Shoei 3 helm met sena mesh

BorisE

MF'er
26 okt 2020
60
17
Noord-Holland
Ik ben van plan de nieuwe Shoei Neotec 3 helm te kopen.

Nu, 7 jaar lang, heb ik een Shoei 1 en met Cardo Freecom 4+ met jbl.
Met de Cardo heb ik goed geluid (ipone muziek) om te horen en bovendien is ie ook makkelijk in te stellen.
Communiceren doe ik weinig onderling maar wel telefoneer ik wel.

Is het verstandig om de Sena mesh inbouw (shoei 3) te nemen voor heel veel geld?

Of is het verstandiger om de Cardo te behouden omdat de Sena niet beter is.

En jullie ervaring is ook leuk om te lezen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft Cardo nog steeds met afstand de beste ruisonderdrukking, dat zou voor mij argument nummer 1 zijn, daarnaast waar rijden je maten mee? Om bluetooth koppel gezeik te voorkomen, is het handigste als iedereen hetzelfde systeem heeft.
 
Ik ben van plan de nieuwe Shoei 3 helm te kopen.

Nu, 7 jaar lang, heb ik een Shoei 1 en met Cardo Freecom 4+ met jbl.
Met de Cardo heb ik goed geluid (ipone muziek) om te horen en bovendien is ie ook makkelijk in te stellen.
Communiceren doe ik weinig onderling maar wel telefoneer ik wel.

Is het verstandig om de Sena mesh inbouw (shoei 3) te nemen voor heel veel geld?

Of is het verstandiger om de Cardo te behouden omdat de Sena niet beter is.

En jullie ervaring is ook leuk om te lezen.

Ik heb meerdere systemen gehad , wat ik aan mezelf merk als je tevreden bent met je systeem waarom koop je dan wat anders,
omdat het uitgebreider is en bla bla bal en wat gebruik er van ..

Dus ben je blij met je systeem lekker houden en genieten
 
Zou gewoon de Cardo aanhouden. De JBL speakers zijn prima en volgens mij nog steeds beter dan de HarminKardon van Sena. Daarnaast vind ik de Sena erg duur, ruim €350,-. Zelf heb ik de SRL2 , dus zonder de Harmin Kardon speakers. Ook duur met matige speakers.
 
Ik ben van plan de Cardo aan te houden maar kan ik die wel bevestigen via klem houder. (zie foto) voor op de shoei neotec 3. (niet plakken)
Is er iemand die dat gedaan heeft? Mag ook voor de neotec 2 als voorbeeld.
Graag foto als dat mogelijk is.
 

Bijlagen

  • 1klem cardo.jpg
    1klem cardo.jpg
    23 KB · Weergaven: 5
  • 2 klem cardo.jpg
    2 klem cardo.jpg
    25,9 KB · Weergaven: 4
Neotec 2 is geen probleem. De 3 kon door de andere buitenvorm wel eens een probleem worden. Heb zelf een packtalk op de 2 geklemd.
IMG20230922185203.jpg
 
Ik ben van plan de nieuwe Shoei Neotec 3 helm te kopen.

Nu, 7 jaar lang, heb ik een Shoei 1 en met Cardo Freecom 4+ met jbl.
Met de Cardo heb ik goed geluid (ipone muziek) om te horen en bovendien is ie ook makkelijk in te stellen.
Communiceren doe ik weinig onderling maar wel telefoneer ik wel.

Is het verstandig om de Sena mesh inbouw (shoei 3) te nemen voor heel veel geld?

Of is het verstandiger om de Cardo te behouden omdat de Sena niet beter is.

En jullie ervaring is ook leuk om te lezen.

Ik test verschillende headsets en review ze/deel een impressie hier op het forum. Ik heb de meeste merken en modellen inmiddels wel mogen testen of in bezit gehad als ik geen test exemplaar kon krijgen.

Ik heb de sena SRL 2 unit met mesh voor shoei in bezit en kan wel zeggen dat dit bij far de beste headset op de markt is momenteel! De srl2 mesh is technisch nagenoeg gelijk aan de unit die in de neotec 3 helm.

Hier vind je mijn ervaring van de set. Mocht je er nog meer vragen over hebben hoor ik het graag.

Linkje


Uiteraard moet jezelf afvragen hebben de mensen met wie ik een Sena of een Cardo. Is dit antwoord een Cardo blijf dan lekker bij de Cardo dat werkt gewoon het beste.
Is je antwoord Sena ga dan voor de Sena, het ingebouwde systeem verkomt een hoop ruis etc die zo'n pukkel oplevert en alles past echt super met inbouwen gezien het toestel voor de helm gemaakt is en het ziet er veel mooier uit!

Volgens mij heeft Cardo nog steeds met afstand de beste ruisonderdrukking, dat zou voor mij argument nummer 1 zijn, daarnaast waar rijden je maten mee? Om bluetooth koppel gezeik te voorkomen, is het handigste als iedereen hetzelfde systeem heeft.

Nee hoor hierin is sena echt velen malen beter sinds de mesh 2.0 update zo'n 6 jaar geleden. Je hoort letterlijk niets tot iemand gaat praten, ook tijdens het praten filtert hij de windruis super weg.

Zou gewoon de Cardo aanhouden. De JBL speakers zijn prima en volgens mij nog steeds beter dan de HarminKardon van Sena. Daarnaast vind ik de Sena erg duur, ruim €350,-. Zelf heb ik de SRL2 , dus zonder de Harmin Kardon speakers. Ook duur met matige speakers.
Nou de harman kardon speakers zijn echt veel luider en voller van geluid dan de jbl speakers is mijn ervaring ik heb beide na elkaar gestest. Dus deze conclusie klopt echt niet!
 
Even mijn bevindingen met de SRL Mesh delen, recent gepost in het GS topic.

Shoei Neotec 2 met Sena SRL mesh -> Dramatisch volume.

Tijdens het rijden >70km/h merkte ik dat de verstaanbaarheid van anderen door de headset echt dramatisch werd, laat staan muziek luisteren op de snelweg. Voorheen met mijn combinatie Shark helm met Sena 5S had ik dat probleem totaal niet. In beide gevallen draag ik op maat gemaakte oordopjes en voor de verdere vergelijking was de Shark wel een integraal model en is de Shoei dat niet. Ik ben me ervan bewust dat dat wel een verschil maakt qua windgeluid, maar het verschil zou toch niet ZO groot mogen zijn dat de boel onverstaanbaar wordt.

Na wat onderzoek blijkt dat 't een gekend fenomeen is dat de SRL mesh een lager volume heeft in vergelijking met andere sets, wat dus mede aan de basis van mijn probleem ligt. Blijkbaar wordt dat gedaan om de Harman/Kardon luidsprekers te beschermen tegen beschadiging. Toch wel teleurgesteld in mijn aankoop op het moment dat ik dat soort dingen las.. Misschien had ik vooraf wat meer onderzoek moeten doen, akkoord. Bovendien heb ik ook de firmware van de SRL mesh geupdate naar de laatste beschikbare versie om ook die optie uit te kunnen schakelen. Geen resultaat.

Enfin, dan maar aan de slag gegaan met oorzaak 2, windruis. Echt last had ik er niet zo van aangezien ik oordopjes draag maar wanneer de headset er niet bovenuit komt dan ligt het probleem anders. Zoals velen intussen een opzetruitje geplaatst om op die manier voor meer windbescherming te zorgen rond m'n hoofd. Sindsdien veel minder geluid om mijn oren en nu komt de headset wel boven het geluid van de wind uit. Resultaat: communicatie/muziek wél verstaanbaar. Het volume van de 5S is wel nog steeds luider/aangenamer dan de SRL mesh, dat verandert uiteraard niet. :(

Edit: Voor wat ik online kon vinden was het volume van de SRL2 een pak hoger dan de SRL mesh.
 
Ik test verschillende headsets en review ze/deel een impressie hier op het forum. Ik heb de meeste merken en modellen inmiddels wel mogen testen of in bezit gehad als ik geen test exemplaar kon krijgen.

Ik heb de sena SRL 2 unit met mesh voor shoei in bezit en kan wel zeggen dat dit bij far de beste headset op de markt is momenteel! De srl2 mesh is technisch nagenoeg gelijk aan de unit die in de neotec 3 helm.

Hier vind je mijn ervaring van de set. Mocht je er nog meer vragen over hebben hoor ik het graag.

Linkje
een SRL2 mesh bestaat volgens mij helemaal niet. Het is een SRL2 of een SRL mesh. Verschil tussen de mesh en de SRL2 zijn de speakers van H/K, wat bij mij de reden was dat ik die genomen had. Viel het volume dus wel even tegen tijdens het rijden.

Linkje naar de Sena website: Best Bluetooth Motorcycle Communication Systems | Sena
 
een SRL2 mesh bestaat volgens mij helemaal niet. Het is een SRL2 of een SRL mesh. Verschil tussen de mesh en de SRL2 zijn de speakers van H/K, wat bij mij de reden was dat ik die genomen had. Viel het volume dus wel even tegen tijdens het rijden.

Linkje naar de Sena website: Best Bluetooth Motorcycle Communication Systems | Sena
Haha scherp!

Sena heeft een SRL en een SRL 2, de SRL 2 is er ook met mesh en die heet inderdaad een SRL mesh! Het is echter een SRL 2 met mesh! Ik heb het ook niet verzonnen.

U werkt bij Sena?
Nee hoor ik krijg cardo vaak gratis voor testen en Sena moet ik voor betalen omdat ik ze moet kopen helaas! Dus stiekem ben ik in dat opzicht bevooroordeeld! 😅

Even mijn bevindingen met de SRL Mesh delen, recent gepost in het GS topic.

Shoei Neotec 2 met Sena SRL mesh -> Dramatisch volume.

Tijdens het rijden >70km/h merkte ik dat de verstaanbaarheid van anderen door de headset echt dramatisch werd, laat staan muziek luisteren op de snelweg. Voorheen met mijn combinatie Shark helm met Sena 5S had ik dat probleem totaal niet. In beide gevallen draag ik op maat gemaakte oordopjes en voor de verdere vergelijking was de Shark wel een integraal model en is de Shoei dat niet. Ik ben me ervan bewust dat dat wel een verschil maakt qua windgeluid, maar het verschil zou toch niet ZO groot mogen zijn dat de boel onverstaanbaar wordt.

Na wat onderzoek blijkt dat 't een gekend fenomeen is dat de SRL mesh een lager volume heeft in vergelijking met andere sets, wat dus mede aan de basis van mijn probleem ligt. Blijkbaar wordt dat gedaan om de Harman/Kardon luidsprekers te beschermen tegen beschadiging. Toch wel teleurgesteld in mijn aankoop op het moment dat ik dat soort dingen las.. Misschien had ik vooraf wat meer onderzoek moeten doen, akkoord. Bovendien heb ik ook de firmware van de SRL mesh geupdate naar de laatste beschikbare versie om ook die optie uit te kunnen schakelen. Geen resultaat.

Enfin, dan maar aan de slag gegaan met oorzaak 2, windruis. Echt last had ik er niet zo van aangezien ik oordopjes draag maar wanneer de headset er niet bovenuit komt dan ligt het probleem anders. Zoals velen intussen een opzetruitje geplaatst om op die manier voor meer windbescherming te zorgen rond m'n hoofd. Sindsdien veel minder geluid om mijn oren en nu komt de headset wel boven het geluid van de wind uit. Resultaat: communicatie/muziek wél verstaanbaar. Het volume van de 5S is wel nog steeds luider/aangenamer dan de SRL mesh, dat verandert uiteraard niet. :(

Edit: Voor wat ik online kon vinden was het volume van de SRL2 een pak hoger dan de SRL mesh.
Hey wat een stomme ervaring, je zou verwachten dat het toestel inderdaad goed is!
Ik had dit probleem ook dit was een instelling op de SRL mesh zoals te lezen in mijn linkje of misschien in een berichtje er onder of boven. Mijn slecht horende vrouw en ik gebruiken gewoon schuimpjes als gehoor bescherming ik meen 37db varianten en moeten de sena vaak even terug schroeven omdat het geluid anders gewoon te hard is! Misschien hier eens even naar kijken want vergeleken met de s5 is dit echt wel een stap vooruit! Je mag me even een pb met je instellingen via de App sturen om ze te vergelijken of misschien dat ik je wat kan helpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van plan de Cardo aan te houden maar kan ik die wel bevestigen via klem houder. (zie foto) voor op de shoei neotec 3. (niet plakken)
Is er iemand die dat gedaan heeft? Mag ook voor de neotec 2 als voorbeeld.
Graag foto als dat mogelijk is.
Ik zag net de shoei/sena adapter langs komen van cardo. Hiermee kun je dus je cardo op de mount van Sena in de shoei helmen zetten.

Linkje
 
Betreft niet de Sena SRL3, maar de SRL2 serie. De Neotec 3 heeft een andere vorm. Die adapter past dan ook niet.
 
Shoei Neotec 3 van de week afgehaald en oude goed werkende Cardo Freecom 4 plus erop gezet.
Kabels van de Cardo onder de houder gedaan omdat de kussen niet goed afsloot en de draden niet makkelijk konden worden weg gestopt.

Dus geen nieuwe adapter nodig!

En de Cardo past er uitstekend op.
 

Bijlagen

  • neo 3 2.jpg
    neo 3 2.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 8
  • neo3 1.jpg
    neo3 1.jpg
    51 KB · Weergaven: 8
  • neo 3 3.jpg
    neo 3 3.jpg
    47,5 KB · Weergaven: 7
De SRL set voor de Neotec 3 is technisch gezien identiek aan de SRL Mesh. Alleen het formaat is anders
De SRL met Mesh zijn technisch weer gebaseerd op de Sena 50-serie headsets.

De SRL-2 is nog gebaseerd op de 20-serie van Sena.

Moet je de SRL nemen of een losse Cardo?
De ruisonderdrukking van Cardo is inderdaad een stuk beter.
De Cardo kan tegen een regenbui. De Sena's hebben daar meer moeite mee.
Voor de rest zijn de twee merken sterk vergelijkbaar. Op details verschillend.

Een argument om toch voor de SRL headset te gaan.
Dat is de 22.06 goedkeuring.
De 22.05 keuring keurde helmen op vaste plekken. De 22.06 op willekeurige plekken. Op basis van deze testmethodiek, krijg je tegenwoordig in Luxemburg een bekeuring als met een losse headset op de helm rijdt. Voor oudere helmen houdt deze bekeuring geen stand, dat is al gebleken. Maar voor de 22.06 helmen zeer hoogst waarschijnlijk wel. Als deze bekeuring stand houdt, is er een kans dat andere Europese landen dit gewoon overnemen.
Nu moet er eerst gehandhaaft worden voordat je een bekeuring krijgt. Ik zie die handhaving de eerste paar jaar nog niet echt van de grond komen. In ieder geval niet in NL.
De Neotec 3 voldoet aan de 22.06 goedkeuring. Sinds 1 Juli 2023 mogen er geen helmen met een 22.05 keuring meer geproduceerd worden.
Dus alle merken moeten hun helmen aanpassen aan 22.06.

Ik heb een vaag vermoeden dat de Cardo adapter voor de Shoei helmen met deze nieuwe keuring te maken hebben.
 
Wat ik eigenlijk niet snap, is dat Cardo ook niet gewoon een set maakt die in een Shoei helm past. Zp moeilijk zal dat toch niet zijn, lijkt me. Of zal Sena daar samen met Shoei een patent op hebben?
 
Ik heb de Cardo behouden omdat het weer opnieuw gemonteerd kon worden op de Shoei Neotec 3.
Het is ook veel geld om de ingebouwde set aan te schaffen als je toch al een communicatie product hebt die goed voldoet.

Maar als ik niet al een had dan zou ik toch de weg gewerkte versie kiezen.
 
Wat ik eigenlijk niet snap, is dat Cardo ook niet gewoon een set maakt die in een Shoei helm past. Zp moeilijk zal dat toch niet zijn, lijkt me. Of zal Sena daar samen met Shoei een patent op hebben?
Ik denk dat het andersom werkt. Het is niet dat Cardo het niet zou willen maar dan Shoei het Cardo niet gunt.
Veel model specifieke headsets van de verschillende helmmerken worden door Sena gemaakt.
Dit geldt voor:
Shoei
Schuberth
HJC.
BMW

De doosjes van deze merken heb ik allemaal in handen gehad en overal stond Sena als fabrikant op vermeld.

Ik denk dat Sena gewoon een beter aanbod doet richting de helmfabrikanten.
In het verleden heeft Cardo al helmspecifieke headsets gemaakt voor zowel Schuberth en Shoei.
 
Goedkoper misschien wel, maar netjes?

Netjes vind ik een SRL3 die proper inbouwt in die helm, op de voorziene plaats... maar goed, het zal aan mij liggen. 🤷‍♂️
Met netjes bedoel ik niet mooi, maar dat het goed afgewerkt is. Mijn SRL2’s in mijn Schoei helmen vind ik zeker mooier.
 
Ik denk dat het andersom werkt. Het is niet dat Cardo het niet zou willen maar dan Shoei het Cardo niet gunt.
En waarom zou Cardo dan niet gewoon een Shoei helm kopen en een eigen set op maat ontwikkelen? Zou ik allang gedaan hebben als ik Cardo was
 
Terug
Bovenaan Onderaan