dohc
tis een 16 klepper als ik me niet vergis
Ik heb een Honda CB750 K7 uit 1979.
Wil het bijbehorende werkplaatsboek opspeuren en kopen.
Weet echter niet of mijn motor sohc of dohc is (in theorie ken ik het verschil).
Heeft iemand raad?
al achter of het een ohv motor is??
OHV is gewoon kleppen in de cilinderkop (overhead valves). Zullen vast wel eens motorfietsen (4 takt zeg ik er maar ff bij, anders komen er vast bijdehandte opmerking over 2 takten welke geen OHV hebben) zijn geweest die dat niet hadden, maar 99% heeft dat.
OHV wordt vaak gebruikt als aanduiding voor stoterstang motoren hoewel dat strikt genomen niet hetzelfde is dus.Bij een SOHC lijkt mij dat redelijk onvermijdelijk.
Tenzij je misschien met stoterstangen moet gaan werken? Dan is het voordeel van OHC's wel weg lijkt mij.
OHV wordt vaak gebruikt als aanduiding voor stoterstang motoren hoewel dat strikt genomen niet hetzelfde is dus.
Zo vaag is dat niet.Dat is nogal vaag, OHV heeft geen flikker te maken met de plek van de nokkenas. Of je een laagliggende as hebt met stoterstangen en tuimelaars of een bovenliggende direct op de kleppen of met klepstoters, beide keren zitten de kleppen gewoon in de kop.
Zoals ik al zei slaat het op de kleppen in de kop wat vrijwel alle motoren hebben, een variatie hierop is bijvoorbeeld de zijklepper. Dat systeem word veel toegepast bij kleine compacte motortjes, bijvoorbeeld grasmaaiers. Het nadeel van zo'n systeem is dat je geen erg efficiente verbranding hebt door de positie van de kleppen, bougie en zuiger.
OHV staat voor OverHead Valve, dit wil niks anders zeggen dan dat de kleppen boven in de kop zitten en de nokkenas niet.
Als de nokkenas wel bovenin zit spreekt men over SOHC(single overhead cam)