Rijles

:)

Ik had niet anders verwacht, maar leuk en herkenbaar beschreven. Kijk vast op youtube wat je kan verwachten bij de oefeningen, dat scheelt straks tijdens de les weer.

Blijf je vorderingen posten, leuk om te horen hoe je vooruit gaat.

:)

Gr, Rick
 
Hello all,

Daar ben ik weer. Inmiddels mijn tweede les gehad nadat sneeuw en ijs de ene na de andere potentiele lesdag om zeep hielpen, en wat voor één! Toen ik vandaag netjes om kwart voor 10 's ochtends bij de rijschool arriveerde bleek dat er een kleine miscommunicatie was. Door de telefoon had ik 10 uur verstaan, maar dat bleek dus 16:00 te moeten zijn. Ik had mazzel en kon mee met iemand die nog een laatste keer ging oefenen voor zijn AVB-examen. Drie uur lessen voor de prijs van één! Daar had ik niet op gerekend (ontzettend aardig dat dit kon), maar klagen hoorde je me natuurlijk niet *D

Na een eerste (geweldig gave) rit over de snelweg eindigden we bij het parkeerterrein van Snow Planet in Spaarnwoude. Dit parkeerterrein had volgens Kees, mijn instructeur de minste sneeuwresten en was dus bij uitstek geschikt voor mijn eerste oefeningen AVB. Heel erg leuk om te doen, en het ging allemaal prima! Vooral de langzame slalom en de vertragingsoefening waren wat lastiger dan dat ik had ingeschat, maar oefening baart kunst en binnen no-time ging dit als vanzelf. Het was echt spelenderwijs de motor leren kennen, zo heb ik het ervaren. Na die eerste les 2 weken geleden had ik daar nog neit zoveel feeling mee, maar nu kon ik van die extra tijd profiteren door lekker vaak achter elkaar te oefenen.

Hierna hebben we nog een uurtje rondgereden rond Haarlem en Santpoort, en na een tankbeurt arriveerden we weer terug bij de rijschool. De instructeur is erg te spreken over hoe het gaat tot nu toe. Ik kan probleemloos meerijden met wie dan ook (eerste les ging ik alleen) en ze schatten mijn AVB-oefenlessen op een stuk of 4 voordat ik aan het examen kan beginnen. Tot nu toe is het echt genieten, dat lessen. Het is leerzaam, gewoonweg gaaf om te doen en het gat dus ook erg vlot. Toch onderschat ik niks wat op me afkomt... ondanks dat het erg makkelijk gaat. Die jarenlang elke dag vele kilometers bromscooter zijn dus niet voor niets geweest.

Wat betreft die bromscooter en de commentaren daarop; de leeftijd van het willen opvoeren en roekeloos rijden ben ik inmiddels wel gepasseerd. Wat dat betreft ben ik inderdaad een 'brave' bestuurder... Defensief rijden is ook gewoon prettig: je komt relaxed op je plaats van bestemming en hoort/ziet niemand over je klagen onderweg. Ik heb geen behoefte aan gehaast over fietspaden scheuren en de herrie die dat maakt... 45-50km is hard zat met zo'n ding. Immers, als ik harder wil, dan ga ik wel voor de motorscooter. en laat ik daar nou net mee bezig zijn ;)

Volgende les: a.s. maandag. Helaas weer 'gewoon' een uurtje :)

P.S. @Scoot_020: een goede tip van die video's, maar ik had me al goed voorbereid en alles nog even doorgelezen in mijn theorieboek... Ook heb ik destijds voor mijn theorie-examen veel gehad aan de website Welkom op TrafficTrainer. Qua website erg ruk, maar er staan behalve proefexamens ook goede instructiefilmpjes op van alle AVB-oefeningen. Aanrader :)
 
Laatst bewerkt:
Mooi he, hoe een tegenvaller binnen een paar seconden kan omslaan in een meevaller. Wel lekker dat jij ook in staat was om die extra uren te maken en geen andere belangrijke afspraak had.

Het brommen zal zeker een voordeel voor je zijn.

Als je verwacht snel je examens te kunnen gaan doen, google dan ook even op BRAVOK. Misschien ken je het al, maar is handig om vooraf alvast te weten. Is wat technische basiskennis over het voertuig. Er zijn diverse video's waarbij weliswaar een motor is gebruikt als voorbeeld, maar de meeste zaken zijn gelijk aan een scooter. Jaap en Kees behandelen dit meestal vrij laat en door vooraf te leren ben je beter in staat om vragen te stellen omdat je daar dan al mee bekend bent.


Blijf vooral schrijven, leest prettig weg en het is leuk om je vorderingen te volgen.

Gr, Rick
 
@Caroline Bedankt! :)

Vandaag weer een uurtje de AVB-oefeningen gedaan op een ruim parkeerterrein op ongeveer 3km afstand van de rijschool. Dit gaat tot nu toe erg vlot, al blijft mijn grootste struikelpunt de langzame slalom. Vooral als dit het eerste is wat we doen na rijden op hogere snelheid maak ik soms de verkeerde inschatting. Even oefenen en een paar keer over, en dan gaat het prima :)

Het examen staat al gepland voor 25 januari. Genoeg tijd nog om verder te oefenen, en met de verwachte uitval nu we weer sneeuw op komst hebben lijkt me dit een mooie tijdsmarge. Tot de 25e zullen we vooral de AVB-oefeningen blijven doen (en wil ik die langzame slalom kunnen maken met de ogen dicht :p), en beide instructeurs verwachten vrij rap daarna ook al het examen AVD te kunnen plannen. Nu al rekruteren ze motorscooterrijders voor hun toertocht op 16/17 april naar Luxemburg - of ik dan even mee ga haha... Wie weet doe ik dat tegen die tijd ook nog, maar dat zien we dan wel weer. Voordeel van mijn ban (ben eigen baas) is dat ik zelf mijn vrije tijd + vakantiedagen kan indelen.

Vrijdag a.s. mag ik weer.. ten minste, als Koning Winter het me gunt. Duimen dus! :)
 
25 januari lijkt ver weg maar voor je het weet is het zover
En dat je dan vrij snel daarna mag afrijden heeft volgens mij te maken met de periode
Dus dat heb je goed gepland :Y
Wij of eigenlijk ik wil 16 en 17 april graag mee naar Luxemburg maar we hebben inmiddels al 3 tours waar we uit kunnen kiezen. Best lastig ;(

En ook ik vind het leuk om je vorderingen te lezen dus blijf ht vooral doen!

groetjes Caroline
 
He Chris

Heb je al enig idee wat voor scooter je gaat kopen als je alles hebt gehaald?
Daar ben ik wel nieuwsgierig na
Ik zou na al die examens eerst voor een scooter gaan voor de lichtere cc
Maar ik vond het allemaal net niet en het werd steeds meer cc en steeds groter
Ik ben zelf 1.m81 en vrij fors gebouwd, dan moet je niet op een te kleine scooter rijden
Dat staat zo.......................? je snapt het wel
Mijn man heeft een Yamaha Majesty 400 en daar had ik een keer op gereden om te kijken hoe ik t vond en dat vond ik weer net te groot, om mee te beginnen
Dus bij mij is t uiteindelijk een Yamaha X Max geworden waar ik heel blij mee ben :)
En misschien heb je zin om een keer mee te rijden in het voorjaar met een tour van Dutch Big scoots? Ik heb 1x achter op gezeten en dat was leuk maar toen ik zelf reed met een andere tour was dat nog veel leuker.

Nou suuces nog
groetjes Caroline
 
:) Da's mooi, èèn volger heb je zeker. :)


Hoi Rick, hoe rijdt je Yamaha nu zo, tenminste je had toch een Majesty? Ik ben al lang niet meer online geweest en heb sinds het rijexamen ook niet meer gereden helaas... zonde eigenlijk maarja -O-
Heeft er iemand nog iets gehoord van John? (de topicstarter)... We zaten toevallig op dezelfde motorrijschool maar door een ongelukje is hij gestopt het was onbekend of ie weer op een scooter of misschien op een MP3 ging stappen.. en/of verder lessen

Groeten, Martin
 
Laatst bewerkt:
Hoi ouwe lesmaat :)

Majesty rijdt nog steeds goed, inmiddels 17.000km verder. Zoveel mogelijk woon-werk en daarnaast puur voor de fun. Mijn vrouw heeft nu ook d'r rijbewijs en tegenwoordig rijden we ook regelmatig samen.

Inderdaad zonde dat je nog niets met je rijbewijs hebt gedaan, heb je nog wel plannen om iets aan te schaffen? Ik kan het je zeker aanraden en voor de lol hoeft het geen nieuwe of zware uitvoering te zijn, waardoor je de kosten best erg laag kan houden.

Helaas van John nooit meer iets gehoord, erg jammer dat hij is afgehaakt doordat voorval.

Leuk dat je weer "terug" bent.

Gr, Rick
 
Weer terug van weggeweest ;)

Inmiddels zijn we weer heel wat weekjes, en ook weer een aantal lesjes verder. Het AVB-examen voor 25 januari staat nog steeds en ik kijk er echt naar uit. Alle oefeningen gaan prima en nagenoeg foutloos, dus ik verwacht niet al teveel problemen. Afgelopen zaterdag hadden we een hele leuke oefenmiddag op een bedrijventerrein nabij Haarlem (Waarderpolder) en konden we nog even uitgebreid alle clusters oefenen onder het genot van koffie en krentenbollen. De enige oefening die niet 100% foutloos gaat is de vertragingsoefening, maar deze is dan ook meer gericht op een schakelmotor dan op een scooter (terugschakelen tijdens het remmen etc.). Ook het achtje gaat de eerste keer wel eens te ruim of juist te krap, maar aangezien we vlak voor het examen nog even kunnen oefenen verwacht ik dat ook dat geen probleem wordt. Ik kijk er dan ook echt naar uit!

Wat betreft verkeersdeelneming heb ik nog wel wat leerpuntjes. Zo ben ik dankzij jarenlang bromscooteren geneigd wat minder afstand te houden, en gun ik auto's soms net iets teveel ruimte. Ook is mijn ervaring met de snelweg minimaal. Tsja, dat heb je als je nog geen B op je rijbewijs hebt staan (ik vraag me trouwens af hoeveel anderen momenteel in Nederland net als ik leren voor het A-rijbewijs zonder eerst op vier wielen te hebben rondgereden ;)). Onderweg naar het examen bij de ArenA in Amsterdam rijden we de nodige kilometers over de snelweg af, dus dat wordt vast dikke fun :P

@Martine: uiteraard heb ik al de nodige scooters in mijn hoofd. Zoals bijna iedereen die er hier op heeft gelest bevalt de SH300i (uiteraard mét ABS) erg goed: wat een heerlijk ding is dat. Maar het is niet het type scooter waar ik dit alles voor doe... Te weinig opbergruimte (ik kreeg mijn jethelm niet eens fatsoenlijk onder het zadel) en standaard geen bescherming tegen rijwind bij hoge snelheden. Mijn favoriet is nog steeds de X-Max, maar dat wordt nog even sparen ;) Ik ben erg gecharmeerd van ook wat grotere scooters, maar ik zie mijzelf voorlopig nog niet op een Majesty, een grote Burgman etc. over de weg vliegen... Afgelopen weekend zat ik in Parijs waar je je ogen uitkijkt qua motorscooters! Ik heb daar dan ook behalve van de stad zelf stiekem ook genoten van al dat moois, al schrik je je rot van de beschadigingen die menig scooter daar heeft. Als je ook ziet hoe dicht ze soms op elkaar staan verbaast dat me niks... Het bood me wel de gelegenheid even goed om me heen te kijken. De X-Max vind ik een prachtding! Bovendien past deze scooter ook nog in onze schuur, wat voorlopig nog een must is. We zien wel.

Gr, Chris
 
Laatst bewerkt:
Hoi Chris

Bedoel je zoiets *O*

full


Ik kan niet anders zeggen dan dat hij lekker rijd en dat ik aardig mee kan komen op de snelweg

full



Ik heb nu dus de aangeklede versie ;)

Volgende week al je AVB, is toch best wel snel gegaan. :]
Succes, je gaat t gewoon even doen :Y

En sterkte met je keuze als je er een gaat kopen

gr Caroline
 
Laatst bewerkt:
Hallo luitjes,

Zojuist dit 13 pagina tellende topic eens op m`n gemak gelezen waaruit je dan zeker wel bruikbare tips haal die van pas kunnen komen.
Ik herken uit jullie verhalen vele ups en downs die je tijdens het lessen tegen komt.
Sinds October ben ik ook aan dit avontuur begonnen zij het dan wel op een schakel motor.
Het is wel weer even wennen als je op je 57ste weer moet schakelen temeer ook omdat ik de afgelopen 3 jaar op een bromscooter (Kymco Grand Dink) heb gereden.
Een rijschool waar men ook op een motorscooter kan lessen was hier niet zo makkelijk te vinden, prettige bijkomstigheid is dan wel dat je bij een evt. latere omschakeling op alles mag rijden.
En ach, alles went en zo dus ook het schakelen wat ik binnen 2 uurtjes AVB alweer onder de knie had.
Voor het AVB heb ik 7 blokken van 2 uur vol gemaakt waarna ik op 18 Dec. het examen met een voor mij positief resultaat heb afgelegd.
28 Dec. het theorie examen maar gelijk afgelegd waarbij 47 goed ook geen belemmering was om mij het vereiste papiertje te kunnen geven.
Wat mij wel opval bij het theorie examen is het feit dat er veel kandidaten zijn die er te licht over denken.
Met alleen proefexamens op internet maken red je het echt niet.
Ik heb weliswaar geen theorielessen bij de rijschool gevolgd maar heb wel het (Veka) theorieboek tot 3 maal toe goed door gelezen, nou ik kan je vertellen dan zit er echt wel wat in hoor :).
Daarnaast uiteraard ook de nodige proefexamens op het www afgelegd.
Omdat "Koning winter" was ingetreden hebben de lessen op de weg enige tijd op zich laten wachten maar inmiddels heeft dit avontuur ook aangevangen en heb ik er 4 uurtjes
op zitten.
Het is de plaats op de weg die je even door moet hebben (50 cc is toch net even iets anders :) ) en de bochten techniek waar ik me de komende 6 uurtjes mee zal bezig houden waarna ik hopelijk dit hele verhaal op 8 Febr. met een positie resultaat kan afsluiten.

@Chris,
Het lijkt me inderdaad wel een ander verhaal wanneer je nog niet in het bezit bent van je "B" rijbewijs wanneer je als weggebruiker gaat deelnemen op de openbare weg.
Maar ook in deze gaat de spreuk "oefening baart kunst" zeker wel op.
Inmiddels heb je misschien de "langzame slalom" al onder de knie en anders niet getreurd want dan ben je net als ik, en velen anderen, niet de enige.
Ik weet het is een verplicht onderdeel maar niet desastreus voor je uitslag als je andere "langzame oefeningen" wel goed beheerst.

Ik wens je alvast veel succes met je AVB a.s. dinsdag.(25-1 toch?)

@Caroline & Rick,
Bij mij al bekend van de DBS stories.
Leuk ook om het avontuur van Rick en alle anderen tijdens deze spannende periode te kunnen volgen.
Inmiddels al 17000 km. weg op je Majesty en er zullen er ongetwijfeld nog velen volgen, je zit er volgens mij gebeiteld op :).

Mooi plaatje van je X-Max Caroline en je verhalen te lezen ben je er ook mee in je nopjes.
Heeft wel wat weg van de Kymco Downtown welke bij mij op m`n verlanglijstje staat.
Enne..........met die lipsticks zit het volgens mij wel goed, daar kun je er genoeg van meenemen met zo`n beautycase achterop.

Tot zover mijn reactie op dit best wel nuttige en interessante topic.

Ik zal hier t.z.t. mijn afloop zeker nog posten.


Groeten,
Peter
 
Hoi Peter,

Dat heb je dan nog vlot doorgenomen in 3 uurtjes.

Wacht vooral niet met een tussentijdse update, dan kunnen we ook je vordering volgen. En anders alvast heel veel suc6 op 08-02-11.

Gr, Rick

ps komend jaar op richting de 30.000 :)
 
Is er in Gelderland (omgeving Zutphen) een rijschool die zelf een motorscooter heeft om op te lessen?

Mijn vrouw zou ook haar rijbewijs willen behalen, maar wil niet aan de schakelmotort (het schakelen viel erg tegen op de proefles). Aangezien ik zelf na 5jr een 750 gereden te hebben naar een 125 cc scootje gegaan ben (en dat bevalt prima) kan ik haar geen ongelijk geven.

Een andere optie is zelf een "brik" aan te schaffen voor de lessen (mijn eigen scoot is nog zo mooi...). Waar moet een scooter aan voldoen om op af te rijden? Bestaat hier ook weer het onderscheid tussen licht rijbewijs en groot?
Is er een minimale cylinderinhoud/topsnelheid/vermogen verplicht? Of kun je met een chinees of een 100cctje dat niet harder gaat dan 80 km "gewoon" je rijbewijs halen?
 
in Apeldoorn zit een rijschool die met motorscooters les geeft, welke weet ik niet
en ja voor motorscooters geldt ook de 25kw regel

en je moet mee kunnen komen met op de snelweg Inekeakse ook hier af en toe op het forum heeft destijds een Gilera DNA 180cc gekocht om mee te lessen die haalt 115km p/u
 
Laatst bewerkt:
Als de lesscooter de snelweg op moet kunnen, dan wordt het een dure grap. 250cc heb je dan wel nodig. Met een gewone motor kan (kon?) je je 25kw rijbewijs halen op een honda 250cctje dat ook niet harder kon dan 100 in mijn herinnering.

Ik zal eens googelen in apeldoorn!
 
Ik weet alleen rijscholen in Purmerend, Haarlem, Rotterdam en Arkel die met een scooter rijden. Rondje bellen zal vast resultaat geven en anders kan je nog de vraag stellen of ze les geven op een motorscooter in prive bezit. Niet vergeten in het laatste geval je verzekering goed te regelen. Ook hierover is op dit forum diverse info te vinden.

Succes
 
Volgens het CBR geld voor het lichte rijbewijs:

- De motor een cilinderinhoud moet hebben van meer dan 120 cc
- Een vermogen van minder dan 35 kW.
- De motor moet tenminste honderd kilometer per uur kunnen rijden.
- Ook moet de motor voorzien zijn van twee spiegels, richtingaanwijzers en een L-bord aan de achterzijde.

Als dat ook voor een scooter geld, kun je dus wel met een 125cctje wegkomen. Ik denk wel dat je een japanse 125 nodig hebt, een chinees haalt dacht ik de 100 niet.
 
Wat 8-jes betreft is het een kwestie van remmen en rustig gas houden, dan heb je het zelfde effect op de scooter. Gaat prima :)

Wens me succes, ik sta op het punt om naar de rijschool te vertrekken voor mijn AVB-examen! De examens vandaag zullen plaatsvinden op een groot parkeerterrein naast de Amsterdam ArenA. Ben best nerveus, ook omdat het alweer anderhalve week geleden was dat ik alle oefeningen (overigens foutloos) deed. Zie hiervoor mijn vorige bericht.

Tot later vandaag... spannend! :)
 
Beetje laat maar ja heel veel succes
Denk dat je inmiddels de uitslag al hebt :Y

En? Kunnen we juichen........ *O* of was je te nerveus -O-
 
We kunnen juichen: ik ben geslaagd: foutloos :D

Het was voorbij in een oogwenk. Alleen bij de uitwijk-oefening gleden mijn handen heel even af richting de remmen, maar tijdig trok ik ze terug en ik denk nog steeds dat de examinator het niet heeft gezien ;) Verder vond ik het allemaal vrij makkelijk eigenlijk... er zijn een aantal knelpunten die iedereen tijdens de opleiding had waarvan vooral het afschuinen, remmen en gasgeven en de combinatie hiervan het lastigst waren, maar dat krijg je vanzelf onder de knie. Daarna is het een eitje. Desondanks was er toch iemand die het niet haalde gisteren, helaas. Hij had vooral moeite met bochten rijden (schakelmotor) waarbij hij de motor niet trekkend durfte te laten rijden en dus snel zijn evenwicht verloor. Dit 'vertrouwen' in de motor ontbrak bij mij eerst ook, maar had ik snel gewonnen. Ik hoop voor hem dat het de volgende keer, gelukkig al heel snel, goed gaat. Maar dat zal wel :)

Het allerleukste aan het AVB-examen was eigenlijk de rit er naartoe over de snelweg: dit ging prima, en die snelheid is geweldig! Wel maakte ik de grote fout om mijn jethelm (Piaggio copter) te dragen. Nog nooit heb ik zulke droge, knalrode ogen gehad... Volgens mijn instructeur was dat iets dat ik een keer moest meemaken: voortaan gaat bij dit soort ritten gewoon een integraalhelm op. Ook weet ik (maar dat wist ik al) dat mijn eigen scooter er eentje wordt met voldoende windafscherming, dus niet zoals de SH300i waarop ik les standaard de fabriek uit rolt ;)

Op 7 maart staat mijn AVD-examen gepland. Er moeten nog heel wat puntjes op de i worden gezet voor het zover is, maar dat komt vast goed. Ik heb er zin in!
 
Gefeliciteerd, goed gedaan *O*
Heerlijk gevoel geeft dat he?
NOg 1 exmen tegaan en dan heb je alles binnen

Top man!!!

Gr Caroline
 
Terug
Bovenaan Onderaan