Ik zal vlug zijn, want brommertopics worden doorgaans gesloten.
Daardoor wordt het weggedrag wat flitsender / dynamischer, maar misschien ook wat zenuwachtiger.
Wellicht, maar voordat ik €100 ga investeren wil ik het wel zeker weten. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat kleine veranderingen een groter effect hadden dan voorheen gedacht.Ik denk dat je het effect van die paar cm. iets overschat, maar ja, daar kom je pas achter als de veer betaald en gemonteerd is.
~
Oplossing (denk ik):
EasyParts.nl - Ammortizzatore Post.Booster 50 - Schokbreker-delen
Die link wil niet. Ga naar easyparts.nl -> onderdelen -> schokbrekers delen -> Forsa. En aldaar een 245mm veer voor een Axis die 28€ kost en toch nog verstelbare veervoorspanning heeft.
.....Maar ik twijfel dus of door de andere blok-hoek en het scharnierpunt (waar het motorblok mee aan het frame gemonteerd zit) het veergedrag (negatief) beïnvloed met een langere veer?....
....Daar had ik nog niet bij stilgestaan dat de schokbreker stugger wordt naarmate hij onder een kleinere hoek komt te staan. Daarmee ook de toename in hoogte afneemt....
Misschien niet realistisch maar ik zal het toch maar noemen:
Je zou in een uiterst geval een nieuw onderste bevestigingspunt voor de veer/demper kunnen maken (het bovenste omhoog zal helemaal wel lastig zijn).
Nu zit daar een gegoten bevestigingsoor, dat maakt het lastig maar je zou met een beugel en een andere bevestiging een langere demper gewoon kunnen monteren zonder dat de hoogte verandert. Zelf zou ik hem dan meteen verstelbaar maken, dan kun je er lekker mee experimenteren.
Maar nogmaals, daar leent deze scooter zich zo te zien niet echt voor.Hoe kleiner de hoek (dus hoe platter de veer ligt) hoe soepeler de vering wordt. Immers; de vork verplaatst zich meer dan de demper langer wordt, en dat is wat bepaalt of de scooter stug of week aanvoelt.
Je kunt dit mooi laten zien met bijvoorbeeld Lego. Kies de draaipunten op de juiste plek en zie wat er met de achtervork gebeurt als de veer schuiner staat. Hoe schuiner hoe gemakkelijker je hem indrukt en hoe weker hij dus aanvoelt. Hoe groter ook de veerweg van de achtervork mits de rest van de constructie het toelaat.
Nu ik het er toch over heb; met de veer rechtop kun je dat ook doen door het bevestigingspunt dichter bij het achtervorklager te leggen, geeft hetzelfde effect. Kies de bevestiging verder naar achteren en hij wordt juist stugger.
Eens.....Hmm zat ik toch fout te denken. Bedankt voor de heads up hybride!
Dus even in het kort:
- Als de veer onder een grotere hoek komt te staan (schuiner komt te staan) wordt hij soepeler/weker
- Hoe schuiner de veer staat, hoe groter de actieve/gebruikte veerweg is?
Gebruik schroefdraad voor een fijnere verstelling.....Ik zou een (aantal) nieuwe bevestigins-ogen achter op het carter kunnen laten lassen om zo te experimenteren met lengtes en schuintes. Opzich een leuk idee als het zo ook werkt dus....
Er schiet me net weer iets te binnen. Er weer even vanuit gaande dat alle schokbrekers in de wereld identiek zijn en alleen de lengte anders is...
Stelling: Hoe langer de schokbreker wordt, op een willekeurige scooter (dus waar het motorblok tevens de achterbrug is en waar dus ook de schokbreker op gemonteerd zit), hoe stugger deze zich zal gedragen.
Dit door de hoek tussen het blok en het frame. Die is (logisch) het kleinst bij een hele korte schokbreker, tot maximaal (onrealistisch) bijna 180 graden. Bij die 180graden zou het haast onmogelijk zijn de schokbreker tegen de veerkracht in de drukken.
Of klopt deze gedachtegang niet?
Super info!Het grootste punt in dit topic is dat iedereen zich concentreert op de lengte. Dat en de maten van de bevestiging zegt alleen iets over of de schokdemper PAST op de machine. Wat echter minstens net zo belangrijk is, is of de demper ook juist WERKT op jouw scooter. Daarvoor zorgen de stugheid van de veer en instellingen van de demping.
De hoek waaronder de demper staat speelt ook nog een niet te verwaarlozen rol, dat is al besproken. Een demper van een model waarbij de demper schuiner staat dan bij de jouwe zal al snel te stug zijn en andersom.
Even voor het idee van het effect van de plaatsing van de demper: Als deze ter hoogte van de achteras zit is er geen hefboom en bij elke cm die de achterkant inveert, veert de demper ook 1 cm in. Stel een ander model heeft de demper halverwege draaipunt achtervork en achteras. Als de vork 1 cm inveert duwt ie de schokdemper maar 5 mm in. En met hefboomfactor 2. De veer die bij plaatsing op de achteras b.v. 50 kg/cm moet zijn moet bij plaatsing halverwege geen 100, maar 2x2x50 = 200 kg/cm zijn, een enorm verschil dus.
De eerder genoemde YSS dempers zijn op maat gemaakt naar jouw model scooter en geven erg veel kwaliteit voor een hele redelijke prijs.
Wellicht, maar voordat ik €100 ga investeren wil ik het wel zeker weten. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat kleine veranderingen een groter effect hadden dan voorheen gedacht.Klopt, maar helaas is Forsa een goedkoop chinees veertje bedoeld als betaalbaar alternatief voor het origineel. Iets waar ik niet naar op zoek ben zoals je hebt kunnen lezen in de beginpost. Ik wil persé een sportieve aftermarket schokbreker. Die zal ik ook vinden, maar daar heb ik jullie hulp bij nodig.
Maar ik twijfel dus of door de andere blok-hoek en het scharnierpunt (waar het motorblok mee aan het frame gemonteerd zit) het veergedrag (negatief) beïnvloed met een langere veer?