SENA SRL3

Madencio

MF'er
24 jan 2024
30
91
Alkmaar
Mijn helm is de Shoei Neotec 3 en ik begrijp dat de SRL3 daar naadloos inpast. Echter kan ik weinig ervaringen van dit systeem vinden, en met de prijs van ruim €369,99 vind ik het wel een beetje riskant om te kopen. Dat ding is bijna net zo duur als mijn helm zelf. Iemand hier die er meer over kan vertellen? Hoe is hij in gebruik, werkt de app met andere SENA systemen goed?
 
Ik heb de SLR3 inmiddels een paar weken in gebruik. Ik hikte ook tegen de aanschafprijs aan, maar wilde niet zo'n puist aan de zijkant van mijn helm.
Ik heb hem zelf ingebouwd, is prima te doen met youtube erbij😁. Past allemaal perfect. De app installeren op je telefoon en het wijst zich vanzelf. Hij connect vlekkeloos met zowel mijn TomTom, als met mijn telefoon en het geluid is top! Qua communicatie heb ik alleen nog maar ervaring met mijn bijrijder met een Sena smh5, ook dar gaat soepeltjes.
 
Met de nieuwe type helmen (neotec 3) schijn je ook niks meer op de helm te mogen monteren. Dus dan zit je sowieso vast aan hetgeen de fabrikant aanbiedt.
 
Nouja, het kan volgens mij wel, maar dan zit het weer buiten je helm of ziet het er niet mooi uit.
Ik zie nu dat er wat paasaanbiedingen zijn, dus ik denk dat ik toch maar mijn slag ga slaan.
 
Nouja, het kan volgens mij wel, maar dan zit het weer buiten je helm of ziet het er niet mooi uit.
Ik zie nu dat er wat paasaanbiedingen zijn, dus ik denk dat ik toch maar mijn slag ga slaan.
Het kan wel, maar met de nieuwe EU wetgeving mag het niet meer. In Luxemburg schijnen er al boetes voor uitgedeeld te worden begreep ik op een ander forum. Dit geld voor alle nieuwe helmen met het nieuwe EU keurmerk zoals de Neotec 3. Ik heb nog een Neotec 2 en dat is een "oud" EU keurmerk waar je nog wel externe dingen op mocht zetten. Nouja, mocht. Het was niet expliciet verboden. Wat het met het nieuwe keurmerk dus wel is.
Op alle helmen met het nieuwe EU keurmerk mag er niks meer "op" gemonteerd worden anders dan hetgeen de helm mee is goedgekeurd. Dat geld dus ook voor go-pro's en ander speelgoed (en wellicht ook niet originele of zonder keurmerk vizieren etc).
 
Bedoel je de ECE 22.06? De helmfabrikant kan ze laten keuren met de mogelijkheid tot het plaatsen van een universele intercom, en dat hoeft niet per se aan de binnenkant te zijn. Deze intercom is goedgekeurd voor ECE 22.06: New rules for helmet certification: can intercoms still be applied?
Daarnaast geldt de ECE 22.06 niet voor heel Europa, landen mogen zelf die keuze maken.
Ah, dat wist ik niet. Aan de helm certificering zit dus ook een certificering vast voor de dingen die je er eventueel op wil monteren zoals een intercom of action cam. Dank voor de toevoeging!
 
@JaVaWa
Een land als Luxemburg doet moeilijk over alles wat op helm geplakt zit. Op Motor.nl of in de Motorplus heb ik een artikel gelezen die hierover ging.
Bij de ECE 22.06 blijkt Luxemburg in zijn recht te staan en mogen ze je een bekeuring geven. Bij de 22.05 norm niet maar dan proberen ze het ook.

@Madencio
Ik heb ook een SRL3 in de NeoTec 3.
Het is een systeem wat gebaseerd is op de 50-serie van Sena. Ik kom van een Cardo Packtalk Edge welke op een Neotec 2 zat.
Het past goed in de helm en vind het zelfs mooier zitten dan de SRL Mesh voor de Neotec 2

Wat vind ik ervan?

Het volume is luider dan van de Cardo Edge maar de ruis onderdrukking is duidelijk minder. Hierdoor werkt de "VOX" functionaliteit ook minder goed.
Geluidskwaliteit van Cardo is ook beter. Het verschil zit vooral in de lage tonen. Sena is dus niet slecht maar je mist vooral dynamiek in het geluid. De Sena is vlakker in de audio. De equalizer veranderd hier niet veel aan. Die heeft bij Cardo ook meer effect.
Volume aanpassen aan omgevingsgeluid vind ik bij Sena niet zo goed werken. Bij weinig omgevingsgeluid is het geluid van de Sena luider dan bij veel omgevingsgeluid. Cardo Edge weet dit veel constanter te houden.

De accuduur van Sena is ook minder.. 8 uur gebruik is maximaal. Ik rij meestal met mijn vrouw en dat staat mesh intercom constant open. Bij Cardo is 10-12 uur mogelijk, Ik moet de Sena dus 1x opladen onderweg. Gelukkig is een lunchpauze genoeg om de helm weer tot 75%-100% vol te krijgen. Laden gaat wel snel.

Sena heeft 3 bluetooth kanalen en de Cardo maar 2. Beide hebben daar bovenop nog Mesh. Dit is niet compatibel tussen beide merken. Mesh is bij beide duidelijk te prefereren als intercom boven Bluetooth. Ook al rij je alleen met je partner. Het brengt meer stabiliteit.

De knopjes zijn ook met handschoenen aan goed te voelen bij Sena. Bij Cardo Edge is dit wat minder.

Beide merken kunnen alles via de app goed in te stellen. De app van de Sena is makkelijker in gebruik maar uiteindelijk kan je Cardo preciezer in te stellen. Dit heeft ook te maken met het feit dan Cardo op audiogebied beter is. De aanpassingen die je kan doen hebben veel te maken met geluid. Zoals de VOX functie, microfoongevoeligheid, autovolume, etc.

Sena staat er om bekend dat deze minder goed waterdicht/waterproof is t.o.v Cardo. Daar kan ik niets over zeggen. De Cardo Edge is dit in ieder geval wel waterdicht. Dit heeft bij mij al de nodige regenbuien moeten trotseren en gaf geen krimp.

Is de Sena dan zo slecht?
Nee absoluut niet. Cardo pakt op gebied van audio toch een voorsprong. Sena zet daar tegenover dat de mesh functie uitgebreider is en soepeler verbind via bluetooth.
Ze zijn beide uiteindelijk aan elkaar gewaagd.
Ik moet nog wat wennen aan mijn eerste Sena na 3 generaties Cardo. Voor mij is stabiliteit van de verbindingen (naar Goldwing en intercom tegelijkertijd) uitermate belangrijk. Eigenlijk de belangrijkste eis. De rest is minder belangrijk. Cardo Edge deed dit erg goed. De Sena doet dit nog net wat beter.
 
Hey super, bedankt voor je uitgebreide 'review' in feite. Ik vind het prijskaartje dan toch echt een beetje te hoog, het lijkt zo te zijn dat ze het hoog kunnen houden omdat dat het enige systeem is wat ín de helm kan. Wellicht als mijn vakantiegeld er is, dat ik dan toehap. Voor nu ga ik lekker met mijn loop oordopjes rijden. Thanks!
 
Kon je geen deal maken met de winkel. Ik heb 2 helmen, 2 headsets en een pak gekocht. Effe babbelen en kreeg de headsets er ruimschoots gratis bij. Nu was het pak ook niet goedkoop maar er zit blijkbaar best wel wat ruimte in de adviesprijzen.

Prijs is inderdaad wat hoger. Het aantal wat verkocht wordt, is lager dan een universeel model. De prijs heeft mijns inziens weinig te maken dat Sena de enige is een headset speciaal voor de helm maakt. Meer met ontwikkelkosten, productiekosten en service. Een losse Cardo Edge of Sena 50R komen ook erg in de buurt van de SRL3. Ben je ook snel 300 euro voor kwijt.

Nadeel is dat de SRL3 altijd als losse unit moet kopen en de universele headsets vaak ook als set kan kopen. Daar zit wel degelijk een voordeel
 
Terug
Bovenaan Onderaan