Spanningsregelaar, Dynamo of toch iets lastigers?

ajcb

Rookie
18 mei 2010
5
0
Dag Dames en Heren,

Zoals vast wel meer mensen op dit forum ook weleens meegemaakt hebben, laadt mijn accu ook niet op.

Dus ben ik aan het meten gegaan.

Uit de dynamo kwam een goede wisselspanning. (bij een beetje gas, kwam er 50V uit)

Dus toen dacht ik, ik meet de (gelijk)spanning, die uit de spanningsregelaar komt! Komt daar 0.7 Volt uit. (moet richting de 14,5V zijn)

Dus ik dacht. Tsjakka. Ik een nieuwe (tweedehandse) spanningsregelaar gekocht. Deze heb ik er dus net opgezet, en komt er constant steeds 0.7 Volt uit. :?

Maar nu het gekke.

Ik heb een KTM LC4 640, dus heb ik de luxe dat ik er ook nog mee kan kicken. En als ik dan de gelijkspanning uit mijn spanningsregelaar meet, komt hier zo'n 10-11 Volt uit. (en uit de dynamo zo'n 25V)

Kortom, ik snap het niet helemaal meer. Hebben jullie enig idee waar het probleem ligt?
 
Laatst bewerkt:
Klinkt idd als een meetfout.

Heb je hem dan wel gewoon op de accu aangesloten of heb je de stekker losgetrokken ?
Wat er uit een regelaar komt is niet altijd vrij van het wisselspanningscomponent en kan nog wel es een meetfoutje veroorzaken.

F.
 
Klinkt mij ook als een meet fout hoe heb je de dynamo spanning gemeten, tussen welke aders?

De kans dat een splikspinter nieuwe spanningsregelaar uit doos gelijk defect is is klein maar het kan voor komen.

De kans dat een tweede handse kapot is is groter.
 
Als ik gewoon (motor staat uit) de spanning meet van de accu, is deze 12,8..

Als de motor draait, meet ik 12,4.. dus

Met meten had ik het stekkertje gewoon los, meette immers de spanning tussen die twee compontenten.

Meetfout of niet, het feit blijft dat mijn accu nog steeds niet bijlaadt.. :(
 
Als ik gewoon (motor staat uit) de spanning meet van de accu, is deze 12,8..

Als de motor draait, meet ik 12,4.. dus

Met meten had ik het stekkertje gewoon los, meette immers de spanning tussen die twee compontenten.

Meetfout of niet, het feit blijft dat mijn accu nog steeds niet bijlaadt.. :(

En als de motor 5000 toeren draait?
 
Wordt de connector van de spanningsregelaar warm? Zo ja kontakt storing.

Meet ook de spanningval tussen het frame en de min pool van de accu.
Maar de massa aansluitingen van de dynamo en de accu schoon en zet ze goed vast.
 
en meet nou maar even met de sr aan de accu

Dan daalt het voltage van de accu dus van 12,7 naar 12,4...

De spanningsregelaar zelf wordt wel warm (moet volgens mij ook al, als ik zie wat voor koelribben erop zitten) De connectoren blijven gewoon koel..

Spanningsval tussen minpool en accu is 0 V. dus geen lekstroom oid.


hmm.. lastig.:P
 
Dan daalt het voltage van de accu dus van 12,7 naar 12,4...

De spanningsregelaar zelf wordt wel warm (moet volgens mij ook al, als ik zie wat voor koelribben erop zitten) De connectoren blijven gewoon koel..

Spanningsval tussen minpool en accu is 0 V. dus geen lekstroom oid.


hmm.. lastig.:P
Toch met draaiende motor hè?
 
Terug
Bovenaan Onderaan