inderdaad het is niet het jongste topic meer, maar ik wou hem toch netjes afsluiten, mischien heeft er later een ander wat aan. ik vind het altijd onbeleefd wanneer iemand is bijgestaan met tips en raad en vervolgens niks meer van zich laat horen wanneer het is opgelost.
de startmotor uit elkaar gehaald, deze was nog maagdelijk nieuw van binnen, als je met je nagel over de collector ging (dat ronde ding met al die messing stripjes) dan was er geen slijtage te voelen.
vervolgens kap over de poelies eraf en kwam een mechaniek tegen zoals volgens mij ook bij auto's zit. als de startmotor draait schiet er door de massatraagheid over een soort worm een tandwiel naar buiten wat vervolgens aangrijpt in de starterkrans, ook zit daar nog een extra mechaniek dat er voor zorgt dat het tandwiel niet te snel & eenvoudig terug schiet, dat zijn 3 segmenten in een cirkel vorm bijeen gehouden door een veer zoals je die ook een oliekeringen ziet (een elastiek zou ook tijdelijk functioneren) die segmenten blijfen in de "" uit" positie achter een rand hangen. wanneer de motor loopt komt het tandwiel als het ware "vrij" van de starterkrans (de tanden worden niet meer tegen elkaar gedrukt) en het tandwiel schiet d.m.v. een lichte veer terug in de begin positie.
toen ik de storing had en de kap eraf draaide stond het tandwiel "ín" de starterkrans. dat is alvast niet goed. waarschijnlijk kan de startmotor vanuit stilstand niet de krukas rond gooien.
alles goed schoongemaakt en probleem heeft zich al een week niet meer voor gedaan.
vrijwel zeker bleven de 3 segmenten een beetje plakken in de vettigheid.
op de foto zit het tandwiel in de starterkrans, dit kan eigenlijk alleen maar tijdens het starten.