Stage in Noorwegen

Totl

Noorderling
8 jul 2014
1.805
174
Hoi MF,

Ik kreeg vandaag te horen dat ik op stage mag in Noorwegen! Super vet allemaal, fucking blij etc etc etc. Maar dan begin je ook na te denken over het vervoer naar Noorwegen toe!

Van de mogelijkheden moet ik zeggen dat de motor volhangen met bagage en gewoon daarheen rijden me wel aantrekkelijk lijkt. Alleen ik vroeg me af of dat een beetje haalbaar is, of dat ik maar beter achterwege kan laten.

Uiteraard moet de motor wel even goed nagekeken worden. Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Bij voorbaat dank!
Daniël
 
Stage is toch ondergoed en boeken mee? Kan je niet wat opsturen met PTT/TPG/UPS/whatever? Rugzak achterop met schoon ondergoed en sterke drank, en lekker genieten.

Stiekum wel #jaloers :)
 
Daniël, ik wist het wel gewoon gaan met de motor. Dit is de ultieme kans om je weekenden te vullen met te gekke trips (weet niet of je daar vrije tijd hebt). Succes met je keuze
 
troep erop binden en gaan

wat voor motor heb je? wat neem je allemaal mee? en waar in Noorwegen moet je zijn?
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn 2 jaar geleden toen we van de Noordkaap kwamen ook op visite geweest bij een maat die een soort van stage liep in Noorwegen.
Als je de kans hebt gaan.
We hebben het er nog best vaak over.
Neem aan dat wat je niet mee kan nemen de postduif wel kan brengen. ;)

Waar is die stage ergens??
 
Mooie kans en of het haalbaar is? Lijkt me wel.
Waarom niet?
-stage is in noord noorwegen en begint in november tot maart
-motor slaat om de 10km af
-motor stamt nog van vóór 1910

Indien de mogelijkheid bestaat om spullen vooruit te sturen die je niet meteen en direkt nodig hebt zou ik dat doen.
Als je niet meer nodig hebt dan zwembroek en badslippers zou ik het zelf meenemen.

Kortom, doen.
 
Dat doet me goed te horen. Ik ga met mijn trouwe Honda CB500 uit '97. Die ga ik na de elfstedentocht aankomende maandag even onder handen nemen.

Welke route is aan te raden? Met de veerboot vanaf Denemarken? Of over de brug en dan via Zweden naar Noorwegen?

De stage zelf is op de röntgenafdeling in het ziekenhuis in Trondheim.
 
Dat doet me goed te horen. Ik ga met mijn trouwe Honda CB500 uit '97. Die ga ik na de elfstedentocht aankomende maandag even onder handen nemen.

Welke route is aan te raden? Met de veerboot vanaf Denemarken? Of over de brug en dan via Zweden naar Noorwegen?

De stage zelf is op de röntgenafdeling in het ziekenhuis in Trondheim.
hoeveel tijd heb je voor de trip en hoeveel zooi sleep je mee. erg veel zooi de snelste route. weinig zooi lekker rondbanjeren die kant op.
 
Mwah ik vermoed mijn laptop en een sporttas met kleren enzo, beddengoed enzo moeten ze daar wel hebben lijkt me.

Moet ik ook met vignetten en dergelijke rekening houden daaro?
 
Wat gaaf!
Je hoeft geen vignetten te hebben en ik zou de boot nemen vanaf Denemarken en dan lekker door Noorwegen naar boven rijden en via een andere weg weer terug. Tot aan Trondheim heb je genoeg mogelijkheden en is volgens mij veel leuker dan door Zweden rijden. (wij hebben Zweden altijd rechts laten liggen O-) )
 
Ben hier ook wel benieuwd naar! In augustus ga ik nml mijn minor doen in Noorwegen en hoop toch ook met m'n CB-1 te kunnen gaan (al vind moeders het niet helemaal geweldig). Kun je in december nog terug rijden of ligt er dan te veel sneeuw? Ik had ook gezien dat de flitskasten allemaal van voren flitsen en motoren dus niet geregistreerd worden :P
 
Ben hier ook wel benieuwd naar! In augustus ga ik nml mijn minor doen in Noorwegen en hoop toch ook met m'n CB-1 te kunnen gaan (al vind moeders het niet helemaal geweldig). Kun je in december nog terug rijden of ligt er dan te veel sneeuw? Ik had ook gezien dat de flitskasten allemaal van voren flitsen en motoren dus niet geregistreerd worden :P
ouders die het niet geweldig vinden.... went vanzelf O-) als in ze kijken er niet eens meer van op wat ik allemaal uitvreet over de grens O-)

zo hang je trouwens een gs500 goed vol :+ 2x20L? tanktas 75L roltas. en 2x 25L? zijtassen. en ik had een keer iets teveel drinken ingeslagen dus dat zat toen ook nog tussen de roltas en zijtassen gepropt. stuk of 4 1,5 liter flessen _O-

iets met thuis plannen een beetje tussen Oostenrijk en Italië te blijven hangen. en in Istanbul besloten huiswaarts te rijden _O- binnen 14 dagen O-) en de latere trips zijn niet veel anders _O-

09832.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat doet me goed te horen. Ik ga met mijn trouwe Honda CB500 uit '97. Die ga ik na de elfstedentocht aankomende maandag even onder handen nemen.

Welke route is aan te raden? Met de veerboot vanaf Denemarken? Of over de brug en dan via Zweden naar Noorwegen?

De stage zelf is op de röntgenafdeling in het ziekenhuis in Trondheim.

Toevallig, ben in oktober in dat ziekenhuis voor mijn werk. Is een klant van ons, zit zelf in de radiotherapie.

Succes daar!
 
Mijn moeder was ook niet zo'n groot fan van het idee dat ik op de motor naar Noorwegen wil. Opzich niet zo verwonderlijk aangezien het een wel eindje verderop is. Aan de andere kant: als je gewoon zorgt dat de motorfiets in orde is, dan moet het toch niet zo'n probleem zijn? Mij lijkt het juist een hele mooi ervaring, daarnaast stel ik mijn mobiliteit erg op prijs. Als ik snel even naar de winkel moet dan wil ik dat ook snel even kunnen doen.

Noorwegen heeft natuurlijk meer bezienswaardigheden waar ik wel heen zou willen op de motorfiets.

Hoe zit het op het gebied van verzekering? moet ik ze inlichten dat ik in Noorwegen zit?
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken moet je als je gaat verhuizen naar het buitenland een verzekering afsluiten in dat land. Echter, maar dit kan verschillen per verzekering(?), hoeft het bij verblijf korter dan een half jaar niet. Misschien is het wel handig om je extra te verzekeren tegen pech in het buitenland. Ik zou dus sowieso altijd even mailen/bellen naar je verzekering en vragen hoe het zit.
 
maar verzekert een maatschappij daar wel een motorfiets met een NL kenteken?
 
Verzekering is geen enkel probleem, je blijft toch in NL ingeschreven staan?
 
Houd er wel rekening mee dat ' even naar een bezienswaardigheid ' in Noorwegen een dagtrip zoniet paar dagen is.

Als je de boot Hirthals (DK) Kristiansand (NO) neemt kan je vanaf daar een mooi toertje plannen naar Trondheim. daarbij is die boot ook nog eens betaalbaar en snel.
 
Leuke reis. Zeker te doen. Afhankelijk of je van (jeugd) hotel of camping gaat kan je bepaalde spullen meenemen of thuislaten.

Wat betreft de reis. Persoonlijk vind ik het (en vermoedelijk je ouders ook) wel fijn om iets te hebben om op terug te vallen als je motor met pech komt te staan. Zijn verschillende organisaties die wat doen en afhankelijk van wat je wil. In een deel van Noorwegen rijdt er een wegenwacht en word er ter plaatse gerepareerd of je kan direct afgesleept worden naar een garage. Is even hoe je je instelt op de reis en wat je wil.
 
qua verzekering: ik zou het wel informeren/melden dat je met de motor een tijd in het buitenland verblijft. je kan het beter 'ten overvloede' melden dan dat de verzekeraar bij een schademelding zegt: 'jah, maar dát vergoeden we niet!' dan ben je te laat. terug kunnen vallen op (pech-)hulp is ook wel een geruststellende gedachte.
 
Ik zie geen enkel obstakel, opstappen en gaan

verzekering is ok, tis maar stage.
motor is betrouwbaar (check)
bagage; tassen+koffers, wat Diekooi zegt. Je neemt altijd te veel mee, en je kan ter plekke extra ondergoed, sokken etc.. kopen.

financien: een creditcard is handig (er zijn nog landen zonder euro...)
route: over de brug natuurlijk: Rijden!
onderweg: hotelletjes of b+b, heb je zelfs geen tent nodig.

en vooral: straks ben je ter plekke mobiel! en dat kan heeeel leuk zijn zeker bij goed weer.
 
Wat ik me alleen afvraag is of een reisverzekering een stage van 6 maanden ook ziet als een reis. Ik zou dat voor de zekerheid even navragen. Verzekeraars zoeken immers altijd wel een uitweg als ze moeten uitkeren, en dat zou zonde zijn.
 
inmiddels heb ik de knoop doorgehakt, ik ga toch maar voor een vlucht.

De motor moet een aantal dingen aan gebeuren voor ik hem vertrouw de rit naar Noorwegen te maken, dit gaat geld kosten en aangezien ik al vanaf 1 januari de kamer moet huren en nog van alles moet regelen die ook geld kosten kan ik dat niet betalen.

Ik heb maar besloten met het vliegtuig te gaan, kost uiteindelijk 80 euro. Die rit naar de Noordkaap doe ik over een paar jaar wel, ik wil jullie bedanken voor de hulp!
 
Terug
Bovenaan Onderaan