roestendoenzefamiliemobiel

Laats even met het span op en neer geweest naar Waddinxsveen en gelijk maar eens de top uitgeprobeerd en die viel niet tegen :} Ik kon de 140 nog halen maar toen was het op.

Maar wel even lekker een km of 250 gereden.
 
Laats even met het span op en neer geweest naar Waddinxsveen en gelijk maar eens de top uitgeprobeerd en die viel niet tegen :} Ik kon de 140 nog halen maar toen was het op.

Maar wel even lekker een km of 250 gereden.

bluffer.....
met een zijspan hoor je te TOEREN... en niet te racen.
 
140?
doe ik dan wat verkeerd ofzo??

jeetje, bij 7500 toeren in z'n 4 begon het blokkie in te houden, heb voor de vorm nog wel even doorgeschakeld naar z'n 5 maar het vermogen was echt op (grotere hoofdsproeier monteren???)

en 140??..........
oke, ik geef toe..... daar was ik voorbij;-)) speel ook wel een beetje vals natuurlijk: vrij jonge motorfiets (19 jaar) en 1000cc V-twin, met het originele achterwiel is de overbrenging nog steeds geschikt voor +180 snelheden, alleen trekt het blokkie dat uiteraard niet meer met het extra oppervlak van het span.....
kom met pasagier niet verder als een km of 160, maar mijn complimenten aan EZS want ook bij die snelheden voelt het span heerlijk en vertrouwd.

greetz
Steven
 
1
doe ik dan wat verkeerd ofzo??

2
(grotere hoofdsproeier monteren???)

3
...met het originele achterwiel is de overbrenging nog steeds geschikt voor +180 snelheden...

1
Ja, te hard willen. :P
2
Zou ik niet doen. Wil je em opvoeren? Geeft alleen maar extra kans op motorische problemen.
3
Overbrenging = spijker op de kop. ;) Reken eens na wat je nieuwe theoretische top is met huidig vermogen tegen de weerstand van je combinatie en pas de tandwielverhouding hier op aan. :)
 
ad 1; was daar mis mee dan???

ad 2; nope, maar het mengsel moet ook volgas gewoon goed zijn, heeft niets met opvoeren te maken, is juist het behoud van je blok.....

ad 3; oeps, technisch heb je helemaal gelijk hoor, tis alleen wat jammer dat een Guzzi cardan aandrijving heeft en spelen met tandwiel overbrengingen dus een hele dure grap is.......

Combinatie wordt overigens nooit harder als 140 gebruikt in nederland, ben gewoon alleen een rare kwibus: een motorfiets heeft een x topsnelheid en deze moet technisch veilig en betrouwbaar te halen zijn.
trouwens als ik op vakantie ga (meestal naar oost-europa) is het best wel heel prettig om op de autobahn gewoon volgas door te boenderen, pas achter in duitsland en oostenrijk worden de wegen mooi genoeg om lekker van het rijden te genieten; maar bijvoorbeeld Wenen-Budapest? gewoon lekker volgas, anders is het wel errug saai op die tolweg

Ben trouwens wel serieus op zoek naar andere wielen; dat gaat de levensduur van het blok inderdaad ten goede komen, maar vooral mijn portemetniks gaat daar erg blij mee zijn

greetz
 
ad 1; was daar mis mee dan???

ad 2; nope, maar het mengsel moet ook volgas gewoon goed zijn, heeft niets met opvoeren te maken, is juist het behoud van je blok.....

ad 3; oeps, technisch heb je helemaal gelijk hoor, tis alleen wat jammer dat een Guzzi cardan aandrijving heeft en spelen met tandwiel overbrengingen dus een hele dure grap is.......

Combinatie wordt overigens nooit harder als 140 gebruikt in nederland, ben gewoon alleen een rare kwibus: een motorfiets heeft een x topsnelheid en deze moet technisch veilig en betrouwbaar te halen zijn.
trouwens als ik op vakantie ga (meestal naar oost-europa) is het best wel heel prettig om op de autobahn gewoon volgas door te boenderen, pas achter in duitsland en oostenrijk worden de wegen mooi genoeg om lekker van het rijden te genieten; maar bijvoorbeeld Wenen-Budapest? gewoon lekker volgas, anders is het wel errug saai op die tolweg

Ben trouwens wel serieus op zoek naar andere wielen; dat gaat de levensduur van het blok inderdaad ten goede komen, maar vooral mijn portemetniks gaat daar erg blij mee zijn

greetz

duidelijk ;)

(maar waarom zou volgas mengsel niet goed zijn alstie zonder span wel z'n top haalt :? )




Roesten heeft eindelijk zijn bakje en ik mijn flesjes olie 8-)
Beetje voorbarig niet? We hebben nu nog ff nix. :P
 
Door roestendoenze op 05-07-2004 14:52


(maar waarom zou volgas mengsel niet goed zijn alstie zonder span wel z'n top haalt)

waarschijnlijk hoefde ik in het verleden geen volgas te geven om de top te rijden, toen haalde fietsje dat ook gewoon nog in z'n 5, nu is de belasting gewoon veel hoger.

de top was trouwens dik 200 solo, maar dat was alleen voor hele korte sprintjes, door het lage cardan (erfenis van de vorige eigenaar, maar nu perfect voor het span) liep de motor iets boven de 200 bij zo'n 9700 rpm, das voor een fiets waar bij de 8000 een dikke rode waarschuwings-streep zit gewoon niet zo'n goed plan.
Reeele top was altijd rond de 180 kon dat ouwe barrel uren volhouden.

gewoon even een beetje met de afstelling spelen, das nu juist de lol van zo'n ouwe twin.

greetz
Steven
 
als ik jou was zou ik toch een beetje dimmen 3wheel.
je vergeet dat je motor een stukje aerodinamica ter groote van een schuurdeur mee moet sleuren.
de regel is dat de luchtweerstand oploopt met het kwadraat van de snelheid.
als je dus constant op maximum snelheid rijdt terwijl je motor dan hard aan het werk is ben je de boel zwaar aan het overbelasten, vergelijk het met hardlopen met dertig kilo zand in je rugzak.
de motor en zeker een guzzi zal het wel kunnen hebben maar je stookt je olie boven alle limieten en die zal na een tijdje echt dienst gaan weigeren.
als je toch vakentie hebt ga dan rustig 110/120 rijden dan gaat je motor de rest van de vakantie ook mee en hoef je hem niet bij de lokale anwb achter te laten.
 
maak jullie niet druk, ga echt niet non-stop volgas rijden, heb geen geld voor een nieuw blok.......
Maar zoals ik al eerder zei, de motor heeft een bepaalde topsnelheid, ook met het span ernaast en die topsnelheid MOET technisch veilig haalbaar zijn.

Stel je de volgende situatie maar eens voor:
Je bent onderweg naar zeg de zwarte zee (mijn schoonouders hebben daar een dacha) je hebt wat veel spullen bij je (kadootjes ofzo) in de bergen van oostenrijk moet je daarom regelmatig volgas rijden om boven te komen.
na de derde beklimming loopt je blok vast; omdat je nooit de noodzaak hebt gezien om ook bij vollast de sproeier bezetting goed te bekijken en de motor bij volgas net iets te arm loopt.
Ik ben gek op mijn guzzi, maar dat wil nog niet zeggen dat ze er met een makkie vanaf komt, met span en de juiste afstelling moet een kruissnelheid van 150/160 kmh geen probleem zijn.

(en ja ik hoor vaker andere guzzi-rijders klagen over mijn rijstijl, vindt het daarom wel grappig dat het allemaal zo netjes heel blijft; 197.000km; nog steeds de hoonsporen zichtbaar en een compressie van 12.5 op de meter)

dimmen doe ik wel een keer als ik zo oud en versleten ben dat ik auto ga rijden.....

cheers

Steven

Een Italiaanse twin moet Brullen
 
Ik zit dit een beetje met interesse ( niet veel) te lezen.
Ooit heb ik eens een stukje gereden met iwan zonder bak..
op m`n achterwiel weg en doortrekken tot de 130 in no time.
met bak gaat het moeizaam opgang komen en een top van 80.
Reken erop dat die tobbe aan de zijkant een wind vangt hoor,
Vaak word dat vergeten, en als je een zijspan aan je solo gaat hangen
moet je zeer zeker je sproeiers aan passen, omdat een bak meesleuren
meer van je blok vergt dan in je uppie..
Zelf mak ik me niet zo druk om de topsnelheden en om het verbruik.
het gaat mij erom dat ik plezier heb in het rondploffen.
K`ga zo wederom een stukje rond met Iwan..
lekker een stukje dijk pakken richting Wijk bij Duurstede en dan via doorn
weer terug.
dus wie me ziet gaan.....niet zwaaien, ik mocht eens stoppen om een
praatje te maken :]
 
1
Ik zit dit een beetje met interesse ( niet veel) te lezen.

2
Reken erop dat die tobbe aan de zijkant een wind vangt hoor,
Vaak word dat vergeten,

3
en als je een zijspan aan je solo gaat hangen
moet je zeer zeker je sproeiers aan passen, omdat een bak meesleuren
meer van je blok vergt dan in je uppie..
1 fijn zo })

2 ik ben mij volledig bewust ;)

3 Zomaar sproeiers aanpassen geeft toch alleen maar minder vermogen en zwarte of spierwitte bougies? :? Mag ik ook gewoon de snelheid+versnelling aanpassen navenant de extra lucht-&rolweerstand? O-)
 
Sproeiers aanpassen moet inderdaad heel voorzichtig gebeuren:
- het kan leiden tot problemen (oververhitting) en vermogens verlies
- maar het kan ook de oplossing zijn (kleine verschillen proberen) voor een slechter functionerend blok wat veel zwaarder belast wordt:

- zwaardere belasting heeft effect op het toerental
- hierdoor zakt het toerental bij grotere opening van de gasschuif
- dit zorgt dat het vacuum bij een bepaald toerental lager is als voorheen
- een lager vacuum (lagere gassnelheid in de carb.) kan een grotere hoofdsproeier nodig maken om een zelfde mengsel verhouding te krijgen..........

(jeetje das wel technisch na 2 van zulke dagen..........zie apparte post)

greetz
Steven
 
In principe hoef je niets aan de afstelling te doen als je een zijspan aan je brikje hangt. Vergelijk het met bergop rijden: de weerstand wordt groter, wat doe je dan ? Juist, terugschakelen.
Wat doe je dus met na zijspanmontage? Juist, andere overbrengingsverhouding, zodat je compenseert voor de toegenomen rol- en luchtweerstand.

Waarom het "in principe" ?

Als je een 20 jaar oude brik hebt kan het door slijtage (blok, carbs, uitlaat) goed zijn dat de afstelling bij zware belasting te arm is geworden. Het meezeulen van een span vraagt zoveel meer energie, dat je in een belastingsgebied komt waar je solo niet of nauwelijks in verkeert, tenzij je voortdurend vol gas rijdt.

Het is dus raadzaam om, als je de combinatie gaat belasten, een paar proefruns te maken en het bougiebeeld te controleren. Je zult de eerst niet zijn die zijn span afwurgt (zeker met tegenwind of op een stuk vals plat) en de vernieling in helpt.
 
Denk d'r an dat je je CB400-tje niet naar den kloten helpt mijn beste! We are watching you! :( ;)
Je moet er tenslotte met beleid mee omgaan, het lijkt me sowieso een betrekkelijk licht fietsje voor een zijspanbelasting.......
 
Geen paniek, dit spannetje is zo licht dat je em zelfs aan je trapfiets kunt hangen 8-) .
 
Geen paniek, dit spannetje is zo licht dat je em zelfs aan je trapfiets kunt hangen 8-) .
En zo mooi areodynamisch ook. *D


@slijtbout: alsje tijd hebt ff, zou ik een piccie in dit topic erg op prijs stellen ;)

@ouwebrikker: geen zorgen, ik ken m'n brikkies van binnen&buiten. Ben vrij zeker dat ik 't tegenwoordig merk als 't blokje eea niet zo fijn vindt. ;)
 
Geen paniek, dit spannetje is zo licht dat je em zelfs aan je trapfiets kunt hangen 8-) .
Gewicht maakt niet zoveel uit, frontaal oppervlak wel:

CB400F Solo:
42 pk krukas -> 38 pk achterwiel, waarvan 3 pk rol- en 35 pk luchtweerstand.
Cw (geschat) 0.7, frontaal oppervlak (geschat) 0.8 m2 levert een topsnelheid van: 35 = (0.06 * 0.7 * 0.7 * v*v*v)/75 = 162 km/u

CB400F zijspan
38 pk achterwiel, waarvan 5 pk rol- en 33 pk luchtweerstand.
Cw (geschat) 0,8, frontaal oppervlak (geschat) 1,2 m2 levert een topsnelheid van:
33 = (0.06 * 0.8 * 1.2 * v*v*v)/75 = 126 km/u

Wat wel fijn is aan die 400F is een 6-bak; bij mijn 4-baks JAWA moest ik erg veel terug in gearing om nog 4 bruikbare versnellingen over te houden, bij die Honda kun je er wel een paar missen, ik schat dat je zonder vergearen 4 bruikbare versnellingen en een overdrive hebt (en een over-overdrive).
 
Gewicht maakt niet zoveel uit, frontaal oppervlak wel:

CB400F Solo:
42 pk krukas -> 38 pk achterwiel, waarvan 3 pk rol- en 35 pk luchtweerstand.
Cw (geschat) 0.7, frontaal oppervlak (geschat) 0.8 m2 levert een topsnelheid van: 35 = (0.06 * 0.7 * 0.7 * v*v*v)/75 = 162 km/u

CB400F zijspan
38 pk achterwiel, waarvan 5 pk rol- en 33 pk luchtweerstand.
Cw (geschat) 0,8, frontaal oppervlak (geschat) 1,2 m2 levert een topsnelheid van:
33 = (0.06 * 0.8 * 1.2 * v*v*v)/75 = 126 km/u

Wat wel fijn is aan die 400F is een 6-bak; bij mijn 4-baks JAWA moest ik erg veel terug in gearing om nog 4 bruikbare versnellingen over te houden, bij die Honda kun je er wel een paar missen, ik schat dat je zonder vergearen 4 bruikbare versnellingen en een overdrive hebt (en een over-overdrive).
:}

Komt wel ongeveer overeen met het beeld dat ik al had. Ongeveer 100kmu met dik 7000rpm in de 4e versnelling moet ie wel een tijdje volhouden lijkt mij. ;)



Ik heb gesproken met de lokale zijspan-monteur. Die wil het wel voor me doen als winter klusje. Voordeel = aanbouw & uitlijning op zijn verantwoording + relatief niet zo duur. Nadeel = redelijk grote kans da'k begin oktober nog niet 3-wiel-mobiel ben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan