Schuldvraag bij kop-staart botsing

Zeker! :)

Maar wat ik er ermee bedoel is dat beide voorbeelden laten zien dat men een zelfde situatie bekijkt vanuit een ander perspectief. Daarom heeft het weinig zin voor TS om het afremmen aanhangig te maken. De regelgeving is best duidelijk. De schuld ligt verzekeringstechnisch volledig bij hem. De discussie noodzaak van remmen is goed voor het ego van de veroorzaker ( officieel mijn schuld, maar eigenlijk niet) maar heeft voor de afwikkeling geen meerwaarde.
Dit is gewoonweg niet waar.

Er is jurisprudentie voldoende bekend, waarin de plotsklaps afremmer (deels) verantwoordelijk en aansprakelijk gehouden is voor het ontstaan van het ongeval. En daarmee ook verzekeringstechnisch aansprakelijk voor (een deel van) de schade.
 
Maar de 24 uur die ze heeft om zich daarna alsnog bij de politie te melden zijn inmiddels al verstreken. Dus hoe dan ook heeft ze zich schuldig gemaakt aan een misdrijf.
Wij weten niet of ze zich wel of niet (tijdig) heeft gemeld.

Ik heb overigens niet echt goed voor ogen hoe verzekeraars omgaan met een dergelijk ongeval, waarbij de andere partij er vandoor is gegaan, en zich ev niet bij politie heeft gemeld.

Er kan bijv geen onderzoek meer gedaan worden naar alcohol, of wie de werkelijke bestuurder was (rbw?), etc.
 
Het zijn twee verschillende zaken. Het doorrijden is een strafrechtelijke zaak, de schadeafhandeling een civiele zaak. Kan goed zijn dat de dame in kwestie veroordeelt wordt tot een flinke geldboete, maar dat verandert niets aan de aansprakelijkheid.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik ben sowieso van plan om een aangifte te doen wegens het doorrijden na een ongeval. Of ze zich inmiddels heeft gemeld (in die 12 uur die ze officieel heeft) weet ik niet, hier zal ik waarschijnlijk dan morgen bij het doen van de aangifte wel achterkomen.

Wanneer ik aangifte ga doen, zal zij dus waarschijnlijk ook mijn gegevens hebben. Nu kunnen er zich 3 scenario's voordoen:
1) ik ga het aanvechten en probeer de schuldvraag (deels) bij haar neer te leggen.
2) ik ga niks doen behalve de aangifte.
3) tegenpartij gaat schuldvraag bij mij neerleggen en schade op haar auto bij mij(n verzekering) verhalen.

Ben helaas nog niet gebeld door m'n verzekering (KNMV). Zal met hun even overleggen wat handig is en of het bij voorbaat al kansloos is of niet.
 
Laatst bewerkt:
Dit is gewoonweg niet waar.

Er is jurisprudentie voldoende bekend, waarin de plotsklaps afremmer (deels) verantwoordelijk en aansprakelijk gehouden is voor het ontstaan van het ongeval. En daarmee ook verzekeringstechnisch aansprakelijk voor (een deel van) de schade.


Klopt hoor, maar volgens mij binnen een andere context. Zoals zomaar hard afremmen, bij een verkeersruzie of iets dergelijks..

Is er ook jurisprudentie bij hard remmen voor een zebrapad? Een noodstop zou ik dat niet durven noemen eigenlijk..

Maar als men in sommige gevallen aansprakelijk gesteld wordt omdat men hard remt voor een zebrapad is dat voor ts fijn in dit geval. We zullen zien.. Ik zet in op onvoldoende afstand houden iig. En geen 50/50 regeling. Wel rot voor ts hoor, zond want mooie motor.
 
Laatst bewerkt:
Ben helaas nog niet gebeld door m'n verzekering (KNMV). Zal met hun even overleggen wat handig is en of het bij voorbaat al kansloos is of niet.

Vaar niet blind op het advies van je verzekering. Het is voor hen in veel gevallen veel goedkoper om geen moeite te steken in het verhalen bij de tegenpartij. Zelfs als ze jou moeten betalen zal het een redelijk klein bedrag zijn vergeleken met de kosten die ze moeten maken de tegenpartij aansprakelijk te stellen.
 
Klopt hoor, maar volgens mij binnen een andere context. Zoals zomaar hard afremmen, bij een verkeersruzie of iets dergelijks..

Is er ook jurisprudentie bij hard remmen voor een zebrapad? Een noodstop zou ik dat niet durven noemen eigenlijk..

Maar als men in sommige gevallen aansprakelijk gesteld wordt omdat men hard remt voor een zebrapad is dat voor ts fijn in dit geval. We zullen zien.. Ik zet in op onvoldoende afstand houden iig. En geen 50/50 regeling. Wel rot voor ts hoor, zond want mooie motor.
Remmen om voorrang te verlenen, is één ding.

Opeens remmen, zonder directe aanleiding een ander.

Blijft lastig om advies op maat te geven, zonder er bij te zijn geweest. Zonder volledig van alles op de hoogte te zijn.

Daarom zijn de uitspraken "100% jouw schuld" en "ook schuld van de ander" nauwelijks hard uit te spreken, om het zo maar eens te zeggen. :)

En @$#$% is het altijd :Y
 
Zeker! :)

Maar wat ik er ermee bedoel is dat beide voorbeelden laten zien dat men een zelfde situatie bekijkt vanuit een ander perspectief. Daarom heeft het weinig zin voor TS om het afremmen aanhangig te maken. De regelgeving is best duidelijk. De schuld ligt verzekeringstechnisch volledig bij hem. De discussie noodzaak van remmen is goed voor het ego van de veroorzaker ( officieel mijn schuld, maar eigenlijk niet) maar heeft voor de afwikkeling geen meerwaarde.

Waar baseer jij deze wijsheid op?
 
Maar de 24 uur die ze heeft om zich daarna alsnog bij de politie te melden zijn inmiddels al verstreken. Dus hoe dan ook heeft ze zich schuldig gemaakt aan een misdrijf.

Maar dat misdrijf wordt niet altijd vervolgd. Ik had het kenteken van zo'n doorrijder doorgegeven, ook aangifte gedaan, politie heeft wel achterhaald waar ze woonde, maar ging niet tot vervolging over, ondanks dat zij 100% schuldig was.
 
Maar dat misdrijf wordt niet altijd vervolgd. Ik had het kenteken van zo'n doorrijder doorgegeven, ook aangifte gedaan, politie heeft wel achterhaald waar ze woonde, maar ging niet tot vervolging over, ondanks dat zij 100% schuldig was.
B| Hebben zij (politie) nog een reden gegeven? Geen voldoende bewijs beschikbaar? Had jij getuigen?
 
Ja, ik ben sowieso van plan om een aangifte te doen wegens het doorrijden na een ongeval. Of ze zich inmiddels heeft gemeld (in die 12 uur die ze officieel heeft) weet ik niet, hier zal ik waarschijnlijk dan morgen bij het doen van de aangifte wel achterkomen.

Wanneer ik aangifte ga doen, zal zij dus waarschijnlijk ook mijn gegevens hebben. Nu kunnen er zich 3 scenario's voordoen:
1) ik ga het aanvechten en probeer de schuldvraag (deels) bij haar neer te leggen.
2) ik ga niks doen behalve de aangifte.
3) tegenpartij gaat schuldvraag bij mij neerleggen en schade op haar auto bij mij(n verzekering) verhalen.

Ben helaas nog niet gebeld door m'n verzekering (KNMV). Zal met hun even overleggen wat handig is en of het bij voorbaat al kansloos is of niet.


Er is geen sprake van doorrijden na een ongeval: ze is gestopt, jij hebt met haar gesproken en later heeft ze haar weg weer vervolgd.
 
Er is geen sprake van doorrijden na een ongeval: ze is gestopt, jij hebt met haar gesproken en later heeft ze haar weg weer vervolgd.
Haha, in welke wereld leef jij. Je hoort op zn minst contactgevens uit te wisselen en ik heb haar ook geen toestemming gegeven om weg te rijden.

In artikel 7 WVW is strafbaar gesteld het door rijden na een aanrijding, waarbij een ander is gedood of waarbij schade of letsel is toegebracht. Degene die bij een aanrijding betrokken is geweest mag de plaats van het ongeval niet verlaten tot het moment dat hij behoorlijk gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en die van zijn voertuig. Ook mag hij gewonden niet in hulpeloze toestand achterlaten. Dat geldt natuurlijk alleen voor zover diegene weet of moet vermoeden dat een ander is gedood of dat schade of letsel is toegebracht.
Bron
 
Laatst bewerkt:
Maar dat misdrijf wordt niet altijd vervolgd. Ik had het kenteken van zo'n doorrijder doorgegeven, ook aangifte gedaan, politie heeft wel achterhaald waar ze woonde, maar ging niet tot vervolging over, ondanks dat zij 100% schuldig was.

Dat heeft ook met bewijslast te maken (als het jouw woord tegen dat van haar is, is het moeilijk). En in de praktijk ook de aard van schade of letsel. We hebben immers te weinig geld voor de politie over, dus die moet prioriteiten stellen.
 
Kun je niet het kenteken zelf traceren? Mevrouw eens opbellen en vertellen dat het wegrijden een misdrijf betreft. Als ze mee betaald om je motor op te knappen, zet je verder geen stappen uit mbt misdrijf?

Zal vast niet helemaal legaal zijn, maar verzekeringen zeggen graag nee.
 
Kun je niet het kenteken zelf traceren? Mevrouw eens opbellen en vertellen dat het wegrijden een misdrijf betreft. Als ze mee betaald om je motor op te knappen, zet je verder geen stappen uit mbt misdrijf?

Zal vast niet helemaal legaal zijn, maar verzekeringen zeggen graag nee.

Volgens mij hebben burgers geen toegang tot naam en adres gegevens. Wellicht als je een bevriende autogarage hebt, die dit (illegaal?) voor je kan achterhalen.
Ik heb zelf gewoon de politie gebeld op 0900 8844 om het adres te achterhalen van de auto/eigenaar die mijn bumper had beschadigd.

daarbij ruikt het naar chantage :+
 
Laatst bewerkt:
Kun je niet het kenteken zelf traceren? Mevrouw eens opbellen en vertellen dat het wegrijden een misdrijf betreft. Als ze mee betaald om je motor op te knappen, zet je verder geen stappen uit mbt misdrijf?

Zal vast niet helemaal legaal zijn, maar verzekeringen zeggen graag nee.

Iets met art. 318 W.v.SR (Afdreiging / Chantage)
Maximaal 4 jaar cel, dus valt te proberen...
:o
 
Haha, in welke wereld leef jij. Je hoort op zn minst contactgevens uit te wisselen en ik heb haar ook geen toestemming gegeven om weg te rijden.

In een wereld waar ze wel kunnen lezen en wetsartikelen kunnen interpreteren?
 
Laatst bewerkt:
Dat heeft ook met bewijslast te maken (als het jouw woord tegen dat van haar is, is het moeilijk). En in de praktijk ook de aard van schade of letsel. We hebben immers te weinig geld voor de politie over, dus die moet prioriteiten stellen.

'tuurlijk. Auto total loss en een getuige die het nummer opschrijft is natuurlijk niet genoeg. De ernst moet ook niet worden overdreven als het ambulancepersoneel erop staat me mee te nemen naar het ziekenhuis. En dat de mevrouw stomdronken was konden ze een paar weken later natuurlijk ook niet meer objectief vaststellen. Ze stapte uit, vroeg mij met dubbele tong "gaat u nu de politie bellen?" en stapte toen weer in en reed weg.
 
Kun je niet het kenteken zelf traceren? Mevrouw eens opbellen en vertellen dat het wegrijden een misdrijf betreft. Als ze mee betaald om je motor op te knappen, zet je verder geen stappen uit mbt misdrijf?

Zal vast niet helemaal legaal zijn, maar verzekeringen zeggen graag nee.

Tja dat is niet legaal maar strafbaar.

Zou wel ver gaan ook. Je veroorzaakt schade bij een ander door tegen de achterkant van de auto aan te rijden met je motor en nog dreigen ook? Als ze zoiets zouden flikken bij mijn vrouw zou ik je opruwen,..
 
Dat heeft ook met bewijslast te maken (als het jouw woord tegen dat van haar is, is het moeilijk). En in de praktijk ook de aard van schade of letsel. We hebben immers te weinig geld voor de politie over, dus die moet prioriteiten stellen.



Klopt, heeft niet eens met prioriteiten te maken. 1 op 1 en geen getuigen? Erg moeilijk zo niet onmogelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan