Ruit afzagen: welke vorm/afmeting?

WeetIkHetNou

KTM 1090 Adventure R
7 nov 2012
1.207
972
Ik rijd nu enige jaren op Tiger 800's maar ben nooit tevreden geweest over de ruiten. Ik heb al gehad:

1. Enormous (merkloos)
2. Triumph verstelbare touring ruit
3. Triumph verstelbare standaard ruit

Eigenlijk in alle gevallen blijf ik turbulentie (en dus herrie) op mijn helm houden. De standaard ruit is tot nu toe het beste, maar eigenlijk nog lang niet goed genoeg.

Zoals ik het nu zie is groter niet persee beter; ik wil flow op mijn helm houden ivm ventilatie en om aan de turbulentie te ontkomen moet de ruit te groot en lelijk worden ben ik bang. Daarnaast heb ik ook geen zin om allerlei ruiten á 100-300€ te proberen om er achter te komen dat dat het óók niet is.

Daarom heb ik een 2e kleine ruit op de kop getikt, die wil ik gaan aanpassen (lees: afzagen). Hieronder een link van iemand anders die iets soortgelijks heeft gedaan.


De vraag is nu: heeft iemand tips hoe je bepaald wat een correct design is? Dan bedoel ik vooral: hoe weet ik op welke hoogte ik hem moet afzagen om geen turbulentie op mn hoofd te krijgen, maar wel wat windbescherming over te houden.

Verder ben ik van plan om een beetje te prutsen met een oefenrandje; even kijken wat het beste werkt. Decoupeer, fein, dremel...

Alle tips zijn welkom :).
 
NIET zagen maar eerst schilders tape plakken hoe je de vorm wilt hebben, en met een dremelslijpschijfje dit eraf dremelen.
Pas gedaan bij mijn motor werkt super goed daarna het doffe randje wat ontstaat met waterproef schuurpapier p1000 of 1200 opschuren en daarna polijsten .

Met je hoofd in de wind geeft geen turbulentie het is vaak het scherm dat dit doet. Dus redelijk laag afzagen , beetje kijken van hoe je lichaam wel achter het scherm zit maar je hoofd niet.
 
Dus redelijk laag afzagen , beetje kijken van hoe je lichaam wel achter het scherm zit maar je hoofd niet.
Hoe heb jij dat bepaald voor jouw situatie?

Hoe rijdt het zonder? Ook last van turbulentie?
Zonder niet geprobeerd, maar als ik een centimeter of 5 boven het zadel ga staan zit ik heerlijk in de laminaire stroming.
 
Multitool fein met die krijg je goede resultaten mits aangepaste snelheid
Het plastic mag niet smelten.
Begin met 2 cm eraf te halen dan rijden kijken wat je er van vind niet goed weer 2 cm eraf net zolang tot jij het goed vind.
Als ik pvc plaat op maat maak gebruik ik meestal decoupeer maar dan praat ik over een vlakke plaat van ongeveer 100x125 cm 5 / 6 mm dik en neem de tijd. Of een multitool als ik er een vierkant gat in komt
Probeer het ook niet in een keer maar laat het zaagblad afkoelen gewoon met je vingers aan het zaagblad als je je verbrand is hij te warm.
Afkoelen kun je met een doekje of spons

Wat het weer betreft heb je alle tijd geen motor weer vandaag en morgen
 
Mijn ervaring obv van heul veul proberen:
Ruithoogte onder je borsten: geen turbulentie, enige bescherming
Ruit waar je net doorheen kijkt: geen turbulentie, goede bescherming
Alles er tussenin: wel turbulentie
 
Goede tips @FJR 1300 mh , bedankt! Daar kan ik wat mee :).

Helaas net er achter gekomen dat het 2e ruitje dat ik gekocht heb kleine barsten heeft rondom de ophangpunten... Beetje jammer. Nu dus nog kiezen welk ruitje ik ga bewerken en welke ik bewaar als backup mocht het allemaal mislukkken.

Oh ja, ik slijp de ruit met haakse slijpen.
Smelt idd, maar dat kan je super strak maken met fijn schuurpapier
Gewoon met slijpschijfje er op neem ik aan?
 
Ik heb al meerdere ruitjes ingekort zowel met een slijpschijf (met zeer dunne schijf voor RVS) als decoupeerzaag,gaat beide prima en snel.
In elk geval ruit goed afplakken met schilderstape en aftekenen wat je er af wil,en zo in meerdere stappen tot het goed/beter is.
Met een slijpschijf moet je wel heel voorzichtig zijn,want die gaat er door als boter.
Met een decoupeerzaag kan je makkelijker bochten/rondingen maken.
Randen daarna afwerken met steeds fijner schuurpapier.
 
Ben maar eerst gewoon eens begonnen met mn probeer-exemplaar. Niet ontevreden. Vd week eens monteren en kijken hoe het bevalt.
20210623_203706.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan