Spreiding met klinken van masterlink

Fambler

MF'er
29 jun 2019
82
28
Leeuwarden
Hallo allemaal,

Ik heb een korte vraag, vandaag ben ik voor het eerst de ketting en tandwielen aan het vervangen. Alles is voor 99% klaargemaakt en ik heb de instructies voor het klinken van kettingen zorgvuldig opgevolgd, dus ik heb er het volste vertrouwen in. Er is alleen een ding waar ik niet uitkom, namelijk de diameter van de rivet van de masterlink. Als ik de ketting klink, hoever moet de diameter dan uitbreiden? Het gaat om een Saito x1r 530 op een Yamaha FZS 600, deze meet standaard 5 mm.

Op de site van de fabrikant zelf staat: Pin Riveting Pressed four times for an extra strong rivet that resists powerful lateral forces on the outer plate.

Betekent dit dan dat ik het kettinggereedschap 4 keer aan moet draaien, of is het toch wat anders?
 
Hallo allemaal,

Ik heb een korte vraag, vandaag ben ik voor het eerst de ketting en tandwielen aan het vervangen. Alles is voor 99% klaargemaakt en ik heb de instructies voor het klinken van kettingen zorgvuldig opgevolgd, dus ik heb er het volste vertrouwen in. Er is alleen een ding waar ik niet uitkom, namelijk de diameter van de rivet van de masterlink. Als ik de ketting klink, hoever moet de diameter dan uitbreiden? Het gaat om een Saito x1r 530 op een Yamaha FZS 600, deze meet standaard 5 mm.

Op de site van de fabrikant zelf staat: Pin Riveting Pressed four times for an extra strong rivet that resists powerful lateral forces on the outer plate.

Betekent dit dan dat ik het kettinggereedschap 4 keer aan moet draaien, of is het toch wat anders?
Het vertelt de manier waarop het gemaakt is. Het is geen montage instructie.
 
De schalmen vd klink moeten net ze ver uit elkaar staan als de andere op de ketting.

En de rivet moet zo gestuikt worden, dat de schalm er niet af kan. En dat hoeft niet veel te zijn. Maar gewoon genoeg.
 
Dezelfde soort vraag maar net iets anders: Ketting type onbekend (niet heztzelfde als onderstaande DID lijst), maar hoeveel "flare" / uitzetting?
Had vroeger een Snell Powerlink 525 X-ring (barcode: 1727-525DX-110) gekocht, maar heb tot nu toe niks kunnen vinden over de flare.

DID specs

16a. FLARE DIMENSIONS
05.4mm to 5.6mm .............520V
5.5 to 5.8mm.......................525V
5.5 to 5.8mm.......................530V
5.5 to 5.8mm.......................532ZLV
5.5 to 5.8mm.......................520ERV3
5.5 to 5.8mm.......................520ZVM2
5.5 to 5.8mm.......................525ZVM2
5.5 to 5.8mm.......................530ZVM2
5.5 to 5.8mm.......................520ZVM-X
5.5 to 5.8mm.......................520VX2
5.5 to 5.8mm.......................520VM
5.5 to 5.8mm.......................525VM2
5.5 to 5.8mm.......................530VM
5.5 to 5.8mm.......................520ATV
5.5 to 5.8mm.......................520VT2
5.5 to 5.8mm.......................520NZ
5.5 to 5.8mm.......................525NZ
5.5 to 5.8mm.......................530NZ
5.5 to 5.8mm.......................520DZ2
5.5 to 5.8mm.......................520MX
5.5 to 5.8mm.......................520ERT2
5.7mm to 6.0mm................*525ZVM-X, 530ZVM-X, 525VX & 530VX
*Note: Make sure that the Cutting pin has a groove if you are riveting the 525ZVM-X, 530ZVM-X,
525VX and 530VX chains.

Met behulp van bovenstaande schema en met de truck van D.I.D. video (als de klinkkop op de flare komt en tegelijkertijd de ketting plaat ook aanraakt, dan is het ok):

zou ik kunnen concluderen dat mijn "flare" goed genoeg is. Ik kan met de DID originele tool op het klinkkop de plaat aanraken. De breedte van de flare is nu 5.5 mm. Was 5 mm.

De diameter van de fabrieks klinkdiameter is zo te zien hetzelfde als die van mij. (zie bijgevoegde foto)

Zal ik nog een extra tiende (0.1) erbij doen om zeker van de zijn? Boven limiet van elke ketting is 5.8.
 

Bijlagen

  • masterlink-geklonken-2.jpg
    masterlink-geklonken-2.jpg
    244,9 KB · Weergaven: 8
Dezelfde soort vraag maar net iets anders: Ketting type onbekend (niet heztzelfde als onderstaande DID lijst), maar hoeveel "flare" / uitzetting?
Had vroeger een Snell Powerlink 525 X-ring (barcode: 1727-525DX-110) gekocht, maar heb tot nu toe niks kunnen vinden over de flare.

DID specs

16a. FLARE DIMENSIONS
05.4mm to 5.6mm .............520V
5.5 to 5.8mm.......................525V
5.5 to 5.8mm.......................530V
5.5 to 5.8mm.......................532ZLV
5.5 to 5.8mm.......................520ERV3
5.5 to 5.8mm.......................520ZVM2
5.5 to 5.8mm.......................525ZVM2
5.5 to 5.8mm.......................530ZVM2
5.5 to 5.8mm.......................520ZVM-X
5.5 to 5.8mm.......................520VX2
5.5 to 5.8mm.......................520VM
5.5 to 5.8mm.......................525VM2
5.5 to 5.8mm.......................530VM
5.5 to 5.8mm.......................520ATV
5.5 to 5.8mm.......................520VT2
5.5 to 5.8mm.......................520NZ
5.5 to 5.8mm.......................525NZ
5.5 to 5.8mm.......................530NZ
5.5 to 5.8mm.......................520DZ2
5.5 to 5.8mm.......................520MX
5.5 to 5.8mm.......................520ERT2
5.7mm to 6.0mm................*525ZVM-X, 530ZVM-X, 525VX & 530VX
*Note: Make sure that the Cutting pin has a groove if you are riveting the 525ZVM-X, 530ZVM-X,
525VX and 530VX chains.

Met behulp van bovenstaande schema en met de truck van D.I.D. video (als de klinkkop op de flare komt en tegelijkertijd de ketting plaat ook aanraakt, dan is het ok):

zou ik kunnen concluderen dat mijn "flare" goed genoeg is. Ik kan met de DID originele tool op het klinkkop de plaat aanraken. De breedte van de flare is nu 5.5 mm. Was 5 mm.

De diameter van de fabrieks klinkdiameter is zo te zien hetzelfde als die van mij. (zie bijgevoegde foto)

Zal ik nog een extra tiende (0.1) erbij doen om zeker van de zijn? Boven limiet van elke ketting is 5.8.

Als je te ver gaat pers je dus je o-ringen er tussen uit. Die maten die DID opgeeft zijn in mijn ogen een beetje optimistisch. Je moet de tool wel zodanig hard aandraaien om die maten te krijgen dat je dan dus de o-ringen er tussen uit gaat persen. Die rechtste pin vind ik wel wat weinig getrompt.
 
DID video zegt, je hoeft niet uit volle macht te gaan draaien, als je voelt dat ie stopt, dan is het genoeg. Best grappig: hoeveel newton meter is dat? Voor een Japanner had ik een meer meetbare antwoord verwacht....

 
Als je te ver gaat pers je dus je o-ringen er tussen uit. Die maten die DID opgeeft zijn in mijn ogen een beetje optimistisch. Je moet de tool wel zodanig hard aandraaien om die maten te krijgen dat je dan dus de o-ringen er tussen uit gaat persen. Die rechtste pin vind ik wel wat weinig getrompt.
Zie je de lengte van de groene bus? Je moet erg ver gaan om de oring er tussenuit te drukken.
 

Bijlagen

  • 27727E6F-5BCF-42CD-A79A-88A4A73C4A6B.jpeg
    27727E6F-5BCF-42CD-A79A-88A4A73C4A6B.jpeg
    34,9 KB · Weergaven: 13
Terug
Bovenaan Onderaan