Gele vlag klopt helemaal, da's alleen niet inhalen.
Inhalen onder code 60 en/of geel getuigt alleen maar van onsportiviteit. Als het bekend is (kwestie van opletten door de baco's), kun je de volgende manche achteraan starten of inpakken bij herhaling.
Toen we de 1e endurance twee jaar geleden organiseerden zaten we met de situatie 'wat te doen bij een zware crash?'
Als er een arts en ambulance op de baan moeten om iemand van het asfalt te krabben werd normaal een code rood gegeven, eventueel gevolgd door een herstart.
Met de endurance zou dat veel te veel tijd kosten. Een pace-car (of -motor) zou ervoor zorgen dat het hele veld weer aan zou sluiten tot 1 compact geheel.
Bij de auto races was die code 60 vlag al vaker met succes gebruikt en tijdens de 1e endurance was die code 60 dus ook bij de motoren een succes.
Martin heeft toen nog enkele keren een rondje 60 gereden zodat de coureurs er achteraan konden om hun toerenteller als km-teller te ijken (bv. 3000 toeren in de 4 = 60 km/h).
Uiteindelijk is die vlag standaard in het pakket gekomen en wordt er eigenlijk geen rode vlag meer gezwaaid. Voordeel: tijdswinst, nadeel: bij echt veel problemen rij je wellicht een hele race code 60. Dat laatste is vorig seizoen in Assen gebeurd en op 3 mei dit seizoen in de 1e manche van de S3.
Halverwege de endurance is code 60 gebruikt om alle gecrashte motoren van de baan te halen. Dat duurde inderdaad 23 minuten, dus ik heb ook een hele stint 60 gereden. En dan krijg je het wel koud in de regen
Van de ene kant balen voor degenen die deze stint reden, van de andere kant een voordeel voor de ongelukkigen die hun spullen wilden pakken om eerder naar huis te gaan.