Rotor gpz 500

Polpower

Rookie
2 jun 2022
22
7
Van de week bleek mijn motor niet meer te starten, oorzaak kapotte magneet in vliegwiel. Graag kom ik in contact met iemand die nog een vliegwiel kapot heeft liggen of losse magneten heeft voor gpz 500
Groet DJ
 
Inderdaad, ik zoek dus 1 om er 1 a 2 magneten uit te halen. En opnieuw te plaatsen. Ik weet niet of de dynamo nog goed oplaad zonder twee magneten. Mischien dat iemand daar ervaring mee heeft gehad!
 
Heb ervaring met jb weld op een ander blok, dat een magneet goed blijft zitten. Het op ruwen van het metaal aan de binnenzijde van het vliegwiel en vetvrij maken is belangrijk. Twee compenentenlijm die tegen olie kan en hoge temperatuur bestand is. Via het oliekanaal zit een filter, hier komt nauwelijks iets door heen. Meeste slijpsel zit in het vliegwiel waar het vastklampt. inderdaad een nieuwe rotor zou mooi zijn, gebruikte delen zijn bijna niet te vinden. Wel een nieuwe, prijs liegt er niet om 300 euro, gezien de waarde van de motor leek me dit een mooie tussen oplossing.
 
Je kan ook een vliegwiel van de tweede generatie nemen vanaf 1994 (evenals de EN500 vanaf 1994). Daar zitten de magneten opgesloten met een extra ring.

flywheel_big210501162-02_80c8.jpg

De nok voor de pulsgever voor de ontsteking is bij de tweede generatie langer. Door vanaf de spiebaan in het vliegwiel de juiste lengte voor de nok uit te meten, kan het overtollige materiaal simpelweg worden weg geveild. Zo is een tweede generatie met gefixeerde magneten pas te maken voor een eerste generatie motorblok.


Hoe weet je trouwens zeker dat dat fijngemalen magnetische gruis niet aan stalen onderdelen in je motorblok blijft plakken, zoals de rotors van oliepomp, nokkenassen, krukas en alle onderdelen van de versnellingsbak. Ik kan me voorstellen dat dit enorm veel extra slijtage tot gevolg kan hebben.
 
Je kan ook een vliegwiel van de tweede generatie nemen vanaf 1994 (evenals de EN500 vanaf 1994). Daar zitten de magneten opgesloten met een extra ring.

flywheel_big210501162-02_80c8.jpg

De nok voor de pulsgever voor de ontsteking is bij de tweede generatie langer. Door vanaf de spiebaan in het vliegwiel de juiste lengte voor de nok uit te meten, kan het overtollige materiaal simpelweg worden weg geveild. Zo is een tweede generatie met gefixeerde magneten pas te maken voor een eerste generatie motorblok.


Hoe weet je trouwens zeker dat dat fijngemalen magnetische gruis niet aan stalen onderdelen in je motorblok blijft plakken, zoals de rotors van oliepomp, nokkenassen, krukas en alle onderdelen van de versnellingsbak. Ik kan me voorstellen dat dit enorm veel extra slijtage tot gevolg kan hebben.
Super bedankt, voor je reactie, de magneet is stuk gegaan bij het starten, rondom het vliegwiel was alles schoon inclusief ketting, binnenwerk deksel, alleen op de plaats binnen het vliegwiel en de rotor. Uiteraard maak ik alles goed schoon.
 
Je kan ook een vliegwiel van de tweede generatie nemen vanaf 1994 (evenals de EN500 vanaf 1994). Daar zitten de magneten opgesloten met een extra ring.

flywheel_big210501162-02_80c8.jpg

De nok voor de pulsgever voor de ontsteking is bij de tweede generatie langer. Door vanaf de spiebaan in het vliegwiel de juiste lengte voor de nok uit te meten, kan het overtollige materiaal simpelweg worden weg geveild. Zo is een tweede generatie met gefixeerde magneten pas te maken voor een eerste generatie motorblok.


Hoe weet je trouwens zeker dat dat fijngemalen magnetische gruis niet aan stalen onderdelen in je motorblok blijft plakken, zoals de rotors van oliepomp, nokkenassen, krukas en alle onderdelen van de versnellingsbak. Ik kan me voorstellen dat dit enorm veel extra slijtage tot gevolg kan hebben.
Vind er maar eens 1,wel nieuw te koop voor zo,n 730,- euro 😬,een gebruikt motorblok is goedkoper,of met
een beetje geluk vind je er een hele motorfiets voor die nog goed loopt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan