Spanningsregelaar kapot?

riannekawa

Rookie
21 mei 2021
2
2
Ik rij nu al een aantal maanden op een omgebouwde Kawasaki GPZ400 zonder enige problemen. Gister gebeurde er alleen iets geks. Ik verloor ineens vermogen tijdens het rijden. Ook m’n licht werd minder fel op dat moment. Meteen aan de kant gezet en motor uit gedaan. Toen ik de motor weer aan deed, leek hij het weer prima te doen. Wel meteen richting huis gegaan. Na 3 kwartier rijden gebeurde precies hetzelfde.
Zou het kunnen zijn dat de spanningsregelaar kapot is?
 
Ik rij nu al een aantal maanden op een omgebouwde Kawasaki GPZ400 zonder enige problemen. Gister gebeurde er alleen iets geks. Ik verloor ineens vermogen tijdens het rijden. Ook m’n licht werd minder fel op dat moment. Meteen aan de kant gezet en motor uit gedaan. Toen ik de motor weer aan deed, leek hij het weer prima te doen. Wel meteen richting huis gegaan. Na 3 kwartier rijden gebeurde precies hetzelfde.
Zou het kunnen zijn dat de spanningsregelaar kapot is?

Kan je elektrisch meten, weet je wat je moet doen en zo? Lees onderstaand even door, en als je er niet uit komt is er altijd wel iemand die kan helpen.

 
Ik rij nu al een aantal maanden op een omgebouwde Kawasaki GPZ400 zonder enige problemen. Gister gebeurde er alleen iets geks. Ik verloor ineens vermogen tijdens het rijden. Ook m’n licht werd minder fel op dat moment. Meteen aan de kant gezet en motor uit gedaan. Toen ik de motor weer aan deed, leek hij het weer prima te doen. Wel meteen richting huis gegaan. Na 3 kwartier rijden gebeurde precies hetzelfde.
Zou het kunnen zijn dat de spanningsregelaar kapot is?
Ja dat kan zomaar.
 
welkom op motor-forum .

aan de hand van de info die je geeft hoeft het niet perse de spanningsregelaar te zijn.
Heb je de motor zelf gebouwd, in de zin van dat je ook zelf iets kan aanpassen of repareren ?

ik zou zelf niet meteen een spanningsregelaar gaan vervangen , dus los van het antwoord 'misschien' , wat wil je verder ?
 
Kijk je verbindingen eens na.. ( met name gewoon op de accu )
Als je spanningsregelaar is gaan hemelen , had je na het uitvallen niet meer kunnen starten
( want je accu is dan dood )

Ruikt als iets anders, maar niet als een sr.



was dat niet iets met bobine's ?? dat als ze warm werden en slecht waren dat ze er dan mee nokte ..
Afkoelen.. doet ie t weer.. ect ect ect..
soort van bobine stervende zwanendans ..
( wie corrigeert mij ? gevalletje van .. volgens mij was het zo iets )
 
Ik heb het idee dat dat niet samenhangt met vermogensverlies, Een onsteking werkt tot die er mee ophoudt...
Overspanning door dynamo sloopt de cdi, bobines en de SR. Kan de SR kapot zijn was de vraag toch? En dus denk ik dat dat best zo kan zijn.
Gezien de symptomen, @Stefan666 somde ze ook al op, gaat het die kant wel op of is het al zover.
Het kan bij de volgende startpoging al gedaan zijn.
 
Kijk je verbindingen eens na.. ( met name gewoon op de accu )
Als je spanningsregelaar is gaan hemelen , had je na het uitvallen niet meer kunnen starten
( want je accu is dan dood )

Ruikt als iets anders, maar niet als een sr.



was dat niet iets met bobine's ?? dat als ze warm werden en slecht waren dat ze er dan mee nokte ..
Afkoelen.. doet ie t weer.. ect ect ect..
soort van bobine stervende zwanendans ..
( wie corrigeert mij ? gevalletje van .. volgens mij was het zo iets )
Als het zo doorgaat dan duurt het in ieder geval niet heel lang meer en dan start hij niet meer.
 
Ding is, een SR die dood is het gaan, of dood is, laad of teveel .. of te weinig ( zelden ) , of helemaal niet.

Die klappen vangt eerst je accu op , daarna * de rest * .

Dynamo probleem.. ook niet.. want ook dan zou je hem niet meer gestart krijgen.

Dus als je "probleem" weg is na rot lopen ( ook niet echt een indicatie van een defecte SR ) , en een afkoel/herstart helpt wel..
Zoek ik het niet eerst in die hoek.

Iets anders is met z'n stuiptrekkingen bezig ( 3 kwartier is te lang voor vacuum trekkende tank.. dus die schrap ik ook effe voor t gemak )

Kom ik uit op een bobine als eerste verdachte , geen flauw idee of je die kan doormeten trouwens .
 
Ding is, een SR die dood is het gaan, of dood is, laad of teveel .. of te weinig ( zelden ) , of helemaal niet.

Die klappen vangt eerst je accu op , daarna * de rest * .

Dynamo probleem.. ook niet.. want ook dan zou je hem niet meer gestart krijgen.

Dus als je "probleem" weg is na rot lopen ( ook niet echt een indicatie van een defecte SR ) , en een afkoel/herstart helpt wel..
Zoek ik het niet eerst in die hoek.

Iets anders is met z'n stuiptrekkingen bezig ( 3 kwartier is te lang voor vacuum trekkende tank.. dus die schrap ik ook effe voor t gemak )

Kom ik uit op een bobine als eerste verdachte , geen flauw idee of je die kan doormeten trouwens .
Misschien een fout hersenspinsels, je kunt door een overspanning op je bobines, je bobines langzaam kapot maken. Ze worden te warm en vertonen een storing, koelen af en er lijkt niks aan de hand. Dit cyclus gaat een paar keer en dan is het gedaan. Nu moeten we ons afvragen waar de overspanning, te hoge voltage dus, vandaan komt.

Zijspoor, de motor is verbouwd. Hoe goed is dat gedaan en zit de regelaar wel echt goed verbonden en koelt deze nog genoeg? Nog teveel info mist. We tasten in het duister net als oude Engelse motoren met Lucas elektra.

Het kan ook een vacuüm zijn.
Een lege band hoeft niet perse lek te zijn, maar dat is scherts.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de motor niet zelf omgebouwd maar zo gekocht. Ik ben een beginnende rijder en al helemaal een leek qua motorische kennis en dus ook in het opsporen van wat het zou kunnen zijn.
Ik heb de vorige eigenaar gecontact en die zei dat het wel eens de spanningsregelaar zou kunnen zijn, vandaar mijn vraag hier.

Kunnen dus heel veel dingen zijn. Ziet er naar uit dat ik het beste een professional kan opzoeken.
 
Als ik me goed herinner was het probleem met de bobines bij oudere motoren dat de isolatie bij warm worden niet goed meer isoleert, eens afgekoeld is het weer (voorlopig) in orde. Er kunnen kraakjes in zitten. De oplossing hierbij is de bobijn laten herwikkelen. Meten in koude toestand gaat in dit geval niet veel resultaat opleveren. Dit probleem trad bij mij op na +/- 30-45 min rijden, uiteraard op het verste punt van de testrit om hem naar huis te duwen ;).
 
Die omgebouwde machines / projecten is altijd erg risicovol om aan te schaffen
als "leek"

Dat is wijsheid achteraf , maar das dus eigenlijk iets wat je nooit moet doen.

Gezien de grote hoeveelheid kroonsteentjes beunhazerij en andere blunderraars die zichzelf
"custom motoren bouwers" noemen.

prutsers...
 
Kunnen dus heel veel dingen zijn. Ziet er naar uit dat ik het beste een professional kan opzoeken.
Ik zou beginnen om bij de Action een multimeter te kopen en de bovenstaande howto te volgen. Dat kost minder dan een tientje. Wegbrengen en geld uitgeven kan altijd nog.
Twee pennetjes op de accu houden en gas geven kan iedereen wel.
Kijk ook even of de massa kabel van de accu wel schoon en vast zit.
 
Juist bij oudere motoren kun je zelf nog eens uitvinden wat er defect is en kun je het meestal zelf repareren.
Je leert tevens de motor kennen en ziet hoe het werkt.
Zelf ook eens pech gehad.
De hoofdzekering klapte eruit tijdens het rijden.
Doordat bij de motor alles ineens uitviel ga je na: electrisch of mechanisch? Electrisch bij nader onderzoek, want hoofdzekering was eruit geklapt.
Zekering vervangen en rijden maar.
En waarom? Nooit achter gekomen en daarna ook nooit meer voorgekomen. Heb ook altijd meerdere reserve zekeringen bij me.
Tegenwoordige motoren hangen ze aan diagnostische apparaten en men weet wat er loos is. Nix an.
 
Terug
Bovenaan Onderaan