Spanje en Portugal , Motorrijden kip zon vierkanttrekken TETcetera

Moest bij de Carrefour gewoon m'n fruit en groenten wegen en stickeren.
Vroeg aan de kassière of ik hier ook douche muntjes en telefoon kaarten kon kopen.
Verdomme 😜 .
Nee, leuk mens en vriendelijk geholpen.
Heb tijden geleden al ' desculpe ' aan mijn repertoire toegevoegd.
 
Nee, ik zag het toevallig langskomen op een appgroep, maar dat is ongeveer 50 km verderop. Was te lui om naar buiten te lopen of ik rook zag.
Ik zag ook voorbij komen dat in grote delen van Spanje het gaat sneeuwen. Bijna nergens langs de kust behalve een klein stukje in het zuiden, wat misschien het stukje is wat bekend staat dat je binnen een half uur aan het strand kan liggen en op skies kan staan.
Ergens rond Malaga ofzo, ik zou dan gewoon gaan waterskiën, maar dat zal het punt niet zijn 😉 .
De eerste motorrit hier zag ik overigens ook bergen verbrandde bomen liggen, elk zo groot als een huis en idem voor de snippers.
De natuur schijnt zich snel te herstellen, vd grote brand in 2018 in de Algarve was vorig jaar al weinig meer te zien, je moet het weten en er op letten.

Ik ga verder ook niet speculeren over wat kan of gaat komen.
Verhalen over water wat schaars gaat worden, maar het enige wat ik hier zie zijn talloze kranen met gratis drinkwater. Misschien om massale uitdroging aan de kust in het hoogseizoen te voorkomen 😉 .

Ik zag bij de supermarkt hoe een moeder tegen haar kind zei dat hij het velletje van zijn drinkyoghurt in de prullenbak moest doen en even later het leeggedronken flesje ook.
Tegen die prullenbak zat ook nog een zwerver.
Kind deed dat netjes.
Daar denk ik maar aan als ik weer troep zie liggen waar ik soms ook maar wat van oppak en weggooi. Je zal iemand die het ziet op een idee brengen..
IMG_20240104_161105.jpg


Maar men recycled hier ook. Het rieten matje wat overbleef van het wereld rekord Dikste Sushi rollen is hier gebruikt als zonwering.
 
Gaaf verslag, ik lees het net, geen idee dat je aan het schrijven geslagen was, geweldig veel humor en leuke plaatjes, je bent geloof ik door mijn oude woonplaats gereden, hahaha, buen suerte🙏
Vanuit het land vd rijzende zon & de big smile.
 
Blijft fluttig, ik zie niet dat er reacties geplaatst worden tenzij dit per email gemeld wordt, of zie ik iets over het hoofd?

Vanwege het iets mindere mooie weer leek het mij een idee om vandaag de fiets maar te laten staan.
Een kennis wou afspreken en hoewel hij nog niet wist wanneer, zei hij wel dat hij bij kennissen op playa Honda op bezoek ging.

IMG_20240119_150437.jpg


Dit is al op een kwart vd afstand van de hele rit, ik reed door tot ik geen zin meer had of op het puntje van de pier van 20 km moest omdraaien.
Maar de wind had al meerdere grote vuilnis containers omgegooid en het tumbleweed, wat men in westerns ziet, lag overal.
IMG_20240119_153452.jpg


Dan probeer je een zo lieflijk mogelijke omgeving te creëren, in de lente en zomer althans, maar dan nog steeds van dit soort ' not my problem ' gebouwen. Voor de rest voornamelijk barretjes, supermarkten en grote sjieke hotels met elk een eigen kleurtje, design en thema waar de keurings stropdassen in NL een beroerte van zouden krijgen.

Dat ik dat soort vertier niet helemaal ' snap ' maakt het nog niet oninteressant.
De hoeveelheid hoogbouw op de costa's kent iedereen wel, maar staat het allemaal leeg? Zit dat zomers nog steeds vol ? Of ziet alles er over een paar jaar uit als bovenstaande ruïne?

Bij het stoppen voor de foto zag ik puin langzaam naar beneden dwarrelen, wat mij het idee gaf van een beeld uit een Terminator film, net na de atoombom. Juist in de bocht van het gebouw dwarrelde heel veel vuilnis in het rond, licht genoeg om rond te waaien maar te groot om zomaar overheen te rijden.

Uiteindelijk ben ik bij deze paal maar omgedraaid, het thema van de dag ging teveel richting windsurfen.
IMG_20240119_153954.jpg

Screenshot_2024-01-19-18-34-32-763_com.google.android.apps.maps.jpg

Om een idee vd omgeving te.... geven 🤔 .

Gisteren ben ik op de fiets tm San Javier gekomen en lagen de bergen die op de kaart linksonder liggen bijna onzichtbaar achter een waas van mist en naar ik vermoed regen.

IMG_20240119_154520.jpg


Het filmpje van deze plek laat ik vanwege data even achterwege, maar ga met een mans hoge ventilator onder de douche staan en je hebt het idee.
Met grote water vlaktes 🤔 aan weerszijden van de pier/ weg / whatever kwamen de windvlagen van beiden kanten.
IMG_20240119_163150.jpg


De foto van 3 sinaasappel bomen met daaronder een verse laag gevallen sinaasappels laat ik maar even zitten, maar het zag eruit alsof een hele kist vd vragtwaggel afgevallen was, wederom de wind.

Ik bedacht me ook dat met 115 km op de snelheidsmeter die maar 99 bleek te zijn, de CRF niet echt 1 op 35 loopt, maar ik weet niet zeker of de afstand via hetzelfde signaal wordt berekend.
Als ik zin en tijd had om dat uit te zoeken had ik wel een nieuwe motor met 56 km gekocht 🤐🤐 ...
Hoezo MF in de winter 🖕🏿 .

Afijn, inmiddels ben ik zo uit m'n stramien en safe zone gestapt en ligt mijn comfortzone nog ergens in Frankrijk in de regen 😜 , dus spontaan omdraaien voor een kebabzaak lukt inmiddels ook.
Omdraaien stoppen en verwonderd naar de menu kaart kijken met pizza's en hamburgers... had net ff 20 meter verder moeten terug rijden.
IMG_20240119_172245.jpg


Erg aardige jongen die een beetje Engels sprak. Uiteraard kende hij iemand die iemand kende die wel eens had gehoord van iemand die een Nederlander kende.
Hij moest 16 uur per dag werken, de Spanjaarden maar 8 . Uitgaande dat hij dan geen Spanjaard is, de 3 personen in de zaak leken van Indische afkomst. Wat je vaker ziet bij kebab zaken.
Nou hoeft van mij ook niet elke Pizza door een gecertificeerde Luigi of Mario gebakken en geserveerd te worden, maar misschien had ik fooi mogen geven?
Maar door de gezelligheid net op tijd terug voor het donker, waarbij ik gewoon vergeet dat de CRF gewoon helemaal legaal is, ipv de XR zonder knipperlichten en een waxinelichtje als koplamp.
 
Grappig omm te lezen dat je daar bent. Wij komen sinds enkele jaren regelmatig in de buurt daar ( Torreviega)
Murcia is wel een mooie stad en in april wil ik eens in Cartagena kijken. Helaas zonder motor.
 
Grappig omm te lezen dat je daar bent. Wij komen sinds enkele jaren regelmatig in de buurt daar ( Torreviega)
Murcia is wel een mooie stad en in april wil ik eens in Cartagena kijken. Helaas zonder motor.
Murcia ben ik nog niet geweest. Ik ben doorgaans niet zo gek op grote steden en wou voorlopig niet teveel landinwaarts vanwege de ( nacht) temperatuur.
Ik zie net dat ik er nu 70 km vanaf sta ipv 60 tov de vorige plek waar ik stond.
Cartagena ben ik in 2019 geweest en was vooral heel leuk om doorheen te fietsen.

Torrevieja vond ik in eerste instantie een vuilnisbelt, wat voornamelijk bleek te komen door de rondweg.
Op dat ene specifieke stukje is sinds de uitvinding van de kar achter de os, niks meer aan de infrastructuur gedaan.
4 rotondes vlak achter elkaar met overal op en afritten naar fastfood en shopping meuks met ervoor en erna de doorgaande hoofdweg.

Een dag later kom ik er op de fiets doorheen en is het een lieflijk rustig plaatsje waar hier en daar een terrasje is waar men vrolijk babbelt met koffie of een biertje.
De overige 99% stond uiteraard met opgezwollen nek aders in de file te vloeken en tieren, maar dat terzijde.
IMG_20240116_152619.jpg


Zo een stadsmens ben ik nou 😜, de enige foto van Torrevieja. Zelfs m'n eerste KFC diner in +10 jaar staat niet op de foto.
IMG_20240116_160812.jpg


Onder het motto ' mooi van verre en verre van mooi ' ofzo.
Als je niet over dit ' fietspad' wou kon je naast de auto's gaan rijden op de 80 km weg zonder vluchtstrook..
 
Ik deel je mening over steden en rotondes absoluut, maar w.b steden zijn er toch aangename uitzonderingen.
Afijn ieder z'n ding natuurlijk.
Wanneer je richting Portugal gaat heb ik voor de rustzoekende avonturier nog wel een mooi adresje nabij Silves .
M'n broertje woont daar op een berg met uitmuntende motorweggetjes.
 
Daar zijn weinig tot geen toeristen met gillende kut kinderen , maar vooral rust en mooie offroad weggetjes.
Ziet er mooi uit, een soort BnB?
Ik red mij wel met m'n bus hoor, ik ben zo een schooier die gerust een week op de parkeerplaats van de Pingo Doce ga staan.
( En vervolgens daar teveel kip eet, maar dat ligt aan mij 😉 )
 
Moet zeggen dat het wel een beetje begint te kriebelen al, het idee om in Portugal te zijn.
Maar qua fatsoenlijk weer ben je daar in januari en februari echt op de Algarve toegewezen. Een honderd km naar het noorden en daardoor ook de bergen ( max 500 meter hoog ) op en over en de nachten worden vervelend fris.
IMG_20231219_124055.jpg


Ff een niet relevante foto omdat de foto's van vorig jaar ( Portugal) niet meer op m'n telefoon staan.

IMG_20240121_233427.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels weer 'verhuisd' en terecht gekomen in Puerto de Mazarron.
Vlgs mij ben ik hier zondag heen gereden 🤷🏿‍♂️ , tijd is relatief ofzo.
Met aan weerszijden bergen leek het mij enigzins ingesloten liggen, maar aan 1 kant een heel mooi stuk EV8 en vandaag de andere kant op gereden op de motor en in de omgeving van Cartagena uitgekomen.
Alleen is 4G hier helemaal kut en hopeloos en juist met +40 foto's per dag geen beginnen aan.

IMG_20240123_145622.jpg


Dit idee, maar de foto duurde al 1 minuut, dus wordt vervolgd.
Mooi moment om te peilen voor interesse in een payme achtig account zodat ik Starlink kan kopen ofzo 😜 , wie bied?
 
Sodeju, zo gaaf om je verslagen te lezen en zo hard hopende voor je de nachttemperaturen meevallen :t
Dankjewel. Het is ook bedoeld om mensen te inspireren hoor, ook al klinkt dat misschien wat zweverig? De nachttemperaturen zijn al weken lang goed. Zolang ze maar boven de 4 a 5 graden zijn eigenlijk.
Ik ben geen uitgesproken koukleum, een kennis van me wil voor het donker terug zijn, net als ik , maar zet dan de kachel aan tot bedtijd.
Ik moet na een uur of twee na terugkomst sowieso de achterdeur van de bus open zetten omdat ik anders te weinig zuurstof krijg als ik op gas kook. Dat idee.
Zit ik na de afwas te lezen, voelt het fris aan de benen... O wacht, de deur staat nog op een kier.
Van 10 cm , want krom en je moet hem harder dichtslaan als een Fransman. 1 vd weinige vooroordelen die ik wel graag gebruik 😜 .

IMG_20240121_204114.jpg


Voor het avondritje had ik wel even de muts opgezet hoor. 50 meter verderop is het strand met wind, die voel je wel.

Ik probeer wel af te vallen, maar hoop niet dat ik daardoor dan in kamp koukleum kom te zitten, maar goed, ik zie het wel.
 
IMG_20240123_135658.jpg

Tussen Cartagena en Puerto de Mazarron.

IMG_20240123_125642.jpg


Uitzicht over Cartagena, slechts 3 foto's. Mooie stad om op de fiets te doen.
Nette bewoording dat door een stad rijden kloten is, met iets gemotoriseerd.
Misschien na een paar maanden koerier zijn dat het dan ' went ' , anders sta je na een aantal minuten zo strak als na ditto aantal espresso's .
Hoewel het dit keer meeviel, maar ik ook via de toeristische haven langs de nu rustige boulevard kwam.

Overigens, de Niet toeristische haven/ industrie gebied:
IMG_20240123_130047.jpg


Zo gigantisch, geen woorden of vergelijkingen voor.
En net over de berg naast Cartagena.
IMG_20240123_135709.jpg


Dit is alweer op de terugweg, maar ik had een weggetje gezien wat uitmondde in de bergen, aan de kust ( klif ? ) . Ook hier weer bergop en een mooi uitzicht over de kust, met aan de andere kant vd berg:

IMG_20240123_140322.jpg


Als thumbnail / miniatuur niet veel bijzonders, maar zodra je de schaal ziet, qua afstand, een enorm dal . Kreeg acuut een western gevoel, voor zover ik daar iets bij voor kan stellen.
IMG_20240123_141243.jpg


En aan de andere kant van het dal begon een geiten paadje naar wat achteraf bleek een ruïne , die was nog 400 meter lopen ofzo, geen zin in. Genoeg te zien onderweg, 7 km enkele rit maar met terechte 30 km borden.
IMG_20240123_141312.jpg


IMG_20240123_141831.jpg


IMG_20240123_144920.jpg
 
Met de Mar de Plastico (overigens ook een erg goede serie op Netflix) voor de kust. In Spanje doen ze niet aan glastuinbouw maar in kassen van plastic zeil. Aangezien deze in zuid Spanje zo massaal zijn noemt met het de zee van plastic.
Met hoe het aan zee kan spoken snap ik ergens wel dat men niet voor glas kiest.
De wat sjiekere bedrijven hebben de onderste laag van de kas van een soort mat plastic wat hard is, met de juiste lichtval kan je de tomaten zien.
Maar ook heel erg veel houtje touwtje werk en geen idee over correcte verwerking van plastic afval.
Voorop gesteld dat ik ook niet weet hoe het beter kan of wat het minst schadelijk is qua keuze en wat de keuze überhaupt is.

Geen tomaten eten is ook zo wat 🤷🏿‍♂️ .
Vandaag weer broccoli velden gezien en zelfs bloemkool, wat ik voor het eerst echt kon herkennen.
Nou had ik 3 weken geleden ook miljoenen sinaasappel bomen en geen enkele citroen boom gezien, behalve een enkele in prive tuinen.
En ja hoor, ik had het nog niet verteld aan een kennis en de dagen erop stikte het vd citroenen. Zal vast iets met regio's te maken hebben.

Maar al het plastic toont extra lelijk en vervallen door al het bruine stof erop.
Zag dit vanmiddag ook bij velden met zonnepanelen.

Vandaag weer een mooie via verde gefietst.
Het afval begint er een beetje bij te horen.
De plastic bak van de maaltijdsalade in de plastic container gedaan en gelijk wat dingen die ernaast lagen opgepakt.
Je kan zeggen dat het water naar de zee dragen is of dweilen met de kraan open, maar als op een gegeven moment iedereen dat gaat doen zou het toch een keer beter moeten worden..
 
Vandaag de andere kant op gereden en uitgekomen in en voorbij Aguilas.
Eerst een idioot steile berg over, idioot want ook een stuk van de EV8 fietsroute. Was blij dat ik op de motor was. Op doorreis is het natuurlijk ' onderdeel van ' en ben je tijdens de afdaling blij dat het er op zit en hoop je dat ook voor de rest vd dag.
IMG_20240126_121011.jpg


IMG_20240126_121422.jpg


En eenmaal aan de andere kant misschien nog wel mooier.
IMG_20240126_121757.jpg


Vrijwel verticaal naar beneden, zijn die stroom lijnen ook nog eens ergens nuttig voor, maar nog steeds lelijk.

IMG_20240126_121805.jpg


Zodat ik in het mountainbike topic alleen nog maar de foto vd motor hoef te photoshoppen en de schaduw kan hergebruiken 😉 .

IMG_20240126_144133.jpg


No hablo Ingles. Wel Sting als achtergrond muziek ( eigenlijk voorgrond) , de dagmenu in het Engels en zelfs de kaart, wat ik later pas zag, maar de beide serveerster ook niet toonden.
Nr 1 wees 2 gerechten aan en ging weer.
Ik begreep " alleen de opties van de dagschotel 4 keuzes vooraf, 4 hoofd en 4 na, zoiets of anders vreet je maar deze 2 dingen, iets anders hebben we niet.
Nr 2 maakte het nog onduidelijker waarbij ik zei ' solo cola' , alleen cola, die er al stond.
Komt iets later troela 1 weer terug die verbaasde is, blijken die 2 dingen hetgeen te zijn wat er niet is ...
No hay en hay , ja hehe.
Maar voor 6 euro had ik friet met gehakt balletjes in bolognese saus en een cola light.
Volgens mij was de friet al 4,35 ofzo dus het brood was dan gratis.
Zo wordt zelfs een frietje eten nog een avontuur.
IMG_20240126_150528.jpg


Apart om voor een foto als dit eerst tussen de campers door te lopen die kop aan kont staan.
De stoeltjes etcetera zijn links zichtbaar.
Ik denk dat dit de nieuwe horizon vervuiling vd komende jaren gaat worden.
IMG_20240126_152311.jpg

Strand van Aguilas met 1 richtingsverkeer.
IMG_20240126_181550.jpg
 
No hablo Ingles. Wel Sting als achtergrond muziek ( eigenlijk voorgrond) , de dagmenu in het Engels en zelfs de kaart, wat ik later pas zag, maar de beide serveerster ook niet toonden.
Nr 1 wees 2 gerechten aan en ging weer.
Ik begreep " alleen de opties van de dagschotel 4 keuzes vooraf, 4 hoofd en 4 na, zoiets of anders vreet je maar deze 2 dingen, iets anders hebben we niet.
Nr 2 maakte het nog onduidelijker waarbij ik zei ' solo cola' , alleen cola, die er al stond.
Komt iets later troela 1 weer terug die verbaasde is, blijken die 2 dingen hetgeen te zijn wat er niet is ...
No hay en hay , ja hehe.
Maar voor 6 euro had ik friet met gehakt balletjes in bolognese saus en een cola light.
Volgens mij was de friet al 4,35 ofzo dus het brood was dan gratis.
Zo wordt zelfs een frietje eten nog een avontuur.
Ik denk eerder dat de gehaktballetjes de tapas waren.
In Andalusie is het gebruikelijk dat je een (gratis) tapas bij je bier of frisdrank krijgt.
Best jammer dat dat niet in heel Spanje zo is.

Je kan gerust het avondeten overslaan en een paar biertjes of frisdrankjes bestellen en je maag is gevuld.
 
Dat zat ik ook nog te denken, maar gezien de hierboven beschreven ervaring leek mondelinge navraag mij ook niet op de kaart te staan 😉 .

Vorig jaar zat ik wel op een terrasje waar je zelf de gratis tapas kon bepalen/ kiezen vd kaart,wat inderdaad een leuke manier is om vanalles te proberen .

Aangezien hier midden op de dag hele groepen mensen zitten te eten denk ik dat die tapas prima voor de avond zijn, of net zo goed andersom.
IMG_20240124_145314.jpg


Wou toch een foto plaatsen maar zal mijn zelfgemaakte pan tomate en andere brouwsels jullie besparen 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan