Satellietgestuurde kettingsmering op KTM Adventure

MotoX

Die hard MF'er
16 aug 2003
571
16
's Hertogenbosch
Volgens Pro-Oiler is het niet goed mogelijk om een snelheidssignaal af te tappen van de KTM elektronica van mn nieuwe Adventure.
Anders dan terug te vallen op een sensor met een magneetje heb ik gekozen voor de nieuwe optie: de GPS module...
Die "vangt" het snelheidssignaal op van satellieten en reguleert daarmee automatisch je kettingsmering.
Pro-Oiler_GPS_KTM.JPG


De montage is in elk geval super eenvoudig, sluit drie draadjes aan in het zekeringskastje (plus, min en pulse) en het ding doet de rest.

Functioneert idd ook foutloos onder het zadel (waar ik eerst m'n twijfels aan had)
Kost wel wat extra, maar spaart ook montagetijd.
 
Nog even een extra datamodule zodat je ook de neerslag meeneemt in je kettingsmeerstrategie!

Wel gaaf trouwens dit. Als je dit 20 jaar geleden voorspelt had was je gek verklaard.
 
De Adventure heeft toch gewoon een middenbok.....?
Einde van de week, even handmatig smeren direct na thuiskomst.

Wat mij betreft een nutteloze gadget, zo veel makkelijker maakt dit het leven niet. Of het moet zijn dat je de motor niet meer op de middenbok krijgt. Maar dan zul je waarschijnlijk ook niet meer zo'n motor kopen of überhaupt motorrijden.
 
Is ook handig tegen motordieven. Die gebruiken tegenwoordig GPS jammers tegen track&trace systemen. Als hij dan wegrijdt werkt het kettingsmeersysteem niet en staat hij met een droge ketting, ha!
:+
 
De Adventure heeft toch gewoon een middenbok.....?
Einde van de week, even handmatig smeren direct na thuiskomst.

Zooo 1990 ;)
In die jaren ging een ketting slechts 30.000 km mee.
De laatste 8 jaar rij ik met een Pro-Oiler op mijn motoren, en nooit meer een ketting hoeven kopen of te spannen. En wie zegt dat ik aan het einde van de week thuiskom?

Wat mij betreft een nutteloze gadget, zo veel makkelijker maakt dit het leven niet. Of het moet zijn dat je de motor niet meer op de middenbok krijgt. Maar dan zul je waarschijnlijk ook niet meer zo'n motor kopen of überhaupt motorrijden.

Och, je kent het apparaat dus helemaal niet, het maakt het leven aanzienlijk aangenamer.
Zeker als je wel eens op reis gaat, moet schipperen met ruimte, en gewicht. Of als je wel eens met slecht weer rijdt, dan heb je namelijk bij thuiskomst helemaal geen zin om de ketting te smeren.
 
De meningen over wel/niet automatisch smeren hoeven niet geplaatst te worden.

Dat is zooooooooooooooooooooooooo vaak behandeld, laten we het hebben over de manier van regelen van het systeem, veel boeiender.

Mooie oplossing, heb toevallig van het weekend bij een meneer staan kijken die een magneetklep + relais/schakelaar had gemaakt tussen de leiding vanaf reservoir en nozzle.
 
Pfff hadden ze die niet even 6 maanden terug kunnen maken toen ik uit frustratie de Pro Oiler van mijn Speed Triple getrokken heb vanwege EMI problemen. Niets maar dan ook niets hielp kreeg geen fatsoenlijk snelheids signaal dankzij de ABS (snelheidssensor weggehaald)

Op mijn GSX650F werkte hij helemaal super. Nooit ketting hoeven stellen/extra smeren ook al reed ik 5-700km in de stromende regen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me voorstellen dat: toen er smeermiddel in een spray kwam de mensen zeiden: onzin, ik doe het wel met een potje en een kwast, toen de pro oiler op de markt kwam dat de mensen zeiden: onzin, ik smeer hem wel met de spray.
Nu is er een gps welke ervoor zorgt dat je ketting gesmeerd word, en over 10 jaar is er weer een nieuw moderner systeem.
Dat is vooruitgang.

Ik heb wel het idee dat de meeste gadgets vooral leuk conversatievoer zijn op verjaardagen, maar daarom is het ook een hobby.
 
Kost dat?
Zit al lang over zo'n ding te denken, maar vanwege alle ellende verhalen met vacuumsturing etc ben ik er nooit aan begonnen, maar dit klinkt wel ok.
 
Na het rijden door een lange tunnel gaf de GPS eens 440 km/u aan.
Stel je voor dat de Pro-Oiler zich daarop aanpast: ineens een halve liter olie op je achterband. ;(
 
In de auto wereld heb je canbus interface module's waarmee je dus de benodigde signalen voor een navigatie van de canbus kunt halen.

Dit zouden ze eigenlijk ook voor de motoren moeten ontwikkelen.
Het gaat er dan alleen om dat de interface de berichten op de can lijn kan vertalen :)
 
In de auto wereld heb je canbus interface module's waarmee je dus de benodigde signalen voor een navigatie van de canbus kunt halen.

Dit zouden ze eigenlijk ook voor de motoren moeten ontwikkelen.
Het gaat er dan alleen om dat de interface de berichten op de can lijn kan vertalen :)
Lijkt me erg handig, maar GPS signalen komen toch echt uit de lucht. O-)
 
Kost dat?
Zit al lang over zo'n ding te denken, maar vanwege alle ellende verhalen met vacuumsturing etc ben ik er nooit aan begonnen, maar dit klinkt wel ok.

Neem dan gewoon een OSCO.
Die doseer je zelf.

Mijn favoriete systeem./\
 
Terug
Bovenaan Onderaan