Sleutel trilt uit contactslot

M.A.N.S.

Die hard MF'er
16 mrt 2004
871
8
Delfgauw
Facebook
Bij mijn Yamaha R1 model 2003, kan sinds enige tijd de sleutel terwijl het contact op on staat, er gewoon uitgehaald worden. Erger nog .... ik moet er allert op zijn dat de sleutel niet uit het contact trilt tijdens het rijden.

Ik dacht enkele maanden geleden dat het aan slijtage van de sleutel zelf lag. Ik heb toen een kopie laten maken van de ongebruikte reserve sleutel. Nu 3 mnd verder werkt ook deze (nog niet versleten) sleutel niet goed mee.

Wat kan ik doen, anders dan de sloten allemaal laten vervangen ?
 
WD40 zou ik nu net NIET aanraden, heb dat ook een keertje geprobeerd, en dat
zorgt er voor dat al het vuil er in blijft hangen, zodat na een tijdje de sleutel niet
meer zo vlot draait..

grafietpoeder ed, dat zijn andere zaken.

Ik spuit het er al jaren in, omdat het ook vocht verdrijft en dat is met name in de winter wel een belangrijk punt voor een contactsluit. En hoeveel vuil komt er nou bij je contact? Althans als het een contact is dat op het stuur zit.
 
Is nu te laat, maar ik weet niet of je een grote (en zware) sleutelbos aan je sleutel hebt hangen, dit veroorzaakt overmatige slijtage van je slot waardoor een sleutel losser gaat zitten.
 
WD-40 is heel goedspul maar ik heb van een sloten maker begrepen dat alle olieen vuil aantrekes c.q laat plakken.

Je zou volgens hem alleen grafiet poeder moeten gebruiken.

Maar ennie wee...

Ik zou het slot helemaal uit elkaar halen. (wel de volgorde van de plaatjes onthouden)
Goed schoonmaken en weer in elkaar zetten.

PS; Motor starten op afstand is natuurlijk een absurde optie maar wel handig om de blits mee te maken. 8-)
 
Ik vraag me af of uitelkaar halen een oplossing is. Ik krijg het iedee dat het " blokkeringsplaatje" gewoonweg is weggesleten en dat met het uit elkaar halen dit niet wordt opgelost. Maar ik heb nog nooit een slot van binnen gezien hoor.
 
Alleen uit elkaar halen lost natuurlijk niets op....

Hier een uitleg over een cilinderslot.

Zie je dat als je de cilinder draait de plaatjes opgesloten zitten en de sleutel er niet uit kan... Dat komt dus door de vorm van de sleutel en de lengte van de plaatjes die er bij horen.

Wat je ook nog tegenkomt bij een contactslot; je schroeft zo'n ding er meestal niet zomaar af, vaak zit het geklonken en zul je moeten boren.
 
Laatst bewerkt:
WD-40 is heel goedspul maar ik heb van een sloten maker begrepen dat alle olieen vuil aantrekes c.q laat plakken.

WD-40 is geen olie, het smeert wel, maar als het eenmaal is gedroogd is het niet meer plakkerig. Je zou hetzelfde ook kunnen proberen met silliconenspray, alleen is mijn ervaring dat dat minder goed reinigt.
 
Laatst bewerkt:
Ben met het probleem bij de dealer geweest. Volgens hem zit er niets anders op dan het slot te vervangen. Hij heeft ook nog contact gehad met Yamaha Nederland. Onder garantie of coulance is er niets te doen. Ik vind het wel raar hoor.... oke fabrieksgarantie is 2 jaar maar je mag er toch vanuitgaan dat een contactslot langer meegaat dan 3 jaar.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan