Speedwobble bij zijspannen?

Bas

Rookie
9 feb 2004
2
0
Grave
Omdat ik zelf geen zijspan rij, wilde ik de volgende vragen graag aan mensen voorleggen die wel ervaring met zijspannen hebben.

Kan speedwobble ook bij motorfietsen met zijspan optreden? Zo ja, bij welke snelheid of onder welke omstandigheden kan dit verschijnsel optreden?

Alvast bedankt voor de reacties,

mvg,

Bas
 
Volgens mij niet, maar ik ben er geen expert in. Ik denk dat een speedwhobble ontstaat omdat je op een instabiel voertuig zit (2 wielen). Een zijspan kan alleen uitbreken en er werken dan ook andere krachten op het frame. Maar dit is dus een eigen ideetje zonder enige wetenschappelijke onderbouwing :+
 
Een zijspan heeft vooral last van "slow wobble" juist bij lage snelheden wil het stuur van sommige combinaties wel eens flink tekeer gaan :X Dit is te ondervangen met een kortere naloop van het voorwiel, beter uitlijning vna het zijspanwiel en gebruik van een stuurdemper.

Ik heb met mijn span bij "hoge" snelheid (zo'n 165 km/u) wel eens gehad dat hij begon te "dweilen", dat was bergaf met volle bepakking en twee personen er op, totaal gewicht ca. 600kg. Ik denk dat de radiaalband op het achterwiel een beetje begon te "spoorzoeken" :r
 
Een zijspan heeft vooral last van "slow wobble" juist bij lage snelheden wil het stuur van sommige combinaties wel eens flink tekeer gaan :X Dit is te ondervangen met een kortere naloop van het voorwiel, beter uitlijning vna het zijspanwiel en gebruik van een stuurdemper.

Ik heb met mijn span bij "hoge" snelheid (zo'n 165 km/u) wel eens gehad dat hij begon te "dweilen", dat was bergaf met volle bepakking en twee personen er op, totaal gewicht ca. 600kg. Ik denk dat de radiaalband op het achterwiel een beetje begon te "spoorzoeken" :r

165 km/u??????????????????/
 
Ik zat meer aan een snelheid van rond de 80 km/uur te denken.
Stel dat je bij deze snelheid last krijgt van wobble en/of weave, en je daarop in paniek reageert door vol te remmen. Wat gebeurt er dan als je zijspanwiel niet geremd is? Het lijkt mij dat je dan behoorlijk naar links gaat. Wat is jullie mening of ervaring?
 
165 km/u??????????????????/

tsja, we kwamen met volle bepakking een heuvel af rossen in Griekenland. De teller stond ruim over de 200, gecorrigeerd voor het kleinere achterwiel kom ik op zo'n 160 - 170 werkelijke kms/uur. 't Was heel grappig, want onderaan de helling stonden 4 Griekse agentjes snelheid te controleren, ze gaapten ons aan met open mond en namen niet eens de moeite hun aftandse R60's te starten om ons na te zitten :)

Minder leuk was dat dweilen van het achterwiel, ik had de volle breedte van m'n rijbaan nodig en 't bezorgde me een misselijk gevoel in m'n buik :r
 
Laatst bewerkt:
Ik zat meer aan een snelheid van rond de 80 km/uur te denken.
Stel dat je bij deze snelheid last krijgt van wobble en/of weave, en je daarop in paniek reageert door vol te remmen. Wat gebeurt er dan als je zijspanwiel niet geremd is? Het lijkt mij dat je dan behoorlijk naar links gaat. Wat is jullie mening of ervaring?

Als je zijspanwiel NIET geremd is en je gaat in de remmen, dat duwt het zijspan door en gaat de combinatie inderdaad naar links. Zolang je het voorwiel niet blokkeert bij het remmen kun je blijven sturen waar je heen wilt. Rem dus met mate en overdenk eens de mogelijkheid van een zijspanrem erbij
 
ik denk niet dat die probleem bij een dreiwieler optreed. zelf heb ik met vrouw en kind 180 voor langere tijd aangehouden, geen probleem, wel uitkijken voor spoorvorming dat ie niet gaat zoeken. en ik weet van EML dat mijn type ( eml fj 1200 speed 2 )in duitsland getest is op snelheid vanwege de bandenkeus tot boven de 200 echte km per uur. daarna bepalen ze welke kwalietijd banden er op moeten vanwegen de tuv.keuring.
rij zelf ook solo en heb zoon wobbel wel meegemaakt tijdens mijn eerste echte hoge snelheid 240+ maar dit heeft meer met de houding van de rijder te maken dan de fiets. als dit optreed gewicht naar voor zo veel mogelijk op het voorwiel en niet abrubt remmen. veel plijzier.
 
Uhuh, ook bij mijn EML'tje heb ik wel 's een dergelijke speedwobbel (mooi woord) meegemaakt.
Echter alleen bij zeer hoge snelheden en een lege bak waarbij ook de tank onder het bakkie leeg is.
Zodra er dan ook maar de minste onenigheid in de weg optreed begint ie serieus te wobbulen. Met volle tank of een persoon in de bak is er nix aan het handje.
Dus gewoon mn zussie in de bak houden die bij dergelijke snelheden gewoon door blijft slapen in de bak :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan