slip koppling

Flipperrr

MF'er
2 jul 2011
37
0
nunspeet
Hallo ,

ik rijd een cb900fa ui t 1980 (bol dor).
Ik heb de platen vervangen (gevoerde en de staal platen) . Ook heb ik er zwaardere veren op gezet . Dit alles omdat mijn koppeling slipt als ik ff lekker wil door trekken .
.
Alles al geprobeerd nu , maar geen zin om nog meer kosten voor niks te maken .
Wat zou nog meer een oorzaak Kunnen zijn


groeten
 
Hallo ,

ik rijd een cb900fa ui t 1980 (bol dor).
Ik heb de platen vervangen (gevoerde en de staal platen) . Ook heb ik er zwaardere veren op gezet . Dit alles omdat mijn koppeling slipt als ik ff lekker wil door trekken .
.
Alles al geprobeerd nu , maar geen zin om nog meer kosten voor niks te maken .
Wat zou nog meer een oorzaak Kunnen zijn


groeten
verkeerde olie. In de tegenwoordige motorlolie voor auto's zitten allerlei antifrictie dopes. Je moet echt olie gebruiken die geschikt is voor een natte koppeling.
 
Controleer je koppelingskorf goed. Een ingeslagen korf kan zorgen voor hakende platen die voorkomen dat er volledige koppeling plaats vindt.
 
Ik gebruik half syntheet voor motoren...
Ik denk dat je het e.e.a. niet zo snapt... ;)
..of bedoel je.. ik gebruik halfsyntheet olie die specifiek voor motorfietsen is gemaakt?(zegt nog niet alles)
of bedoel je; in een motorfiets mik ik halfsyntheet..'
 
Laatst bewerkt:
Controleer je koppelingskorf goed. Een ingeslagen korf kan zorgen voor hakende platen die voorkomen dat er volledige koppeling plaats vindt.
Een ingeslagen korf zorgt voor problemen bij het ontkoppelen, maar hier speelt het probleem van een slippende koppeling.

Aangezien de gevoerde zowel als de metalen platen en de veren vernieuwd zijn blijft er weinig over. Het enige wat over blijft is het inweken van de gevoerde platen of de afstelling van kabel en/of hevel.
 
Laatst bewerkt:
Het is al gezegd, maar olie erin die speciaal voor (Honda) motoren is, geschikt voor natte platen.
En wat ook nog meespeelt is de viscositeit, te dikke olie helpt ook niet.
In jouw motor moet de normaalste olie die er is, 10w40 of 15w40, halfsyntheet. Geschikt voor motoren met natte koppeling.

Olie halen bij een motorzaak, dan ga je aardig op zeker. Wel ff checken natuurlijk.

Overigens wil een koude motor ook wel (eerder) last hebben van slip, mijn cl360 doet het ook als de motor nog koud is. En dat ding is dus net helemaal opgeknapt en alles vers en gereviseerd.. Eenmaal warm kan het gas er gewoon op. Ik zie het maar als een indicatie wanneer het motortje warm is..
 
Slipt de koppeling in iedere versnelling of is het beperkt tot één versnelling ?


Als hij het bijvoorbeeld alleen in de 2e versnelling doet en het slippen gaat met een hakkelende beweging, kant het zomaar zijn dat er een paar nokken op een tandwiel van de versnellingsbak versleten zijn.


Platen juist gemonteerd. Volgens mij zitten er in een Bol 7 identieke frictieplaten en 1 afwijkende frictieplaat. deze afwijkende plaat gaat als laatste (buitenste) plaat in de korf.

Laatste. Is de hevelarm achter de inspectiedop juist afgesteld / teruggesteld na het plaatsen van de nieuwe platen?
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen.

Als je motor een hydraulisch bediende koppeling heeft.
Kan het ook vervuiling zijn in de pomp. Na het ontkoppelen stoomt het olie niet weer terug in je reservoir en blijft er een druk in je leiding.
Succes.
Gr Freddie
 
Terug
Bovenaan Onderaan