Mr.Q
MF veteraan
Zo ff uit het stof halen.
Misschien zijn er weer wat onbekende frame-exemplaren opgedoken.
Greetz, Q
Misschien zijn er weer wat onbekende frame-exemplaren opgedoken.
Greetz, Q
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Spondon? Daar zou ik dit frame niet snel mee vergelijken. Spondon is meestal uit ronde alu buizen opgebouwd volgens mij.
Dit is een simpel frame gemaakt van gebogen stalen plaat, van een Cagiva River
Ik heb de achterkant een centimeter naar buiten moeten drukken en toen paste de Superduke achterbrug en blok er tussen. Ook waar het blok gedragen wordt aan de voorkant heb ik een stukje plaatwerk moeten verwijderen omdat anders de waterpomp niet paste.
Het frame heb ik gratis gekregen en ik ga het niet echt gebruiken maar ik kan nu mooi kijken hoe en waar ik uit kom, met wielbasis balhoofdhoek end. Maakt het tekenen en ontwerpen van mijn eigenbouw frame een stuk makkelijker. Hoop ik.......
Spondon? Daar zou ik dit frame niet snel mee vergelijken. Spondon is meestal uit ronde alu buizen opgebouwd volgens mij.
Cagiva River, was er nooit op gekomen! Jammer dat het geen aluminium is. Ben benieuwd naar je plannen met het frame. Met wat geluk kun je het onder een lichtgewicht race tank/zit bouwen. En misschien achter schokbreker plaatsen zoals bij een SB8, voor massa centralisatie? Ducati balhoofd inzet stuk erbij (hoek verstelling) en scharnierpunt achterbrug met inzetstukken?
Ik lees nl dat alleen de balhoofd hoek veranderd en de naloop gelijk blijft..... dan heeft het volgens mij weinig zin. Je wil juist de naloop kunnen veranderen en als daarbij de balhoofd hoek veranderd is dat maar zo.
De schokbreker van de Pani vindt ik ook geen goede oplossing. Die opstelling heeft een link systeem aan de zijkant van je motor waar je met je voeten/benen zit en dus beweegt tegen je lichaam. En de demper zit vlak naast de cilinder, warme plek dus. KTM gebruikt nu al jaren een enkele schokbreker zonder link systeem en dat werkt prima. Bijv de Superduke maar ook mijn EXC supermoto uit 2006 werkt eenmaal goed afgesteld prima. Maar bij zo'n opstelling of zoals bij de ER6 (prima ding) kom ik niet uit met mijn tank denk ik.
Tank boven de achterste cilinder is niet ideaal vanwege de warmte, maar maakt weinig verschil met als de tank boven beide cilinders zit. Of zoals nu bij de meeste motoren boven het blok.
In de racerij is het juist van toepassing dat de tank onder de zit wordt geplaatst moto2 en motogp. Voor zover ik weet omdat een tank natuurlijk vrij zwaar is bij de start van een race, en als al dat gewicht boven het blok en voor de rijder zit hier nogal wat afstelling problemen door ontstaan. En als dit gewicht wat dus afneemt als de race duurt in het zelfde gebied zit als de rijder, deze veranderingen kunnen worden gecompenseerd door de rijder. Maar gewicht wat hoog zit zorgt uiteraard ook voor meer gewicht verplaatsing tijdens remmen end. Er zal vast een minimale hoogte zijn of in ieder geval een ideale hoogte, maar daar heb ik nog geen goed beeld van. Ik weet wel dat dit door jaren sterk verandert is door vnl meer vermogen en het gebruik van andere banden uiteraard.
Een Norton Manx bijv heeft een heel laag zwaarte punt, 45/50 pk en banden waar je vroeger +/-1950 een heel jaar mee reed en weegt net 100kilo, remt redelijk en stuurt geweldig.
Een moderne moto2 heeft 120 pk, 160 kilo en banden die het net een race volhouden en je remt dit met 1 vinger op zijn neus. En de band biedt grip ipv dat hij blokkeert en onder je weg klapt.
Beetje een extreem vergelijk maar ik bedoel te zeggen dat die ideale hoogte nogal van wat dingen afhankelijk is. En natuurlijk voor een groot deel te berekenen maar volgens mij alleen daadwerkelijk te bepalen door te rijden.
Het Ducati inzet stuk wat ik heb liggen is een zgn excenter van een 748, 749,916 .... /999. Het enige wat je verandert is dus de balhoofd hoek met 1 graad, maar de voorvork as zou op de zelfde positie blijven. En dus verandert de naloop niet. Maar 1 graad verschil dus bijv 26 of 25 graden balhoofd hoek ga je niet merken (denk ik, na er lang over gepraat te hebben met een coureur en een veringspecialist).
Zou je deze balhoofd hoek met meer graden kunnen veranderen zonder andere parameters mee te veranderen, ja dan zal je uiteindelijk wel iets merken uiteraard.
Maar het gene wat je daadwerkelijk wel snel zal merken is de naloop. En die is het best aan te passen met de offset te veranderen en dus inzet stukken. En die wil ik wel gaan gebruiken zowel in mijn frame als in mijn kroonplaten. Maar dan moet ik daar wel gelijk rekening mee houden door idd zoals jij al aangeeft een grote diameter buis als balhoofd te gebruiken. Is tegelijkertijd ook gunstig voor de stijfheid van het frame.
En dan kan ik alsnog het verschil ervaren in 1 graad balhoofd hoek. Ik ben door anderen best overtuigt dat dit heel weinig effect heeft maar ik bouw deze motor juist om toch dit soort dingen te kunnen onderzoeken.
Door het Ducati excenter te gebruiken ben ik wat sneller klaar, maar dan duurt het maar wat langer.
@Janbros, ik denk dat ik met bovenstaande ook gelijk antwoord op jouw vraag heb gegeven. (denk ik )
Het Ducati inzet stuk wat ik heb liggen is een zgn excenter van een 748, 749,916 .... /999. Het enige wat je verandert is dus de balhoofd hoek met 1 graad, maar de voorvork as zou op de zelfde positie blijven.
vandaar je denkfout. naloop = afstand tussen loodrechte naar beneden vanuit de vooras, en het denkbeeldige punt als je de centerlijn door de stuurpen doortrekt tot op de grond
teken eens een vork op papier en zet de hoek en naloop er op. verander dan de hoek (zet ze voor de grap rechtop) en kijk wat het met de naloop doet (of moeten we dan spreken van voorloop ?)
Yup zo'n excentrische bus heb ik dus liggen alleen dan van de modellen ervoor. Dit ziet er een stuk beter uit, maar goed het gaat om de werking
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het verkeerd/iets te kort door de bocht opgeschreven/omschreven. Het Ducati excenter is zo berekend dat de balhoofd hoek met 1 graad verandert, en dus ook je naloop, maar dit wordt door de hoek in het excenter gecompenseerd. En dan verandert er dus alleen je balhoofd hoek, en waar het mij juist om zou gaan verandert dus niet. Zo beter?
ietsje
omdat dat enkel statisch klopt voor 1 welbepaalde exacte rijhoogte.