Serieuze problemen met Yamaha Diversion

Hanni

Rookie
1 jul 2003
5
0
Ik heb sinds enkele maanden een Yamaha Diversion 900 van '95 met 54 000km op de teller. Ik doe dagelijks 100 km op de snelweg tegen normale snelheid. Toen ik hem pas had heb ik hem een onderhoudsbeurt gegeven. Sinds die laatste onderhoudsbeurt schakelt ie veel slechter. Hij schakelt het best wanneer hij koud staat. Van 1ste naar 2de gaat zeer slecht als ie warm staat. Het schakelen gaat beter als ik in een hoog toerental rijd.

1)Wat kan het probleem zijn?

- Verkeerde olie?
- Synchromesch versleten?

2) Om de hoeveel km moet ie eigenlijk gesmeerd worden?
3) Moet er bij een smeerbeurt enkel de olie vervangen worden?
4) Om de hoeveel km moeten de filters vervangen worden?

Alvast bedankt voor je reachtie.
 
Als het probleem abrubt is opgetreden sinds de laatste onderhoudsbeurt, zou je kunnen denken aan:

- koppelingsspeling (vrije slag handle) onjuist afgesteld bij beurt
- stand versnellingspedaal verkeerd (onwaarschijnlijk dat dit wordt veranderd bij beurt)
- "verkeerde" olie; als je weet welk type olie er voor de beurt inzat, zou je deze weer eens kunnen proberen.

Succes,

Bart
 
Ik ga hem zelf es een onderhoudsbeurt geven. Ik heb er nu ongeveer 10 000 km mee gereden. Ik denk dat die man van de shop er synthetische olie heeft opgedaan. Welke olie zou ik er op doen?
 
olie vervangen officieel om de 6000k en een oliefilter elke 12000k (kost niks dus ik doe het iedere 6000k). ik doe er halfsyntheet in en dat bevalt goed. olie wissel 2,2 l ex. filter, met filter 2,5 liter (is wel iets aan de lage kant maar dat merk je vanzelf als je peilt na je beurt)
 
Olie 20W40? of andere?

10W40 zoals eerder aangegeven.
Vervang gelijk het filter, dat zijn de kosten niet.

Controleer eerst de bougies, als ze slechts zijn kan je ze vervangen.
Controleer het luchtfilter, idem.
Vervang 1x per 2 jaar, of beter nog 1x per jaar ook de remvloeistof.
En ook de voorvorkolie mag wel eens gedaan worden.

Koop een onderhoudsboek van de Div, Haynes heeft er eentje.
 
Mijn Diversion gaat inderdaad ook steeds slechter schakelen naarmate de termijn voor de oliewissel verstrijkt. Ik heb nu bijna 20.000km gereden op volsyntheet van Hein Gericke (meerdere keren ververst uiteraard!), en heb nog geen problemen met een slippende koppeling gehad. KM teller staat nu op 70.000.
 
het probleem is dat veel mensen er maar synthetische olie er in duvelen met als gedachte dat dit de beste olie is maar de meeste normale standaard fietsen moeten helemaal geen synthetische olie hebben ivm slippende koppeling slecht schakelen etc hoe de fabrikant ook attendeerd op het feit dat het uitstekende olie is voor natte koppeling dus gewoon HALFSYNTHEET erin en dan de 10W40 deze is voor nederland het beste mits er echt voor de motor een 20W in moet.De meeste dealers die olie vervangen gooien erals het goed is een normale halfsyntheet in dus hou dat in de gaten ikzelf vervang het zelf en doe er Belray EXP 10W40 in deze olie is een stuk beter dan de dealer olie misschien duurder maar ga nooit bezuinigen op banden,olie,remmen en de kosten uit de duurdere olie merken haal je eruit doordat de intervals langer zijn.Dus gewoon vragen bij de dealer wat voor een olie ze erin doen kan je altijd alsnog zeggen NEE ik wil die of dat type olie erin.Dus jouw oplossing is gewoon terug gaan naar die dealer en zeggen dat ze het op moeten lossen immers hij reed voor de beurt een stuk beter dan nu en dat zou andersom moeten zijn. Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan