Stalen remleidingen (2 of 3 delig)?

botje

MF veteraan
8 jun 2002
2.344
0
Nu ik toch bezig ben ga ik meteen ook de remleidingen (voor en achter) en koppleingsleiding vervangen door stalen (staalomvlochten) leidingen. Nu voor de voorremmen is dit bij mij in drie delen. Van de rempomp naar een verdeelstuk en van het verdeelstuk naar links en rechts. Wat is er nu beter, origineel houden en ook met drie stukken werken, of gewoon twee leidingen die beiden rechtstreeks van de rempomp naar de rechter en linker rem lopen.
 
Mwah... Op zich maakt het niet zoveel uit maar het is wel een feit dat twee leidingen goedkoper zijn dan drie. Het voordeel van drie is dat je niet twee leidingen vanaf het stuur hebt die beide ergens langs kunnen schaven bij het sturen. Ook beweegt het bovenste enkele deel een stuk minder bij inveren omdat je halverwege een vast punt hebt.

Ik zou dus liever drie leidingen nemen. Bovenstaand argument lijkt mij een beetje overdreven. Het gaat heus niet eerder lekken omdat je meer aansluitpunten hebt.
 
Het voordeel is dat bij drie leidingen je in totaal minder lengte slang hebt, en dus minder uitzetting in de slang. dit lijkt me echter (zeker bij rvs)niet merkbaar. Het voordeel van 2 leidingen is dat je 2 koppelingen minder nodig hebt en dus goedkoper uit bent.
Een koppeling die er niet in zit kan ook niet gaan lekken (al verwacht niet dat dat anders wel zou gebeuren)
Ik adviseer wel om, voordat je de koppelingen op de slang zet er eerst een transparant slangetje overheen te schuiven. Dit i.v.m. het beschadigen van de leiding en de rest van de motor.
 
Dus remtechnisch maakt het niets uit, het is gewoon wat je zelf wilt. Ik ga dan voor de drie stuks. Voor de prijs van de extra twee banjo's moet je het ook niet laten.
 
Gewoon uit 3 delen maken, als het er 2 zouden moeten zijn denk je dan niet dat de motor industrie dit ei ook al uit gevonden hadden?
Ik zelf heb er een uit 3 delen en het werkt gewoon perfekt.
En dat geneuzel over extra risico op lekken, als je ze volgens de beschreven wijze in elkaar knutselt is er nix aan de hand (je praat over een koppelingetje meer dus.........).
CU
 
Ik denk dat dat met een compromis te maken heeft tussen de extra voordelen van rvs leidingen en de kosten ervan.

De kosten zullen denk ik te hoog zijn ten opzichten van de voordelen die je er mee opdoet, behalven dan dat het mooier kijkt. :+
 
2 leidingen lijkt me altijd beter.
Bij een verdeelstuk van 1 naar 2 leidingen, moet er door het eerste stuk wel veel vloeistof geperst worden, door dat kleine gaatje.
Dat betekent dus meer weerstand, dus minder remkracht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan