opdebrommert
Die hard MF'er
- 1 nov 2020
- 476
- 390
Ja, eigenlijk al die criteria wel. Verbruik zal elkaar niet zo gek veel ontlopen vermoed ik...toch?Wat zijn belangrijke criteria die je stelt aan een scooter? Opbergruimte? Verbruik? Comfort? Onderhoud prijzen?
Wat betreft de Honda’s zou ik wachten op de 350’s, beide zijn al aangekondigd.
De XMax en de Forza hebben de meeste bergruimte en de 2021 Forza heeft een over 18cm elektrisch verstelbare ruit. De Honda en Yamaha zijn bovengemiddeld betrouwbaar.
Heb je het geld (er voor over) zou ik altijd voor nieuw gaan, maar dat is persoonlijk.
Motorkleding? Altijd!! Je rijd toch ook met een helm op? En tegenwoordig hebben ze leuke versterkte jeans met beschermstukken. En vergeet zeker niet fatsoenlijke handschoenen.
Mits in zeer goede staat en aantoonbaar volgens het boekje onderhouden, zou ik dat zeker overwegen.Mocht je na je zoektocht uitkomen op de Xmax300, en je bent niet vies van een jong gebruikte: Mijn jonge Xmax300 in de iron max uitvoering (uit maart 2019 / 4500KM) is beschikbaar voor overname. Er zit inmiddels een ander windscherm op van Givi, de originele heb ik ook nog. Dit omdat ik wil gaan overstappen naar een nader te bepalen Scrambler. Hier wat foto's van mijn Xmax: De nieuwe Yamaha Xmax 300
Volgens het boekje onderhouden.......
Nee dank je. Ik wissel de olie (Motul 7100) om de 1,5-2k, ook de overbrenging olie. Eens per 6k (volgens het boekje) vind ik echt te weinig. Maar goed, daar zijn de meningen over verdeeld natuurlijk.
Ettelijke jaren geleden volgde ik één of andere cursus en daar was ik aan de praat geraakt met een andere deelnemer en die werkte voor Castrol Oils.Motor olie en verversingsintervallen is op zich al een topic waard.
Mijn vrachtwagen had een door de fabrikant voorgeschreven interval van 90.000km.
We praten dan over motoren die 24/7 draaien onder zware last in een buiten temperatuur range van -40 tot +40 graden.......
Maar er zijn bedrijven / owner-operators die zweren bij motorolie analyses om het verversings-moment vast te stellen.
Daar naast zijn er ook nog mensen die aan by-pass filtering doen, zeg maar een olie zuiverings installatie naast het standaard oliefilter.
Met een dergelijk by-pass filter i.c.m. olie analyse werden intervals van 600.000 tot 800.000 km behaald!
De kwaliteit van motorolie en dan met name de smerende eigenschappen, wordt eigenlijk uitsluitend negatief beïnvloed door vervuiling.
Een schone olie is een goede olie.
Ik stond trouwens versteld van de informatie die specialisten weten te putten uit de analyses.
Een motorolie analyses is te vergelijken met het analyseren van een bloedmonster bij een mens.
Uiteraard is een 2000 km interval beter dan een 6000 km interval, want schoner, maar je kan je afvragen wat onder aan de streep de winst is. (kosten/baten'
De fabrikant garandeert zijn product i.i.g. bij 6K intervallen en die fabrikant stelt de intervallen begrijpelijkerwijs nogal conservatief.
Uiteraard staat het een ieder vrij zijn eigen plan te trekken
Eens! Ik ook, al was het maar omdat het laten analyseren van die paar kopjes motorolie in een kleine motor financieel niet uit kanNu zoveel uren en km per dag doe je meestal niet met een scooter. Ik hou me netjes aan de voorgeschreven olie en het voorgeschreven interval.
Hij heeft zijn eerste beurt rond de 1000KM gehad in 2019. Ik peil de olie regelmatig, volgend oliewissel/beurt is bij 6000KM. Hij staat nu ongeveer op 4500, dus duurt nog even. Locatie is Haarlem. Ik zal je een PB sturen!Mits in zeer goede staat en aantoonbaar volgens het boekje onderhouden, zou ik dat zeker overwegen.
Ben benieuwd naar de vraagprijs en je locatie.
Prive berichtje lijkt me het juiste kanaal.