Scheurtjes in voorband ?

Frenkie

Die hard MF'er
20 okt 2004
400
23
Brunssum
Facebook
Op de fazer van mijn GF zitten Bridgestone banden van het type BT. Die zaten er al op toen ze de fiets kocht ong een jaar geleden. Stom toevallig zagen we net pas deze "scheurtjes". Kan het kwaad of moet de band ASAP vervangen worden ?


 
Kweenie, het lijken droogtescheurtjes maar ze zijn wel behoorlijk grof. Voorband (BT45 denk ik ?) heeft sowieso z'n beste tijd wel gehad aan het ontbrekende profiel te zien dus ik zou er een nieuw bandje opgooien. :)
 
Laatst bewerkt:
die scheurtjes lopen wel heel erg opvallend mee met de vorm van de groef in het midden, ik zou er nieuwe opzetten voor de zekerheid.
Kleine scheurtjes in de band is heel normaal, dit komt door het zonlicht.
Maar dit zou ik persoonlijk aan het twijfelen gaan en toch kiezen voor zekerheid.
Suc6
 
Zonder meer vervangen die band en wel meteen, ik zou de achterband (als die net zo oud is) ook meteen vervangen.
Die voorband is so wie so versleten.
 
Bij mijn motor moeten twee dingen altijd in orde zijn: de remmen en de banden.
Bij enige twijfel word het vervangen. Gezien jou scheurtjes is de band verhard en dan gaat het rubber scheuren. Als het veel erger word, dat kan al door een leuk bochtig wegje te rijden, kunne er zelfs stukken uitgaan...dat wil je niet meemaken.
Er is maar een goede tip: vervangen en tevens je achterband ook ff goed nakijken !!

Er word zelfs gesproken dat banden ouder dan twee jaar te hard worden en kunnen gaan scheuren, aangeraden word dan ook om deze eveneens te vervangen.

dmv een code op de band kun je nagaan welk "bouwjaar" deze zijn.
 
Lijkt mij een vrij oude band met niet al te veel profiel meer.
Als de foto vergroot. (onderste foto aanklikken)
Denk ik dat ie hier en daar de 1.5 mm niet meer haalt.
Met daarbij droogte scheuren.

Dit is vragen naar de bekende weg.

Band is oud, gescheurd en versleten.

KAN IK DAAR OP DOOR RIJDEN ???

Maar natuurlijk jongen. Zolang het canvas nog niet zicht baar is. En het niet regent,
en de snelheid onder de 25 km/hr. blijft kun jij de hele wereld er mee rond.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij een vrij oude band met niet al te veel profiel meer.
Als de foto vergroot. (onderste foto aanklikken)
Denk ik dat ie hier en daar de 1.5 mm niet meer haalt.
Met daarbij droogte scheuren.

Dit is vragen naar de bekende weg.

Band is oud, gescheurd en versleten.

KAN IK DAAR OP DOOR RIJDEN ???

Maar natuurlijk jongen. Zolang het canvas nog niet zicht baar is. En het niet regent,
en de snelheid onder de 25 km/hr. blijft kun jij de hele wereld er mee rond.
Een motorband moet minimaal 1,0mm profiel hebben ;)

neemt niet weg dat vervangen hier geen luxe is :Y
 
Dit is nu zo'n topic waarvan ik dan denk.

Het wordt de hoogste tijd voor APK ; motorfietsen.

Hoezo goed onderhouden. Lees diverse topics en je weet wel beter. En dan zitten we hier tussen " Motor liefhebbers".

Afgelopen zondag zat ik weer eens op het terras tussen al die motormuizen.

Loop je langs al die "mooie" O-) fietsen en dan denk ik oeioeioei wat een achterstallig onderhoud hier en daar.

Let wel ik ben nog steeds geen voorstander van Motor APK. Maar soms..... *O*
 
Laatst bewerkt:
Kom daar maar es mee aan bij de RDW.
Die hanteren 1.6 mm . Daaronder is afkeur. (dus 1.5mm is afkeur)
En dan ook nog minimaal 75 % van de loopvlak breedte.
Dan moet het RDW de wet eens leren :)
Voor koekblikken is 1,5 mm idd afkeur.

Artikel 5.4.27

1. De wielen van motorfietsen moeten zijn voorzien van luchtbanden.
2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.
3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
4. De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,0 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan