Risico's geknepen blok?

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
Ik ben van plan een motor te kopen met een geknepen blok. Dwz voor een A1 rijbewijs geschikt gemaakt op 11KW. Het originele vermogen ligt natuurlijk veel hoger.
De motor is drie jaar oud. Zitten er risico's aan (technisch gezien dan) om deze weer te ontgrenzen op origineel? M.a.w. kan het blok schade geleden hebben van drie jaar lang op maximale begrenzing te hebben gereden? Of valt dat mee?
 
Wat een onzin...😒

Een motor die geknepen is (geweest) heeft in die periode niet alles (kunnen) gegeven wat hij in huis heeft.
Daar ondervindt een apparaat geen schade van, want alles is erop berekend méér aan te kunnen.
Opvoeren, dus méér vragen dan origineel kan meer kwaad dan terugtunen.
Let erop dat terugzetten naar fabrieksinstellingen ook weer een RDW-bezoek vraagt, want de papieren kloppen nu niet..
 
Oke, Kan geen kwaad dus.
En als die terug gaat naar origineel, wat gaat de RDW dan doen? Zo is die eerder toch gewoon type goedgekeurd? Zetten die hem op de vermogensbank dan?
Meende eigenlijk dat een dealer dit ook kon/mocht.
 
Op de papierwinkel staat nu (waarschijnlijk) dat je een officiële geknepen versie hebt.
Ga je er een ongeval mee veroorzaken, dan kan de verzekeraar héél vervelend gaan doen, ook al ben je gemachtigd om op deze motor te rijden (want A-groot rijbewijs).
De RDW zal je nieuwe papieren moeten verschaffen en de motor officieel weer als 'open' in het systeem zetten.
 
Risico van een geknepen blok is dat er iemand van 18 of 20 op heeft gereden die waarschijnlijk voor het eerst een voertuig in z'n leven heeft gekocht en nog geen idee van mechanische sympathie heeft dus dat ding heeft misbruikt want het is toch een tussen motor tot het grotere rijbewijs.

Het knijpen zelf vrij risicoloos, de doelgroep waar die motoren voor zijn hebben vrij grote risico's :+.
 
Ik ben van plan een motor te kopen met een geknepen blok. Dwz voor een A1 rijbewijs geschikt gemaakt op 11KW. Het originele vermogen ligt natuurlijk veel hoger.
De motor is drie jaar oud. Zitten er risico's aan (technisch gezien dan) om deze weer te ontgrenzen op origineel? M.a.w. kan het blok schade geleden hebben van drie jaar lang op maximale begrenzing te hebben gereden? Of valt dat mee?
Welke motor?
 
Waarom snappen die 18 jarige beginners niet dat je geen hoger aantal cc's mag knijpen naar 11kw..

"Ja maar .. Import/kangewoon/dealerzeidathetmocht".. nee

Er heeft dus langere tijd iemand met een A1 rijbewijs op dat ding gereden? Hoe dan.
 
Waren wij veel anders dat we met brommers bezig waren , en je niet meer mocht als 50cc ?

Verbazend hoeveel vermogen we uit die blokjes wisten te persen ( en lawaai ;p )

Raggend op frames waar een beetje fietser nu van zou zeggen "mha .. wiebelig .. "
En met remmen dat je poten uitsteken en op je zolen meehelpen nog echt effect had ook om de remweg te verkorten
 
Het enige risico wat ik echt zie , met een geknepen blok..
Dat je verschrikkelijk voor lul rijd..

Rij je daar, met je dikke 1100 .. op 11kw ..
En trekt opa je d'r nog uit op z'n elektrische fiets omdat het gewicht/vermogen totaal niet meer in verhouding is.
 
Kan me niet voorstellen dat deze uberhaupt met een geknepen blok heeft rondgereden. Sowieso al raar, een 350cc op A1, maar klinkt meer als een administratieve wijziging dan dat er ooit serieus bedoeld is om er mee te rijden als A1.
 
Terug
Bovenaan Onderaan