Rijles

Gefeliciteerd Chris, die is alvast binnen *O* . Op naar het volgende onderdeel zullen we maar zeggen. En dan zomaar de snelweg al op, zal je het theorie al wel in je zak hebben :).
Het is wat je zegt, vooral de combinatie remmen, slippende koppeling en je voertuig trekkende houden bij b.v. de kleine slalom was voor mij ook een heet hangijzer.
Dit onderdeel is mij, net als bij vele andere kandidaten, niet gelukt maar dit kon ik ruimschoots goed maken met het "straatje keren" en het "8tje" uit de zelfde categorie, dus no problem. Ook frapant om te ervaren hoe belangrijk vooruit kijken is. Je kijkt in het begin alsmaar naar de pylonen en dan raad je het al, waar je naar kijkt rijd je naar toe.
Voor de rest vond ik het ook "appeltje eitje" evenals het theorie examen waar je overigens wel de nodige uurtjes in moet steken. Ook ik rijd inmiddels 3 jaar bromscooter en die ervaring neem je zoals jij het ook ervaart toch wel enigzins mee in de lessen.
Ik heb nu 2 lesblokken van 2 uur op de weg achter me en ik moet zeggen dat het me redelijk goed af gaat. Aandachtspunten zijn de plaats op de weg en de bochten techniek.
De plaats op de weg is nog te veel rechts, logisch toch als je 3 jaar op je bromscooter hebt rond getoerd. Daar ga ik dus komende zaterdag en de 2 lesblokken daarop m`n vizier op richten waarna ik een maand eerder op 8 Febr. aan de beurt ben om m`n kunsten op de weg aan m`n vriend van het CBR te tonen, hopelijk ga ik `m dan niet teleurstellen :).
Wordt vervolgd !

Peter


PS. Toevallig ook lid van een scooter toerclub of mogelijk geweest?
 
Laatst bewerkt:
Feli Cris,

Als ik het zo lees had jij na afloop hetzelfde gevoel als ik; "nu al afgelopen? ik kan nog veel meer.
Vooraf was ik ook flink nerveus maar dat bleek nergens voor nodig. Nu die laatste drempel over en de buit is binnen.

We hebben met een groepje van het DBS forum afgesproken op 27-02 1100-1200 bij vd Kuinder in H'sum. Een soort meet&greet voor 2011, mocht je zin hebben ...............kan je alvast een modelletje uitzoeken :)

Gr, Rick en nogmaals gefeliciteerd
 
Als de lesscooter de snelweg op moet kunnen, dan wordt het een dure grap. 250cc heb je dan wel nodig. Met een gewone motor kan (kon?) je je 25kw rijbewijs halen op een honda 250cctje dat ook niet harder kon dan 100 in mijn herinnering.

Ik zal eens googelen in apeldoorn!

Welnee, Leonardo 125-150-250, Dylan 125-150, Japanse of Italiaanse scootertjes, bouwjaar omstreeks 2000, die vindt je wel voor iets over 1000 euro. Of als het een brik mag zijn, iets eronder.

@Chris: gefeliciteerd!
 
Het CBR heeft bevestigd dat (voor het lichte rijbewijs) voor een "scooter" hetzelfde geld als voor een "motor":

- De motor een cilinderinhoud moet hebben van meer dan 120 cc
- Een vermogen van minder dan 35 kW.
- De motor moet tenminste honderd kilometer per uur kunnen rijden.
- Ook moet de motor voorzien zijn van twee spiegels, richtingaanwijzers en een L-bord aan de achterzijde.

een japanse 125 moet dan idd voldoende zijn.

@Chris: gefeliciteerd!
 
@ Chris

Hoe gaat t met je lessen? :]
Als ik t goed heb terug gelezen heb je nog 2 weken voor je examen?
Spannend!

Heel veel succes gewenst *O*
 
@ Peter 2310

En hoe gaat t jouw af met de rij lessen? :]
Ook al gevorderd?
Tijd niks gehoord
heb je al datums voor je eventuele examens? ;)

Succes met je rijlessen en eventuele examens
 
Dinsdag 22 Febr. mag ik nog een keer op herhaling :).
Helaas was het op 8 Febr. net niet voldoende.
Iets vlotter door de bocht en de precisie stop beter beheersen, dat waren de punten voor verbetering.
Beter als een dweil de bocht in en als een speer er uit dan andersom was de toevoeging van de instructeur.
Dinsdag dus nog 2 uurtjes lessen voor het examen waarbij ik deze puntjes nog even op de bekende I kan zetten.

Groeten,

Peter
 
Oh wat jammer dat je het niet gehaald hebt maar misschien troost het je een beetje dat ik ook de 1e gezakt ben :?
En heel veel succes dinsdag, ik zal voor je duimen

gr Caroline
 
...Iets vlotter door de bocht
...en de precisie stop beter beheersen

Peter

Probeer ook eens met (licht) trekkende motor door de bocht te gaan.
Ja kan dan de bocht beter controleren en stabieler de bocht nemen om
te voorkomen dat je te langzaam en daardoor wellicht een onzekere "door de bocht"
indruk maakt ;)

En probeer een "precisie stop" te voorkomen door verder
voor je uit te kijken en voldoende afstand te houden.
Zo kan je gecontroleerder stoppen en daardoor voorkom je dat je te laat
en daardoor krampachtiger gaat remmen :]
 
Probeer ook eens met (licht) trekkende motor door de bocht te gaan.
Ja kan dan de bocht beter controleren en stabieler de bocht nemen om
te voorkomen dat je te langzaam en daardoor wellicht een onzekere "door de bocht"
indruk maakt ;)

En probeer een "precisie stop" te voorkomen door verder
voor je uit te kijken en voldoende afstand te houden.
Zo kan je gecontroleerder stoppen en daardoor voorkom je dat je te laat
en daardoor krampachtiger gaat remmen :]

@Motorfietsert

Dank voor je tips, ik zal dit zeker meenemen in de 2 uurtjes les die ik dinsdag voor het examen nog krijg.
Bij bochten ging het er om dat ik eerder klaar moest zijn met schakelen en remmen.
Misschien heb ik de nadruk te veel op het "spiegel/schouder kijken" gelegd waardoor ik als het ware in tijdnood kwam met schakelen en remmen.
Wat de "precisie stop" betreft, ik kwam soms te vroeg tot stilstand en smokkelde een beetje met de voeten bij wat me dus niet in dank werd afgenomen :).
We zien het dinsdag weer, ik heb er igg goede moed op.

Peter
 
En weer zijn we heel wat (leuke) lessen verder. Inmiddels komt het AVD-examen voor mij ook steeds dichterbij. Op maandag 7 maart mag ik een poging doen in en rond Haarlem, en tot die tijd heb ik nog +/- 3 lessen om de laatste puntjes op de i te zetten. Bij mij zijn dit vooral het tijdig kijken of er risico-situaties kunnen ontstaan en me alvast daar op voorbereiden, het remmen voor scherpe bochten en... de snelweg. Zo reed ik 4 lessen terug het (beruchte?) Kleinpolderplein op vanaf de A200 waarbij we de A9 moesten pakken richting Alkmaar/Beverwijk. Het Kleinpolderplein bestaat uit een grote rotonde met meerdere rijstroken en voorsoorteervakken bij elke afrit, en ik was er te laat achter dat ik na de eerste serie stoplichten naar rechts moest voor de richting Alkmaar. Mijn instructeur reed de A9 al op, en in de hectiek die er even bij mij ontstond besloot ik om nog maar een rondje te rijden. Gelukkig maar, zo bleek, want dat was het veiligst. Vandaar dat de instructeur er zelfs tevreden over was, ondanks dat hij op me moest wachten op de vluchtstrook naast de toerit naar de A9 ;) Uiteindelijk kwam dit allemaal doordat ik te laat tijdens het naderen van het knooppunt keek waar ik ongeveer heen moest, welke rijstrook, de borden etc. Een stukje gewenning dat er bij mij nog iets teveel ingegroeid zit.

Verder gaat het hartstikke goed. Ik voel me als een vis in het water in het verkeer, ook tijdens situaties waar ik eerder wat meer moeite mee had zoals invoegen en uitvoegen. Slechts de snelweg maakt me soms nog wat onzeker, wat er waarschijnlijk mee te maken heeft dat ik nog geen autorijbewijs bezit... Toch moet ook dat gaan lukken, want het is een kwestie van ervaring en gewenning. Maarja, ik hoop desondanks dat de examinator me straks niet richting het Kleinpolderplein stuurt ;)

Dan nog even offtopic. A.s. donderdag begint de motorbeurs in Utrecht. Ik ga hier naartoe en hoop daar een leuke outfit aan te schaffen en misschien wat motorscooters te kunnen dien. het wordt mijn eerste motorbeurs, dus ik ben erg benieuwd. Mijn instructeurs raadden het in elk geval aan omdat er veel verkocht wordt dan dealers in de winkel niet meer kwijtraken etc. Gaan er nog meer van jullie naartoe? :)

@Peter: heel veel succes morgen! Je weet nu gelukkig waar het 'm in zat de vorige keer, en daar kun je wat mee. Voor je het weet is het voorbij :)
 
HOi Chris

Wat fijn dat het zo goed gaat en 7maart ga je gewoon even laten zien dat je t kan
Alvast heel veel succes!!

Wij gaan niet naar de motorbeurs in Utrecht maar zondag naar een mini motorbeurs
van onze dealer v/d Kuinder in Hilversum
En daar ontmoeten we een aantal mensen van Mf en DBS
en afhankelijk van het weer sluiten we af met een tourtje :]

Groetjes Caroline
 
@Chris,
Leuk om zo`n "kleinpolderpleinverhaal" te lezen en herkenbaar voor mij uiteraard.
Niettemin vind ik het in jouw situatie een hele prestatie als je nog geen autorijbewijs hebt met de nodige ervaring op de weg.
Gelukkig kunnen ze mij niet naar dat mooie pleintje sturen omdat het vanuit Roosendaal wel erg ver is.
4 a 5 km. snelweg op de A17 zonder klaverbladen is wel relaxed, daar zit ik niet zo mee.
Net als 14 dagen geleden is het morgen waarschijnlijk wel erg zonnig waarbij een straatje van rechts wel eens moeilijk of te laat te zien kan zijn.
Verder heb ik er goede hoop dat het me deze keer wel zal lukken met de aanwijzingen die ik na afloop van de vorige proef heb meegekregen.
Voor het examen nog 2 uur lessen om een beetje warm te draaien waarna ik om 15:00 de ring weer in mag om me alsnog te bewijzen.
Jij ook alvast veel succes op maandag 7 Maart en we horen de afloop nog wel.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig heb ik die "roze flap" in de knip zitten.
Overigens vond ik de examenrit van 14 dagen geleden niet echt minder.
Ik zie het maar zo, zoveel mensen zoveel meningen en dat gaat zeker ook op bij de examinators van het CBR.
Blijft dus nog over het shoppen naar een andere tweewieler, ik kan je verzekeren dat dat veeeeeeeeel leuker is dan 3 examens bij het CBR afleggen.
Laat ik aankomend weekend maar eens starten in de Jaarbeurs :) :).

Groeten,
Peter
 
Gefeliciteerd, dat zal een goed gevoel geven :)
Als je zondag in de buurt bent, we zijn van Dutch Big Scoots in Hilversum 11.00-13.00
Gr, Rick
 
Thx Rick, had graag m`n neus laten zien.
Zaterdag kan ik wel een kijkje gaan nemen in de Jaarbeurs.
Helaas heb ik zondag de 1e verjaardag van de jongste spruit in de familie, dat kan ik natuurlijk niet zomaar geruisloos voorbij laten gaan :).
De ogen zijn wel gericht op 25 April als ik het shoppen met succes heb voltooid.

Peter
 
He super Peter *O* *O* *O*

Gefeliciteerd :)

En ik ben benieuwd wat t wordt
Als je de scooter heb meteen een paar foto's maken he
Dan kunnen we hem alsvast bewonderen ;)
 
In dat geval 2 x gefeliciteerd.

Veel plezier met winkelen, dat zijn de leukste dagen.
 
Gefeliciteerd Peter!! Dat geeft vast een heerlijk gevoel nu? ;)

Hopelijk kan ik dit gevoel binnenkort met je delen. Ik heb nog twee lessen voor de boeg tot het voor mij zover is, en alles lijkt nu goed te gaan. Ook ik ga nog wel eens verkeerd of minder handig de bocht in (vooral bij elkaar kort opvolgende, meerdere bochten) en moet iets vaker nacontroleren/over mijn schouder kijken. Anders dan dat: pico bello! Vandaag ook weer een les gehad op de weg, en de kou was het enige dat tegenzat (wat een temperaturen weer!!)

Heel veel fun met winkelen idd! Zelf ga ik morgen naar de motorbeurs omdat ik dit weekend in het buitenland zit met mijn werk. Vandaar dat ik ook de big scoot-meeting niet kan bijwonen, wat erg jammer is. Ik kom graag een keer kijken, en die dealer in Hilversum heeft vaak mooie deals voor zover ik ze in de gaten houdt...

[offtopic]Wat betreft rijden op twee wielen heb ik afgelopen maandag nog iets rigoreus gedaan: ik heb mijn bromscooter ingeruild voor een ander exemplaar (Piaggio Liberty 50) nadat de oude trouwe Piaggio Fly voor meer dan 500 euro aan reparatie-/vervangingskosten had. Zoveel geld wilde ik er niet meer in steken. De nieuwe scooter is ook een 2e hands model, maar in perfecte staat. Ik zal er naar schatting nog enkele maanden tot een half jaar op rijden, want dan gaan we voor de motorscooter. Tegen die tijd levert een inruil me meer op (al blijft het geen vetpot) dan dat ik mijn oude, kapotte scooter zou inruilen... vandaar. [/offtopic]
 
@chris,

offtopic
Lijkt me een wijs besluit om deze scoot van de hand te doen voor de resterende tijd.
Om bij het merk te blijven, had een MP3 geen optie geweest, was je gelijk klaar geweest :).
Nee natuurlijk niet dan had ie wel een voor een LT uitvoering gegaan en het hele examen gedoe achterwege kunnen laten ;) :).

Wat het examen betreft:
Die "nacontrole" wordt wel erg scherp op gelet evenals je afstand op je voorganger (ook als je langzaam rijd).
Het ligt er ook een beetje aan wat voor examinator je hebt.

Nog een kleine anecdote van gisteren:
Na 1 km moest ik even aan de kant waarna de examinator kwam vragen of ik zenuwen had waarop ik dit volmondig met een "nee" beantwoordde.
"Ok, laat dan zien dat je een motor onder je gat hebt en gaan met die banaan".
"Zojuist bij de verkeerslichten (rechtsaf) had je op de rechterrijstrook veel eerder weg kunnen zijn t.o.v. die auto op de linkerrijstrook". Oh, werkt dat zo dacht ik.
Ik moest n.l. daarna direct links voorsorteren en liet de auto die wel behoorlijk optrok voorbij gaan.
Mijn antwoord: gas er op en gaan waar het mogelijk was, geen probleem meer.
Verder na afloop nog wat kleine aanwijzingen meegekregen waarvan er toch altijd wel wat disputabel blijven en je gezond verstand in dergelijke situaties moet gebruiken.
Succes met het verdere verloop en het "voorshoppen" in Utrecht.

Peter
 
Klopt, uiteraard binnen de regels maar ze willen zien dat je vlot kan rijden. Zoek dus vooral de ruimte op en gebruik je snelheid daarbij.

vwb de inruil van de bromscooter, je kan in ieder geval nog even door en kan dus op je gemak jouw ideale motorscooter uitzoeken. Niets vervelender dan gehaast iets moeten aanschaffen, dus dat heb je handig gedaan.

Hou de DBS agenda maar een beetje in de gaten en wij komen elkaar nog wel tegen dit jaar.

Gr en succes,

Rick
 
Terug
Bovenaan Onderaan