Schade aan wegdek melden

ratelketting

Die hard MF'er
9 mrt 2003
355
0
Enschede
Is het eigenlijk mogelijk om een een bepaalde instanties te waarschwen voor schade aan het wegdek. Ik rijd altijd over een mooi bochtig weg, alleen sinds een paar weken zijn er een paar diepe scheuren in het wegdek, ik kwam er bjna een keer erin met mijn voorwiel gezien et feit dat meer motorrijders daar laangsrijden zou het fijn zijn als men dat repareert.
 
Het valt me op dat er sinds afgelopen winter vreselijk veel schade aan de wegen is en dat er ook langzaam en slecht gerepareerd wordt. Het zal wel te maken hebben met het geld dat op is. Verder zie ik steeds vaker steentjes, afval, gruis en zo op de wegen liggen. Voor motorrijders niet de meest iedeale situatie. Ik kom veel op de A15 en A16, op beide wegen wordt veel gewerkt in verband met de Betuwelijn en de hogesnelheidslijn, en de toestand van die wegen is ronduit gevaarlijk. Laatst was er bij de afslag Sliedrecht een gat in de weg van zeker 7 cm diep, 40 breed en een meter lang. Daar moet je als motorrijder niet inkomen, je gaat gegarandeerd op je plaat.

Ik ben het met ratelketting eens, we zouden deze onveilige situaties moeten melden. Tekorten bij de overheid moeten geen overdreven onveilige situaties opleveren voor een bepaalde groep. Er wordt toch al niet echt veel rekening gehouden met ons. Het zou dus inderdaad al aardig zijn als we weten waar we iets moeten melden.
 
zoiets zouden ze in belgie moeten doen dan staat de telefoon nooit meer stil :)
zodra je over de grens heen rijd is de staat van het wegdek verschr......
 
Wanneer je gevaarlijke wegsituaties tegenkomt, zou je er eigelijk foto's van moeten maken en deze naar de MAG e-mailen. Zij hoeven de situatie dan niet eerst te bekijken, maar kunnen direct actie ondernemen.
 
Mompel, vandaag 2 plekken tegengekomen op de snelweg waar een vrachtauto een deel van zijn lading zand was verloren. Dan wordt je ook snel wakker })
 
ik bel meestal als er iets op de weg ligt het KLPD....rechtstreeks nummer van de centrale in mijn telefoon staan..

vandaag nog gebeld omdat er een plaat (isolatiespul of zo) op de weg lag...

ik dacht vanuit de auto aan de college motor rijders (nou ja...vandaag te horen gekregen dat ik de 27e mei op examen mag...dus nu al 7 tot 8 weken wachttijd! nice!!)
 
ik bel meestal als er iets op de weg ligt het KLPD....rechtstreeks nummer van de centrale in mijn telefoon staan..

vandaag nog gebeld omdat er een plaat (isolatiespul of zo) op de weg lag...

ik dacht vanuit de auto aan de college motor rijders (nou ja...vandaag te horen gekregen dat ik de 27e mei op examen mag...dus nu al 7 tot 8 weken wachttijd! nice!!)
Is dat nummer geheim? Zo nee dan lijkt het mij handig dit nummer hier op MF te vermelden, zodat iedereen de KLPD kan bellen?
Hoe gaat dit eigenlijk praktisch gezien?
Moet je bellen en wachten of ze langs komen, of gewoon bellen situatie beschrijven en hectom. paal en richting aangeven en dan klaar?
Of is melden bij de MAG toch beter?
 
Als situaties accuut verholpen dienen te worden zoals olie of zand op de weg of gevaarlijke gaten: Politie bellen. 0900-8844. Dan krijg je de lokale politie en die hebben aan een half woord genoeg om de locatie vast te stellen.
Bovendien hebben ze goede contacten met de wegbeheerder en zijn dit soort situaties snel verholpen. Of je er op kunt wachten......?

Bij minder urgente situaties kun je de MAG natuurlijk inlichten. Zie onderstaande website.
De MAG verkeers-medewerkers (ik zei de gek) zijn vrijwilligers die in hun vrije tijd dit soort situaties aanpakken. En vrije tijd is nou eenmaal een schaars goedje.

Mocht je zelf nog wat vrije tijd over hebben.....
 
Is dat nummer geheim? Zo nee dan lijkt het mij handig dit nummer hier op MF te vermelden, zodat iedereen de KLPD kan bellen?
Hoe gaat dit eigenlijk praktisch gezien?
Moet je bellen en wachten of ze langs komen, of gewoon bellen situatie beschrijven en hectom. paal en richting aangeven en dan klaar?
Of is melden bij de MAG toch beter?
stuur mij even een mail/icq bericht...dan mail ik het je...

ik weet niet in hoeverre het nummer geheim is...

Je belt en legt de situatie uit....werkt prima... ik heb slechte ervaringen met 0900-tuig .... vroeg om politie maastricht en kreeg brabant zuid oost...

de ervaring met het KLPD is stukken beter...zeer professioneel en zo!
 
wat je moet doen met snelwegen en dergelijk is de districts kantoor van Rijkswater staat bellen dat ze naar die plek toe moeten.

ik zelf heb namelijk een hoge pief van min. van verkeer en waterstaat aan de telefoon gehad en die zei dat

zo weet ik dus dat bij hoogeveen de a28 onder district zwolle valt.
 
Als in je eigen woonplaats het wegdek slecht is, dan kan je de gemeente ook bellen. In Amersfoort bijv. heeft de gemeente een eigen service telefoon waar je met dit soort klachten terecht kan.

De gemeente is ook aansprakelijk als jou iets gebeurd en als de oorzaak een slecht wegdek is of dat er bijvoorbeeld een gat in de weg zit of een tegel niet goed ligt. Het is namelijk voor een gemeente een stuk goedkoper om jou de schade te vergoeden, dan gelijk in een straat een nieuw wegdek weg neer te leggen.

Op deze manier heb ik al eens een schadevergoeding gehad omdat de gemeente vergeten was om rond een stapel trotiorbanden refecterende hekken te zetten. Ik reed er 's avonds met de fiets tegenop. (ik had wel licht aan!) Toen heb ik de gemeente aansprakelijk gesteld en hebben ze de schade vergoed. Ik had een laptop bij me die helemaal aan gort was. Ik kreeg fl.4500,- terug. Was netjes geregeld. Was blij dat ik niet met de motor was anders was er nog meer naar de klote en had ik er met een hogere snelheid tegen het beton opgereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan