schokbrekers achter

YSS heeft meerdere types voor jouw motor in verschillende prijsklasses, kijk eens bij hun op de site.
De YSS importeur Suspension-Store (yss-webstore.com) heeft de XJR niet op de site staan, maar ze kunnen alles leveren. Van de eenvoudige RE302 set tot de RG366 set met piggyback reservoir en in- en uitgaande demping apart verstelbaar. Persoonlijk vind ik de RZ362 zonder reservoir maar wel uitgaande demping instelbaar een hele mooie match tussen kwaliteit en kostenplaatje.
 
Ik denk dat er geen "slechte" veren (alleen die stalen dingen he) bestaan, wel verkeerde.... Wat veren betreft, een veer is een veer. En die heeft bepaalde eigenschappen, die eigenschappen moeten wel een beetje overeen komen met wat jij als bestuurder voor ogen hebt.

Dat er kwaliteitsverschillen bestaan tussen merken wil ik heus wel geloven, maar ik geloof niet dat er iemand het verschil kan voelen tussen een veer van ohlins en een willekeurig ander merk zolang ze dezelfde veerconstante hebben.
 
nou ik denk dat progressieve niet mijn smaak is ik hou van stugge veren want ik hou wel van stevig tuffen en plat gaan dus voor mijn een verkeerde keuze.
 
maar die ga ik nog wel zelf maken. ik werk in de metaal dus draaien en frezen is voor mij net als motorrijden.
Niet zomaar bussen gaan plaatsen. Eerst eens kijken hoeveel cm hij door zijn eigen gewicht inzakt. Als dat teveel is plaats je en bus met de dikte die hij teveel in zakt. je motor gaat niet stugger van veren maar als je een bus van b.v. 2cm op de veer legt zal de voor 2cm hoger komen staan en zal hij 2cm minder ver inveren De veerweg verandert dus niet.
 
Niet zomaar bussen gaan plaatsen. Eerst eens kijken hoeveel cm hij door zijn eigen gewicht inzakt. Als dat teveel is plaats je en bus met de dikte die hij teveel in zakt. je motor gaat niet stugger van veren maar als je een bus van b.v. 2cm op de veer legt zal de voor 2cm hoger komen staan en zal hij 2cm minder ver inveren De veerweg verandert dus niet.
Is het dan ook niet zo dat wanneer je bussen gebruikt je eerder aan het stuggere deel begint en daarmee het soepelere deel wat eerder ophoud?
of zit dat tussen m’n oren?
 
Niet zomaar bussen gaan plaatsen. Eerst eens kijken hoeveel cm hij door zijn eigen gewicht inzakt. Als dat teveel is plaats je en bus met de dikte die hij teveel in zakt. je motor gaat niet stugger van veren maar als je een bus van b.v. 2cm op de veer legt zal de voor 2cm hoger komen staan en zal hij 2cm minder ver inveren De veerweg verandert dus niet.


daar had ik nog niet zo aan gedacht goede tip zeg ik moet gewoon dikke veren hebben. of een extra binnen veer. nou bedankt voor je reactie
 
daar had ik nog niet zo aan gedacht goede tip zeg ik moet gewoon dikke veren hebben. of een extra binnen veer. nou bedankt voor je reactie
Het is normaal dat je motor duikt bij hard remmen. Zolang hij niet onderin slaat is hij niet te slap. De bedoeling is dat je nagenoeg de gehele veerweg gebruikt.
 
Is het dan ook niet zo dat wanneer je bussen gebruikt je eerder aan het stuggere deel begint en daarmee het soepelere deel wat eerder ophoud?
of zit dat tussen m’n oren?
Ja, dat zit tussen je oren ;)
 
Niet zomaar bussen gaan plaatsen. Eerst eens kijken hoeveel cm hij door zijn eigen gewicht inzakt. Als dat teveel is plaats je en bus met de dikte die hij teveel in zakt. je motor gaat niet stugger van veren maar als je een bus van b.v. 2cm op de veer legt zal de voor 2cm hoger komen staan en zal hij 2cm minder ver inveren De veerweg verandert dus niet.
Lees dit nog eens? Want het gaat niet helemaal zoals jij denkt. Een drie cm langere bus leverde mij 2,5cm meer veerweg op. Er word dus toch nog ergens 5mm door weggesnoept.
Wat ik echt gemerkt heb is dat ik nu niet het idee heb dat de vork als een malle begint te duiken bij het aanremmen waardoor de motor dus niet meer zo zwaar aanvoelt tijdens het remmen.
En het scheelt ook dat de stepjes niet meer aan de grond komen bij een rotonde.
 
bezuinigen op vering vind ik geen goed idee, iets met slechtere wegligging en eerder onderuit gaan , je kan natuurlijk gewoon high end kopen en dan je oude bewaren ..... verkoop je de motor haal je de high end eraf en verkoop je die weer los door .
 
Er is echter een groot verschil op bezuinigen of op krenterigheid. Het setje dat standaard bij de motorfiets is geleverd voldoet prima en wanneer deze op zijn is het niet nodig om 1000€ uit te geven aan dat zogenaamde high end, best of the best, schokbrekers. Ik blink uit in middelmatigheid en mijn schokbrekers voldoen prima.
 
Lees dit nog eens? Want het gaat niet helemaal zoals jij denkt. Een drie cm langere bus leverde mij 2,5cm meer veerweg op. Er word dus toch nog ergens 5mm door weggesnoept.
Wat ik echt gemerkt heb is dat ik nu niet het idee heb dat de vork als een malle begint te duiken bij het aanremmen waardoor de motor dus niet meer zo zwaar aanvoelt tijdens het remmen.
En het scheelt ook dat de stepjes niet meer aan de grond komen bij een rotonde.
Als jij met 3cm bussen maar 2,5 cm verhoogt is dat enkel mogelijk als de vork aan het eind zit en je dus geen negatieve veerweg meer hebt wat een erg kwalijke zaak is. Dat je stepjes minder vlug aan de grond komen is niet raar want je hebt je motor verhoogt.
Zodra de motor op zijn wielen stat en de vork zakt een paar cm in, wat zorgt dan nog voor die extra druk op de veren?
Inderdaad die is geheel verdwenen. de vork kan immers gewoon verder uitschuiven en de enige druk die de veer heeft komt van het gewicht dat er op rust en niet door de voorspanning.
 
Kan je met een weegschaal meten.
Maw bij hoeveel kracht begint hij in te veren.


Heel gedoe maar ik zet in op Willem💰
je kan ook proberen te bedenken wat er daadwerkelijk gebeurt. Dan kan je je weegschaal gewoon binnen laten staan.
 
Als jij met 3cm bussen maar 2,5 cm verhoogt is dat enkel mogelijk als de vork aan het eind zit en je dus geen negatieve veerweg meer hebt wat een erg kwalijke zaak is. Dat je stepjes minder vlug aan de grond komen is niet raar want je hebt je motor verhoogt.
Zodra de motor op zijn wielen stat en de vork zakt een paar cm in, wat zorgt dan nog voor die extra druk op de veren?
Inderdaad die is geheel verdwenen. de vork kan immers gewoon verder uitschuiven en de enige druk die de veer heeft komt van het gewicht dat er op rust en niet door de voorspanning.
De negatieve veerweeg is nu dus een halve centimeter meer dan met de originele veren. De vork heeft behalve die halve centimeter dezelfde positieve veerweeg. Dit heb ik dus eerst getest door de specificaties erbij te pakken en daarna met behulp van een spanband de voorvork zover als het kan maar niet voorbij de gespecificeerde afstand in te drukken. De vork voelt nu stugger aan dan voorheen en stugger dan met de originele veren.
alles zonder weegschaal maar wel in mm opgemeten.
 
Ik ben wel benieuwd welke schokbrekers je nu gekozen hebt? Ik twijfel tussen yss of mijn originele een service beurt geven bij hk...
En tevens gelijk een vraag, wat is nu precies de meerwaarde van een piggyback op de veer? Of is dit alleen cosmetisch en voor de looks?
 
Laatst bewerkt:
Als je el cheapo Chinese schokdempers koopt dan is het écht puur voor de looks. Kwam laatst een foto tegen dat het potje was afgebroken, zat niet eens een doorgang in het stukje metaal tussen demper en pot :X

Bij de YSS RC302 schokdempers is het reservoir grotendeels voor de looks, bij de RG362 dempers zorgt het reservoir er voor dat je de ingaande demping apart kunt instellen van de uitgaande demping. Bij de W versie is die ingaande demping zelfs high speed en low speed instelbaar.


1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel benieuwd welke schokbrekers je nu gekozen hebt? Ik twijfel tussen yss of mijn originele een service beurt geven bij hk...
En tevens gelijk een vraag, wat is nu precies de meerwaarde van een piggyback op de veer? Of is dit alleen cosmetisch en voor de looks?



ik heb nog geen nieuwe schokbrekers gekocht rey3446 ben eerst met vrouw en kinderen op vakantie in Zwitserland geweest dus geld is op moet eerst nog even weer wachten maar voor mijn gevoel zijn de yss een goede koop. maar ja zoals de vele reacties is de keuze soms lastig
 
Ik twijfel inderdaad ook tussen de rz of rg362. De ohlins op mijn xjr1300 zijn ook geen echte ohlins maar cheap ass Japanse dingen met een ohlins sticker erop natuurlijk. Dus heb eigenlijk meer de voorkeur voor nieuwe veren dan servicen
 
Ik twijfel inderdaad ook tussen de rz of rg362. De ohlins op mijn xjr1300 zijn ook geen echte ohlins maar cheap ass Japanse dingen met een ohlins sticker erop natuurlijk. Dus heb eigenlijk meer de voorkeur voor nieuwe veren dan servicen

Yamaha heeft ooit Ohlins opgekocht, en mogen nu dus op elke schokbreker een Ohlins sticker plakken
 
Ik zit ff mee te lezen en ben erg benieuwd hoe en wat de verschillen zijn.
Mijn xjr1300 is uit 2001 en daar zitten de yamaha shocks nog onder. Al 40.000 km. Mag wel vervangen worden denk ik om wat strakker de bocht te pakken op slecht wegdek. (Merk ik vandaag weer met een rit rond Lago di Como in noord Italië.
Wat zijn de verschillen tussen Bitubo en Yss. Prijs is tussen de 700 en 800. Best serieus geld, maar wat mag je daarvoor verwachten. Voorvork wordt sowieso vervangen voor een usd van een gsxr1100, geserviced en 3 cm korter dan orr.
 
Terug
Bovenaan Onderaan