SOHC of DOHC

Flotsch

Rookie
7 jun 2006
13
0
Maastricht
Ik heb een Honda CB750 K7 uit 1979.
Wil het bijbehorende werkplaatsboek opspeuren en kopen.
Weet echter niet of mijn motor sohc of dohc is (in theorie ken ik het verschil).
Heeft iemand raad?
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
SOHC je hebt maar 1 bovenliggende nokkenas namelijk. (en ook maar 8 kleppen trouwens)
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
1
56
Staphorst
Als je mij morgen even mailt, zal ik je dat ned. boek even uploaden, je hebt geen mail in je profiel staan, dus dat gaat niet, en ik heb nachtdienst

Je zoek Honda CB 750 alle 750 SOHC modellen 1969 - 1979 en die heb ik kosteloos voor je
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
OHV is gewoon kleppen in de cilinderkop (overhead valves). Zullen vast wel eens motorfietsen (4 takt zeg ik er maar ff bij, anders komen er vast bijdehandte opmerking over 2 takten welke geen OHV hebben ;) ) zijn geweest die dat niet hadden, maar 99% heeft dat.
 

PeeJay

MF veteraan
Donateur
13 aug 2001
8.849
2
38
Onder een steen
OHV is gewoon kleppen in de cilinderkop (overhead valves). Zullen vast wel eens motorfietsen (4 takt zeg ik er maar ff bij, anders komen er vast bijdehandte opmerking over 2 takten welke geen OHV hebben ;) ) zijn geweest die dat niet hadden, maar 99% heeft dat.
Bij een SOHC lijkt mij dat redelijk onvermijdelijk.
Tenzij je misschien met stoterstangen moet gaan werken? Dan is het voordeel van OHC's wel weg lijkt mij.
 

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
1
Dursley, Gloucestershire (UK)
Bij een SOHC lijkt mij dat redelijk onvermijdelijk.
Tenzij je misschien met stoterstangen moet gaan werken? Dan is het voordeel van OHC's wel weg lijkt mij.
OHV wordt vaak gebruikt als aanduiding voor stoterstang motoren hoewel dat strikt genomen niet hetzelfde is dus.
Er is ook nog een interessante "tussenvorm" die op de 4 kleps BMWs en sommige (latere) Guzzis gebruikt wordt: "half-hoog" liggende nokkenassen met korte stoterstangen om de hoogte van de koppen te beperken en toch redelijk toerental-vast te krijgen.
Of daar ook een afkorting voor bestaat weet ik eigenlijk niet :P
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
OHV wordt vaak gebruikt als aanduiding voor stoterstang motoren hoewel dat strikt genomen niet hetzelfde is dus.
Dat is nogal vaag, OHV heeft geen flikker te maken met de plek van de nokkenas. Of je een laagliggende as hebt met stoterstangen en tuimelaars of een bovenliggende direct op de kleppen of met klepstoters, beide keren zitten de kleppen gewoon in de kop.

Zoals ik al zei slaat het op de kleppen in de kop wat vrijwel alle motoren hebben, een variatie hierop is bijvoorbeeld de zijklepper. Dat systeem word veel toegepast bij kleine compacte motortjes, bijvoorbeeld grasmaaiers. Het nadeel van zo'n systeem is dat je geen erg efficiente verbranding hebt door de positie van de kleppen, bougie en zuiger.
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.908
285
53
oirschot
Dat is nogal vaag, OHV heeft geen flikker te maken met de plek van de nokkenas. Of je een laagliggende as hebt met stoterstangen en tuimelaars of een bovenliggende direct op de kleppen of met klepstoters, beide keren zitten de kleppen gewoon in de kop.

Zoals ik al zei slaat het op de kleppen in de kop wat vrijwel alle motoren hebben, een variatie hierop is bijvoorbeeld de zijklepper. Dat systeem word veel toegepast bij kleine compacte motortjes, bijvoorbeeld grasmaaiers. Het nadeel van zo'n systeem is dat je geen erg efficiente verbranding hebt door de positie van de kleppen, bougie en zuiger.
Zo vaag is dat niet.
Als de nokkenas er bovenin zit zetten ze er sohc of bij 2 nokkenassen dohc op.
Omdat het interessanter is dat de nokkenassen bovenin zitten dan de kleppen.
Als de nokkenassen boven zitten, zitten de klepen dat ook, dus waarom zouden ze dat ook nog eens vermelden :?
 

NOSfearatu

soepkip
3 apr 2004
11.304
37
In een groen groen knolleland
OHV motor wordt over het algemeenmee bedoeld dat er een onderliggende nokkenas is.
Bij v-twin tussen de cil. en bij 4-lijn dr voor of dr achter.
Kleppen worden dmv stoterstangen aangedreven.
Fiesta blokje>>>>OHV motor. Kruk drijft de nokkenas aan dmv ketting.
en de nokkenas bedient dmv stoterstangen de tuimelaars die weer de kleppen bedienen.

http://66.249.93.104/search?q=cache:slL1bTgaXfUJ:www.benvanhelden.nl/Condorclub/condor/vraagenantwoord.html+ohv+motor+onderliggende+nokkenas&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=1
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.908
285
53
oirschot
OHV staat voor OverHead Valve, dit wil niks anders zeggen dan dat de kleppen boven in de kop zitten en de nokkenas niet.
Als de nokkenas wel bovenin zit spreekt men over SOHC(single overhead cam)