Sealen velgen Africa Twin

henkbmwR

Rookie
8 jul 2013
7
0
Heeft er iemand ervaring met het Sealen van velgen van de Africa Twin ? Ik heb er één van 2017. Als ik lek rij kan er niet voor nood een prop ingeschoten worden omdat dit type binnenbanden heeft. Dan is het dus einde rit of motorweekend. Nu zit er in Brabant een bedrijf wat deze velgen kan sealen, zodat een binnenband niet meer nodig is. Bij lek rijden kan er dan een prop in de band, lucht er in en je kunt weer verder. Heeft er iemand misschien ervaring mee ?
 
Heeft er iemand ervaring met het Sealen van velgen van de Africa Twin ? Ik heb er één van 2017. Als ik lek rij kan er niet voor nood een prop ingeschoten worden omdat dit type binnenbanden heeft. Dan is het dus einde rit of motorweekend. Nu zit er in Brabant een bedrijf wat deze velgen kan sealen, zodat een binnenband niet meer nodig is. Bij lek rijden kan er dan een prop in de band, lucht er in en je kunt weer verder. Heeft er iemand misschien ervaring mee ?
Ik heb het bij een hoop wielen van harleys gezien , gewoon een laag kit op de plek waar de spaken zitten , stelt niks voor
 
Heeft er iemand ervaring met het Sealen van velgen van de Africa Twin ? Ik heb er één van 2017. Als ik lek rij kan er niet voor nood een prop ingeschoten worden omdat dit type binnenbanden heeft. Dan is het dus einde rit of motorweekend. Nu zit er in Brabant een bedrijf wat deze velgen kan sealen, zodat een binnenband niet meer nodig is. Bij lek rijden kan er dan een prop in de band, lucht er in en je kunt weer verder. Heeft er iemand misschien ervaring mee ?
ik rij een AT750 uit 94 sinds 2002 en ruim 150.000 km waaronder oekraine, polen, slowakije tsjechie, hongarije, roemenie, oostenrijk, slovenie, kroatie, bosnie, servie, frankrijk spanje, duitsland belgie etc

Nog nooit een lekke band gehad *O*
 
Dat filmpje. En weer zo’n soepel bandje. Ja daag. Ik heb al een paar keer mijn Mitas E -10 van de velg moeten halen. Dat is elke keer een flink gevecht. Zelfs met 27 graden zoals gisteren, goede bandenzeep, flinke lepels en wat ervaring.
 
ik rij een AT750 uit 94 sinds 2002 en ruim 150.000 km waaronder oekraine, polen, slowakije tsjechie, hongarije, roemenie, oostenrijk, slovenie, kroatie, bosnie, servie, frankrijk spanje, duitsland belgie etc

Nog nooit een lekke band gehad *O*
Dit bericht is bemoedigend voor diegene die er last van heeft bang te zijn voor een lekke band.

Maar een band lekrijden kan nu eenmaal gebeuren. De een heeft vaker pech, de ander minder vaak.
En voor als het gebeurt...je kan er maar beter op voorbereid zijn. Of dat nu een binnenband is, of een gesealde velg of een kennis met auto en aanhanger , dat maakt niet uit.
 
"Ombouwen naar tubeless" wordt wel eens gedaan maar er zitten haken en ogen aan. Als het zo simpel was geweest als één dichtringetje of druppie kit per spaak dan hadden fabrikanten niet zo moeilijk gedaan met de tubeless spaakwielen die je op de nieuwere CRF1100/BMW GS/Vstrom ziet. Kit is een beunoplossing en je verruilt één onzekerheid voor zesendertig andere: Je velg wordt een stuk zwaarder door een laag kit, en de centrifugaalkrachten die deze kit van de velg af wilt scheuren is ook geen kattepis. Als je de kit goed wilt laten hechten zul je de beschermende anodiseerlaag moeten beschadigen (opruwen) en de goudkleurige D.I.D. velgen -hoe sexy ze er ook uitzien- staan niet echt bekend om hun uitstekende kwaliteit.

ook de vorm van de velg doet terzake: Tubeless velgen hebben vaak extra textuur en een richel die de band bij een lage bandenspanning op z'n plek houd. Onze velgen missen die rand dus wat doen we daarmee? Een velgslot kan immers niet meer vanwege de kit...

Maar nu gaan we denken in oplossingen: deze webshop bied tubeless wielen voor een CRF1000 aan. Je kunt ook bellen met Haan Wheels en vragen of ze CRF1100 velgen (artikelnr. 44701-MKS-E21 voor en 42701-MKS-E21
achter) op een CRF1000 naaf kunnen en willen spaken (ik gok "nee")

Als nieuwe velgen niet in het budget liggen of je wilt de look origineel houden dan is mijn advies een reserve binnenband. Als je op vakantie van hotel naar hotel rijdt en je nooit ver van de bewoonde wereld bent volstaat dit prima. Iedere motor/autogarage met een bandenapparaat zal je kunnen helpen. Fietsgarages tegenwoordig misschien ook wel met al die fatbike banden.

Zelf gaan oefenen met bandenlepels is ook een optie maar ja het is niet de meest ontspannende klus en een beschadiging zit ook zo op de velg. En dat terwijl je zonder het te weten een @Zot kunt zijn die meer dan drie keer om de planeet kunt rijden zonder lekke band.

Ga je op reis naar een plek waar een lekke band echt levensbedreigend kan zijn dan kun je kiezen voor een bib mousse binnenband. Dit is een schuimkern die de band feitelijk run-flat maakt in ruil voor ehm.... geld. De buitenband zal sneller slijten en ook de dure bib mousse zal geen tienduizenden kilometers mee gaan voordat deze uiteindelijk verpulvert. Ook komt bin-mousse overeen met circa. 1,2-1,5 bar dus het brandstofverbruik zal ook stijgen.

Ik heb in mijn vijftien jaar op drie twins één spijker gehad en één afgescheurd ventiel door hard remmen met lage bandenspanning. De vorige eigenaar van mijn huidige CRF heeft ook een kapotte binnenband gehad doordat deze waarschijnlijk af fabriek niet goed gemonteerd zat en prompt de fiets nog voor zijn eerste tankbeurt ingeruild voor een Suzuki Vstrom:)

ik rij een AT750 uit 94 sinds 2002 en ruim 150.000 km waaronder oekraine, polen, slowakije tsjechie, hongarije, roemenie, oostenrijk, slovenie, kroatie, bosnie, servie, frankrijk spanje, duitsland belgie etc

Nog nooit een lekke band gehad *O*
Leuk! Was Hongarije toevallig in 2010?
 
Heeft er iemand ervaring met het Sealen van velgen van de Africa Twin ? Ik heb er één van 2017. Als ik lek rij kan er niet voor nood een prop ingeschoten worden omdat dit type binnenbanden heeft. Dan is het dus einde rit of motorweekend. Nu zit er in Brabant een bedrijf wat deze velgen kan sealen, zodat een binnenband niet meer nodig is. Bij lek rijden kan er dan een prop in de band, lucht er in en je kunt weer verder. Heeft er iemand misschien ervaring mee ?
IK heb geen ervaring met het sealen van de velgen van een AT, maar wel met een triumph tiger 800.
Heb dit zelf gedaan met deze tape van 3M.
Let er wel even op dat je velgen geschikt zijn voor montage van tubeless banden, anders zou je het risico kunnen lopen dat de band van de velg loopt.
 
De voorvelg van een 2017 AT heeft geen lip voor tubeless banden. Achtervelg wel. Er zijn verschillende manieren om ze tubeless te maken. Spaaknippels sealen per stuk en dan een goede tape erover 3M 4411N en/of hele velgrand afkitten en afstrijken.
Zie ook hier:
3M 4411N – Adventure Motorcycling Handbook

En inderdaad. Er zijn hele volk stammen die dit doen. Ik heb het zelf (nog) niet gedaan, maar ik zat zelf te denken aan ruitenkit (die voor op auto voorruiten) op de spaaknippels als ik het zou doen. En dan die 3M tape en een 19 inch binnenband opensnijden en die er om heen spannen. Om zo het los rafelen van de tape te voorkomen. Vergeet niet een nieuw ventiel voor tubeless velgen.
 
Nippels met kit afdichten is bagger want hoe ga je dan de spaakspanning afstellen? Een spaak vervangen? Dit is verpesten van je velg, meer niet. Of banden zelf leren opleggen met beperkt gereedschap, of tubeless wielen kopen of een andere motor met tubeless. Andere goede oplossingen zijn er niet.
 
In Italië zit een bedrijf,

Oke, er zitten er meer,
Maar deze maakt tubeless spaakvelgen,

Maar een setje is zo maar 3k, paar jaar geleden..
Ik had ook zo'n set gevonden. €1550.

Ik heb net m'n voorband vervangen (2018 ATAS) en kan inderdaad beamen dat er geen veiligheidsrand in zit:

IMG_20230614_134311001.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan