sportief toeren... welke motor?

xingmarx

MF veteraan
10 dec 2007
1.034
0
Hoofddorp
Hoi!

Sinds kort studeer ik in Groningen bij de KLM flight academy. Nu ben ik daar ontzettend blij mee *O* , maaarrrr.
Dit heeft tot consequentie dat ik elk weekend 220 km heen en 220 km terug moet rijden. En aangezien mijn huidige motor een ZXR400 is, is dit niet ideaal. |(
Ten eerste is het zwaar rijden, zoveel km op zown "kleine" motor.
Ten 2e,, Het is zonde van de kilometers!

Daarom, ben ik nu opzoek naar een sportieve motor, waarop je ook prima kan toeren. En dus zonder problemen 220km kan afleggen in 1 ruk. :]

motoren waarover ik nagedacht heb zijn:
Fazer
VFR 750
Thundercat
CBR600F

Mijn budget ligt zo rond de 3000 euro...

Iemand nog ideeen voor geschikte motoren!?!?!?

Het moet goed de bocht doorkunnen, en ook een beetje sportief uiterlijk hebben. Maar niet al te erg voorover zitten etc.


Alvast bedankt! :Y
 
Div 900. VFR800 is ook een goede optie. 600F en Thundercat zijn minder geschikt denk ik voor dat soort afstanden (constant in de hoge toeren).

Alleen zit je nog met 25kw denk ik?
 
Fazer is zeker een leuke motor. Die overwoog ik ook, uiteindelijk voor de FZ6N (naked broer(tje)) gegaan. Hij heeft een R6 blok die ietsje is teruggetuned (98pk). Als je een ruitje wilt zou IK zeker voor de fazer gaan. (XJ6N is ook stoer, maar 20 pk minder) - SV650 overwogen?
 
Laatst bewerkt:
Een CBR1000F *D (check het topic Hier moet je zijn voor deel 2 van de Honda CBR1000F clan!)

Is een sportieve (wel zware) motor waar je prima mee kunt toeren (ik doe wekelijks tripjes van 270km enkele reis - zonder tussendoor te tanken), staat te boek als betrouwbaar, en zeker ook betaalbaar. Je kunt ze al vinden vanaf 1500 euro...

Maar eigenlijk zijn er geen slechte motoren, het hangt dus wel af van je persoonlijke voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Fazer 1000!!! ;)
Alleen voor 3000 euro... denk dat je dan iets meer mee moet nemen.
 
Vergeten te melden dat ik nog 6 maandjes 25kw moet rijden. Dus de motor moet op zn minst even 25kw eruit kunnen persen op een testbank.... Oftewel, verzekerbaar zijn op uitdraai.

Daarom denk ik dat een CBR1000F niet gaat lukken.

De VFR800 is ook een mooie motor, alleen valt net buiten mijn budget.
 
Al eens aan een bmw gedacht? De r1100rs is een sportieve toerder
en een rs heb je wel voor dat geld.
edit: ik heb 7 minuten ;) over deze reply gedaan.
dus heb ik de 25kw melding gemist O-)
 
Laatst bewerkt:

even wat meer uitleg.. ik heb de Bandit 600 S. met een ruitje.. hij rijdt gewoon super.. je kan er makkelijk afstanden mee afleggen.. zonder problemen lekker snelweg mee rijden, hij is wendbaar, persoonlijk mis ik alleen wat vermogen, maar misschien is dat bij de 1200 meer aanwezig ;)
 
Vergeten te melden dat ik nog 6 maandjes 25kw moet rijden.
Ik zou zeggen, gewoon lekker dat half jaartje op je 400 rijden, en daarna de 1000F aanschaffen ;) Maar ff serieus, als je daarna gewoon een zware koopt, dan hoef je niks terug te tunen en vervolgens weer naar de dealer te stappen met alle kosten en papierwerk wat er mee samenhangt.
 
Ik zou zeggen, gewoon lekker dat half jaartje op je 400 rijden, en daarna de 1000F aanschaffen ;) Maar ff serieus, als je daarna gewoon een zware koopt, dan hoef je niks terug te tunen en vervolgens weer naar de dealer te stappen met alle kosten en papierwerk wat er mee samenhangt.

De theorie fase van mn opleiding duurt maar 9 maanden. Waarvan ik er nu 3 heb gehad.
De rest van het rekenwerk lijkt me duidelijk xD

Anders was ik ook allang weze rijden op de R1100R van mn pa!

Wel bedankt voor je reactie, had er inderdaad zelf ook al over gedacht

even wat meer uitleg.. ik heb de Bandit 600 S. met een ruitje.. hij rijdt gewoon super.. je kan er makkelijk afstanden mee afleggen.. zonder problemen lekker snelweg mee rijden, hij is wendbaar, persoonlijk mis ik alleen wat vermogen, maar misschien is dat bij de 1200 meer aanwezig ;)

Die 600S ziet er inderdaad behoorlijk goed uit, bedankt voor de tip! Is voor mij dan zeker een motor om naar te kijken })
 
Laatst bewerkt:
Allemaal toppie motoren in je lijst. De Fazer heeft voor het ruigere werk een wat slapper frame dan de andere 3. Ik heb zelf erg veel plezier aan de Thundercat beleefd en ik denk dat die vergeleken met de 2 Honda's goedkoper is, ook kwa onderhoudskosten. De zit van de Cat is ook lekker relaxed, zeker erg geschikt voor de langere afstanden. Maar daarvoor zijn de Honda's ook net zo perfect. Proefritjes maken he.
 
Laatst bewerkt:
heb op de bandit gereden, sv, en de cbr 600f

de sv vond ik toch wel een lekker motortje voor wat langere afstanden en had ook lekker pit.
de bandit vond ik een beetje lafjes, is een leuk apparaat om relaxed mee te toeren maar sportief rijden vond ik tegenvallen.

de cbr600f rijd ik nu op, ook een erg lekkere motor en zeker lange afstanden mee te doen.
km vreter op de snelweg, je hangt wel wat meer op de polsen dan de sv650.
en jaag je hem wat hoger in de toeren dan heb je een sportieve fiets.

denk dat ik toch voor de lange afstanden voor de sv650 of fazer zou gaan, zit je wat meer rechtop...
 
Yamaha Fazer, Aprilia Futura, zware allroads (als BMW GS, Suzuki V-Stom, Aprilia CapoNord, Honda Varadero, Triumph Tiger) Triumph Sprint, Kawasaki ZZR / GTR1000, enz.

Kijk goed rond, :} internet :} , rijdt lekker proef :] en ENJOY!
 
Div 900. VFR800 is ook een goede optie. 600F en Thundercat zijn minder geschikt denk ik voor dat soort afstanden (constant in de hoge toeren).

Alleen zit je nog met 25kw denk ik?
Hoge toeren schijnen bij een ThunderCat geen enkel probleem te zijn, maar ik rijd niet zo lang al TC. ;) _O- _O-
 
heb op de bandit gereden, sv, en de cbr 600f

de sv vond ik toch wel een lekker motortje voor wat langere afstanden en had ook lekker pit.
de bandit vond ik een beetje lafjes, is een leuk apparaat om relaxed mee te toeren maar sportief rijden vond ik tegenvallen.

de cbr600f rijd ik nu op, ook een erg lekkere motor en zeker lange afstanden mee te doen.
km vreter op de snelweg, je hangt wel wat meer op de polsen dan de sv650.
en jaag je hem wat hoger in de toeren dan heb je een sportieve fiets.

denk dat ik toch voor de lange afstanden voor de sv650 of fazer zou gaan, zit je wat meer rechtop...

Bedankt! Dit soort ervaring helpt me zeker in mijn keuze.

Je rijd momenteel een CBR600f? uit welk jaar?
Opzich lijkt dat me namelijk ook een heerlijke fiets... Omdat ik stiekem ook wel lekker sportief wil blijven rijden. Maar ben bang dat een cbr toch weer te sportief is.
 
Bedankt! Dit soort ervaring helpt me zeker in mijn keuze.

Je rijd momenteel een CBR600f? uit welk jaar?
Opzich lijkt dat me namelijk ook een heerlijke fiets... Omdat ik stiekem ook wel lekker sportief wil blijven rijden. Maar ben bang dat een cbr toch weer te sportief is.

een 98-er.

langste trip die ik heb gemaakt is 600 km, alleen onderweg ff snel tanken.
was na een avond veel te veel zuipen en dansen.
op het eind kon ik het wel merken ;)

heb vandaag ook op een r6 gereden en dat is echt supersportief rijden. (lees, keihard afgeveerd, hard zadel, en echt als een aap opgevouwen erop) dat merk je na lange afstanden.

dan is de cbr600 echt een ideale tourfiets wat dat betrefd.
rij je tussen de 4 en 7000 touren dan is het oke, daarboven heb je de power.
hij ligt bovendien superstabiel op de weg en is niet nerveus en je merkt heel goed waar de grenzen liggen.
mijn ideale houding snelweg touren is een hand op het gas en dan mijn arm over de tank hangen en er een beetje op leunen, je valt bijna in slaap zo relaxed :+
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je even bij jezelf moet nagaan hoe belangrijk het 'sportieve' aspect is.

Als het er echt per sè sportief moet uitzien dan zou ik zeggen gezien het feit dat je een 400 gewend bent over te stappen naar een Thundercat / ZZR600 / CBR600F/GSXF, VFR750. Allemaal sportieve fietsen waar je wat rechter op zit en met gemak die 200KM heen en weer op kan rijden.

Mocht de sportieve look niet zo belangrijk zijn dan zou ik een Transalp, Diversion 900, Bandit, of iets in die geest nemen.

Zelf rijd ik een Thundercat. Afgelopen zomer heb ik probleemloos zonder een pijntje van Milaan terug naar huis gereden, toch 1000km. Fijne aan die fiets is dat hij zeer onderhoudsvriendelijk is, ik zit nu op de 50.000KM en heb hem los van wat eigen gepruts (olie verversen) nog geen beurt laten geven. Daarnaast heeft hij me nog nooit in de steek gelaten :Y
 
Laatst bewerkt:
Hoge toeren schijnen bij een ThunderCat geen enkel probleem te zijn, maar ik rijd niet zo lang al TC. ;) _O- _O-

Zeker geen probleem :)

Alleen hij duid op het feit dat lange afstanden lekkerder af te leggen zijn als je fiets maar 3500rpm draait ipv 6500rpm om 120 te rijden. Hogere cylinderinhoud is wel zo fijn als je continue snelweg rijd. Als ik de hele dag op mijn fiets zit @ 6500rpm dan word ik af en toe wel eens gek van die herrie uit mijn blerpijp.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan