Runner 200 VXR

Vandaag een proefrit gemaakt, zo in de showroom zag de motorscooter er prima uit, vrijwel geen beschadigingen op een klein deukje in de uitlaat na.

Mijn allereerste ritje op een motorscooter, waarbij de acceleratie mij meeviel... Natuurlijk is een 180 2t sneller en sowieso niet te vergelijken met een motor maar al met al viel het resultaat mij niet tegen.
Na onderhandelingen, dan uiteindelijk dan ook de aankoop bevestigd waarbij ik direct terug naar huis kon rijden, zo'n 45km over de A12.

Ik zat vantevoren nog te twijfelen of ik binnendoor ging of via de snelweg, daar waar ik wellicht toch wat snel moeite zou hebben met het snellere verkeer maar dit viel zeker mee. Ik kon prima mee rijden met het verkeer en had zelfs wat voordeel bij de toenemende verkeersdrukte waardoor ik mijn lift, welke mij naar de locatie bracht, achter mij liet.

Van de harde wind/zijwind had ik vrijwel geen last.

Het remmen en sturen is nog enigzins wennen aangezien ik dagelijks ook motor rijd en de remmen daarvan even wat beter zijn en voorzien zijn van Abs.

Morgen eens wat fotootjes maken :)
 
voorlopig even zo, afbeeldingen moeten anders nml verkleind worden en dat gaat nu even niet.
 
Laatst bewerkt:
Geeft niet hoor de foto's zijn duidelijk en het is een prachtige scooter.
nu nog een jcosta eronder en dan rijd je met een big smile rond in combi met die uitlaat.
 
Ik lees inderdaad positieve verhalen over de J Costa vario, maar tegelijkertijd ook dat dit wel effect heeft maar het veranderen van de rollen dit ook hebben. De standaard 16g rollen zouden dan ongeveer -10% verlaagd moeten worden, dus rollen ergens tussen de 14 en 15g. Wat zijn de ervaringen hiermee?

Alleen de rollen vervangen is een stuk goedkoper tov het vervangen van de vario (ter kennisname, ik heb zelf geen gereedschappen, zoals een zuigerstop, om dingen zelf te doen. Daarbij heb ik in mijn scooterjaren wel eens wat gerommeld maar ben ik verder niet zo technisch met dat soort zaken)
Dus... Is een vario echt zoveel beter of ?

De uitlaat heeft nu, tijdens de aankoop, trouwens geen db-killer.
Deze zit er wel bij geleverd.
Het geluid is wel wat aan de zware kant, maar daarbij klinkt er wel een lekkere plof... Met de killer erin had ik het geluid uiteraard zachter verwacht, maar niet zoo zacht. Ik twijfel dus nog even of ik met of zonder db-killer ga rijden (onthoud dat ik nog een jongeman ben ;) )
Twijfel, twijfel!
 
Laatst bewerkt:
Het verschil met origineel is in iedergeval groot.
Zeker omdat je de leovincy al hebt is dit een mooie combi en zul je veel zelfverzekerder rijden op de snelweg denk ik met inhalen.
ga maar eens een halfuur met een mountainbike rijden eerste 15 min 1 ste versnelling en dan de volgende in de hoogste.
Zo groot is het verschil.
Maar je hebt gelijk rollen zijn goedkoper.
Als je budget niet toerijkend is is een polini vario of zelfs alleen de dr pully rollen al een heel verschil met de originele setup.
rollen dr puly ongeveer 10% Lichter nemen kost onveveer 35 euro.
kijk bij maksor scooter parts google maar.
 
Hooooo...!

Geen zuigerstop gebruiken! Dat werkt bij een tweetakt; bij een viertakt sloop je de kleppen.

Gefeliciteerd met je aankoop. Een Runner rijdt heel lekker. Met 200cc zal het nooit een raket worden, maar desondanks zal'ie zeker lekker vlot zijn. Ipv een Jcosta vario, kun je ook kijken naar een Dr. Pulley vario. Die schijnen gunstig geprijsd zijn.
 
Ik ga de komende week even kijken voor andere rollen. Ik vind de prestaties prima hoor, maar meer is altijd mooi meegenomen natuurlijk! Ik ga ervan uit dat de Runner me wel blijft bevallen, ik rij verder nog fulltime motor (F650gs) en zal het echte motor rijden niet missen.

Ik ga voor nu zelf geen aanpassingen doen aan de Runner, de rollen vervangen is misschien een simpele taak maar voor die paar tientjes arbeidsloon ga ik niet zelf rommelen...
 
Dat zou top zijn! Ik ga vanavond waarschijnlijk de rollen bestellen, 14 of 15 gram (denk dat 14 gram beter is). Ik stuur je wel een pb als ik ze binnen heb :)
 
Kevin, let op, het is een viertakt. Dus je moet de vario blokkeren met een blokkeersleutel (jawel). Of je moet de vario los- en vastmaken met een luchttol. Voorkeur is toch echt de blokkeersleutel, maar die moet je dus wel hebben ;)

Leon, ik kom ook uit Den Haag. Ik beschik niet over het juiste gereedschap dus zelf kan ik je niet helpen. Als je wil kan ik je wel een scooterzaak aanraden die je daar wel mee wil helpen.

Afgelopen zomer heb ik mijn Aprilia Sportcity 300 Cube verkocht. De koper wilde ook graag dat'ie iets vlotter zou optrekken, dus ik heb 'm "geleverd" met Dr. Pulley sliders. Het is geen wondermiddel, maar het kost weinig en levert een merkbaar verschil op. Kies het juiste gewicht en de acceleratie neemt toe zonder dat de topsnelheid lager wordt. Kortom: gaat goedkomen.
 
Ik heb twee vario sleutels Karl ;)
En een momentsleutel! ;)

Heb zelf gisteren nieuwe dr pulley sliders binnen gekregen.
Ga deze denk ik vanmiddag vervangen.
 
Laatst bewerkt:
het kost weinig en levert een merkbaar verschil op. Kies het juiste gewicht en de acceleratie neemt toe zonder dat de topsnelheid lager wordt

Waarom zit het er dan niet standaard op als het zo ideaal is vraag ik mij af (serieus bedoeld, niet sarcastisch)?
 
Waarom zit het er dan niet standaard op als het zo ideaal is vraag ik mij af (serieus bedoeld, niet sarcastisch)?

Door er zwaardere rollen in te zetten, wordt de motor wat laagtoeriger. Gevolg is minder verbruik, emissie en wellicht iets minder slijtage. Vervang je die voor iets lichtere rollen of sliders, lever je wat in op voornoemde zaken, maar win je wat prestaties. Het zijn geen bizarre verschillen, maar zeker op een relatief licht gemotoriseerde scooter is het toch wel lekker.

Vroeger hadden ze ook zo'n trucje bij (tweetakt) bromscooters. Door een knikje in de spiebaan van de achterste poulies te maken, trekt die bromscooter wat tam op. Eenmaal voorbij dat knikje trekt"ie vlot door naar d'n topsnelheid. Dat is vervelend, want dat knikje kun je niet recht maken, dan moet je (relatief) peperdure Malossi poulies kopen. Ik was altijd bezig met opvoeren van die scootertjes, dus dat knikje was een vervelend ding. Geen idee overigens of dat nu nog zo is met die viertakt bromscooters.
 
Ja dit doen ze nog steeds.
Hier te zien bij een chinese viertakt torquedriver.

Foto1k0-CUP6IPYW.jpg
 
Ongelooflijk dat knikje, dat fabrikanten hun producten doelbewust langzamer maken.
Ik weet wel dat serieus tunen (andere nokkenas, inlaatspruitstuk, etc.) ook serieus geld kost (dan spreek ik uit eigen ervaring over auto's maar dat zal voor motorfietsen niet anders zijn), maar dan is het resultaat er ook naar en als het goed gebeurt je weinig tot niks inlevert qua levensduur en betrouwbaarheid.
Omdat een motorscooter relatief weinig vermogen heeft (laag specifiek vermogen) moet er veel vermogenswinst te behalen zijn omdat er wat dat betreft nog veel speling op zit (itt een R1 bijv.).
 
Ik ben inmiddels ook voorzien van Dr Pulley Sliders, 14 gram tov de standaard 16gr rollen.
Deze zouden in eerste aanleg gemonteerd worden door 'gespierde spijker' memberlid, maar er bleek uiteindelijk niet het juiste gereedschap aanwezig te zijn.

Ik heb hierna zelf een sleutel gehaald, met de koppeling- en varioblokkeersleutel..... Welke uiteindelijk kennelijk de verkeerde bleek te zijn (wellicht de bromversie?)

Nog geen week later merkte ik opeens tijdens het rijden dat ik een stuk langzamer optrok en ik niet boven een bepaald toerental kwam. Na een kleine inspectie bleek er olie te druppelen vanuit de carter. De oorzaak hiervan bleek een lekke carterpakking te zijn, waar een heel klein hoekje was ingescheurd.

Al met al, alles is gefixt en de rollen zitten erin!
Ervaring? Om eerlijk te zijn merk ik qua stilstaande acceleratie eigenlijk geen verschil, wél in het opnieuw oppakken na het gas loslaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan