slechte remleiding

martin72

Die hard MF'er
18 apr 2013
328
15
westmaas
Ik heb onlangs mijn remklauwen aan voorzijde gereviseerd ,zuigers mooi schoon gemaakt de klauwen aan binnenzijde mooi schoon, nieuwe rubbers en nieuwe vloeistof,
alleen de remhendel blijft sponzig tijdens het rijden, eerste keer knijp ik hem bijna in tot aan stuurgreep tweede keer iets harder en derde keer voelt hij echt hard, kan het misschien zijn dat mijn remleiding (rubber ) niet meer goed is.
 
Ik heb onlangs mijn remklauwen aan voorzijde gereviseerd ,zuigers mooi schoon gemaakt de klauwen aan binnenzijde mooi schoon, nieuwe rubbers en nieuwe vloeistof,
alleen de remhendel blijft sponzig tijdens het rijden, eerste keer knijp ik hem bijna in tot aan stuurgreep tweede keer iets harder en derde keer voelt hij echt hard, kan het misschien zijn dat mijn remleiding (rubber ) niet meer goed is.
Voel je je leiding ook uitzetten als je de rem bedient?
 
Je bent jarig Martin, gefeliciteerd.

FF brainstormen: als de schijf een beetje slingert, drukt hij tijdens het rijden de remzuiger(s) terug in de remcilinder, al is het maar een klein stukje. Als je dan gaat remmen moet het zuigertje verder naar buiten dan normaal en dat moet je heel goed merken aan de remhandle.

Kijken naar de schijf en waar hij tussen de remblokken doorgaat, of hij daar iets slingert.
 
dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ik merk het alleen tijdens het rijden, dus dat gaat lastig.
Doe dit aub NIET tijdens het rijden. Ga naast de motor staan en omsluit de rubber leiding met heel je hand en knijp dan, met je andere hand ik zeg het er maar even bij, hard in de rem. Voel je de leidingen opzetten dan heb je een indicatie waar een deel van je probleem zit.
 
voor het vervangen was het probleem er niet. dan zouden de schijven tijdens het vervangen krom geraakt moeten zijn, of is het toch lucht in het systeem.
rara welk van de 2 .. ;)
Maar hij heeft het alleen tijdens het rijden en zou het lucht zijn, dan heeft hij het ook tijdens stilstand. Dus ben ik benieuwd wat het is.
 
En hoe kom je aan een keiharde rem bij de derde keer knijpenals er lucht inzit????
iedere rem heeft dat : de zuiger van de hrc komt sneller terug dan de remzuigers, als je dan direct weer remt zit er meer vloeistof in het systeem onder druk en heb je een hardere hendel/pedaal.
kan je met iedere hydraulische rem uittesten : volledig induwen, lossen en terug induwen, en opnieuw : op den duur kan je het hendel/pedaal nauwelijks nog induwen.
met lucht in het systeem blijft dit princiepe ook werken, test het maar eens uit.
 
iedere rem heeft dat : de zuiger van de hrc komt sneller terug dan de remzuigers, als je dan direct weer remt zit er meer vloeistof in het systeem onder druk en heb je een hardere hendel/pedaal.
kan je met iedere hydraulische rem uittesten : volledig induwen, lossen en terug induwen, en opnieuw : op den duur kan je het hendel/pedaal nauwelijks nog induwen.
met lucht in het systeem blijft dit princiepe ook werken, test het maar eens uit.
Zo moet je ook ontluchten,eerst paar keer pompen om druk op te bouwen en dan nippel open.
 
Zo moet je ook ontluchten,eerst paar keer pompen om druk op te bouwen en dan nippel open.
Zo is dat, pompen en druk opbouwen, ontluchtnippel open, remhandle tegen dat gasdraaiding aan trekken, nippel dicht, nog een keer pompen en druk opbouwen, zelfde procedure, tot hij in een keer hard is.

Ik werkte als jong pikkie in de garage, moest in de auto gaan zitten, die ging met de brug omhoog en de baas riep 'pompen' en als het pedaal dan hard voelde riep hij 'vasthouden'. En dan voelde ik het pedaal naar de bodem zakken als hij de ontluchtnippel opende en moest het pedaal op de bodem houden tot hij 'los'riep.

Nu doe ik het alleen, met een vacuumpompje.
 
Even een vraag, wat is de leeftijd van de remleidingen ? Want is het heel oud dan kan de remleiding zelf ook wat zooi blijven geven....
De meeste Japanse fabrikanten geven in hun boekjes aan dat deze leidingen 1 x 4 jaar vervangen zouden moeten worden. Dus als je de motor zeg 20 jaar oud is, mag het echt wel een keertje.

Bij elk project dat ik tot op heden gehad waren de rubberen leidingen direct aan vervanging toe (enige keren dat het niet zo was, waren de leidingen reeds vervangen door staalommantelde leidingen).
 
Er zal nog lucht zitten in de bovenkant van de banjo bij het reservoir. Een doek onder de banjo houden, Deze een heel klein stukje losdraaien, in de remhendel knijpen tot er iets vloeistof naar buiten komt. Dan gelijk de banjo weer vast draaien.
Je remhandel met een kabelbinder tegen het handvat vastbinden zorgt er voor dat het systeem onder druk komt te staan. De evt. luchtbellen in de remleidingen worden samengedrukt en kunnen makkelijker naar het hoogste punt stijgen.
 
Heb je de schoongemaakte zuigertjes weer in het zelfde gat terug gezet of niet op gelet want voor de revisie was alles goed neem ik aan ??? Waarom ben je gaan reviseren ?? never change a winning team .
nee ik heb niet gekeken welke zuiger uit welk gat komt, moet dat wat uitmaken dan?? ik ben gaan reviseren omdat er twee muurvast zaten, en de stofringen kwamen naar buiten
 
Even een vraag, wat is de leeftijd van de remleidingen ? Want is het heel oud dan kan de remleiding zelf ook wat zooi blijven geven....
De meeste Japanse fabrikanten geven in hun boekjes aan dat deze leidingen 1 x 4 jaar vervangen zouden moeten worden. Dus als je de motor zeg 20 jaar oud is, mag het echt wel een keertje.

Bij elk project dat ik tot op heden gehad waren de rubberen leidingen direct aan vervanging toe (enige keren dat het niet zo was, waren de leidingen reeds vervangen door staalommantelde leidingen).
denk dat de leidingen nog van het begin zijn en de motor is van 96
 
Terug
Bovenaan Onderaan