Stalen remleidingen van Roukama

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
Hallo allemaal,

aangezien ik zelf merk en van anderen hoor dat de remmen van mn cb'1 toch wel erg zwak zijn. en nieuwe remblokjes niet veel verschil maakte, was ik op zoek gegaan naar stalen remleidingen.

aangezien het om een 20 jaar oude motor gaat, kon ik nergens en "setje" vinden.

nou vond ik wel dit:
Goodridge Leiding : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

heeft iemand hier ervaring mee, zoals:

is dit universeel voor elke motor
hoef ik alleen een nieuwe leiding te halen, of ook banjo's en banjobouten?

en het aller belangrijkste: werken deze roukama/goodridge dingen ook?

(ja, zoekfunctie gebruikt en kon ze niet van roukama vinden)


alvast bedankt!
 
Hier heb je niets aan. Het is spul van de rol, per meter.. de ogen moeten er nog aangeperst worden en dat kun je zelf niet. Ik heb mijn leidingen van www.heutsmotoren.nl , is vrij goedkoop met die remleidingen en ze maken ze ook op maat. Je kunt dan dus je bestaande leidingen opmeten en dan krijg je precies dezelfde in rvs terug. Richtprijs is iets meer dan 40 euro per stuk.

edit: oja, en ze werken idd. Als je je remblokjes al vervangen hebt en alles is schoon, dan moet het haast aan de remleidingen liggen. Het verschil dat je merkt is dat je de hendel minder ver in kunt knijpen. In trapfietstermen is het het verschil in hendelgevoel tussen een oude trapfiets en een nieuwe goede mountainbike. Dat betekent dat alle kracht uit je handen ook daadwerkelijk voor het remmen gebruikt wordt, en niet verspild wordt aan het laten uitzetten van de leidingen.
 
Laatst bewerkt:
okee!

ze hebben hier wel een setje, daar was ik naar op zoek!

maar nou komt de volgende vraag,
zijn alle leidingen van hetzelfde materiaal, behalve dan lengte?

ben namelijk aan het sparen voor een andere motor, en zou het handig vinden als ik dan deze leiding zou kunnen verwisselen en op de nieuwe motor zetten.
nieuwe word overigens ook een redelijk kleine fiets (hornet 900 of cbr600rr)

edit:
en maakt het uit als je een iets te lange leiding hebt?
behalve dan dat er meer vleoistof in moet.
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn allemaal ruwweg van hetzelfde materiaal, in de zin dat het uitwisselbaar is. Het is wel zo dat de aansluitingen waar de banjobouten doorheen moeten een soort 'ingebouwde' hoek hebben, en als die fout is kan het alsnog slecht zitten.

Hieronder zie je een paar voorbeelden:
remleiding.gif


Als je ongeveer weet wat je hierna wil hebben zou je bij zo een de leidingen op kunnen meten en kijken of het ongeveer past. 20 cm extra is geen goed idee, maar een paar cm kan wel, en missichien kan je met de hoek van de aansluitingen ook wel een gulden middenweg vinden. Hou bij het opmeten rekening met de negatieve veerweg; de veerpoten veren verder uit dan dat ze in ruststand staan dus je moet een paar cm extra tellen om dit op te vangen.

Blijft staan dat je fiets nu niet goed remt. Wil je, voor je hem verkoopt, weer de slechte leidingen eropschroeven en hem met slechte remmen verkopen? Wil je dat, en al zou je dat willen, zou je hem dan überhaupt zo kunnen verkopen?

Ik zou passende leidingen voor deze motor kopen en ze lekker laten zitten.
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn allemaal ruwweg van hetzelfde materiaal, in de zin dat het uitwisselbaar is. Het is wel zo dat de aansluitingen waar de banjobouten doorheen moeten een soort 'ingebouwde' hoek hebben, en als die fout is kan het alsnog slecht zitten.

Blijft staan dat je fiets nu niet goed remt. Wil je, voor je hem verkoopt, weer de slechte leidingen eropschroeven en hem met slechte remmen verkopen? Wil je dat, en al zou je dat willen, zou je hem dan überhaupt zo kunnen verkopen?

Ik zou passende leidingen voor deze motor kopen en ze lekker laten zitten.


dankje voor al je tips!!
ik zal binnenkort even bij beide fietsen die mn interesse hebben even opmeten hoe lang dee leidingen zijn en hoe de banjo's eruitzien!

wat betreft de huidige remmen, die zijn niet echt slecht te noemen. Alleen rijd ik nu vaak een heel stuk sportiefer dan ik in gedachten had toen ik de motor kocht. dus ik wil betere remmen, of in ieder geval iets wat een beetje compenseerd dat ik voor maar 1 schijf heb. de huidige remmen zijn wel nog steeds straatverantwoord hoor!
 
dankje voor al je tips!!
ik zal binnenkort even bij beide fietsen die mn interesse hebben even opmeten hoe lang dee leidingen zijn en hoe de banjo's eruitzien!

wat betreft de huidige remmen, die zijn niet echt slecht te noemen. Alleen rijd ik nu vaak een heel stuk sportiefer dan ik in gedachten had toen ik de motor kocht. dus ik wil betere remmen, of in ieder geval iets wat een beetje compenseerd dat ik voor maar 1 schijf heb. de huidige remmen zijn wel nog steeds straatverantwoord hoor!


als je sportiever rijd zou ik gelijk denken aan andere klauwen, als je nu 4 zuiger klauwen hebt, zoek dan 6 zuiger klauwen. kan best 2ehands als ze nog goed zijn!
staan er ontzettend veel op www.ebay.com

en als je ze ergens vandaan kunt vissen kun je ook betere schijven kopen, die o.a. hitte sneller afvoeren e.d.

ik heb zelf ook stalen remleidingen voor en achter van Goodyear. ze remmen echt super goed.



succes!
 
Hier heb je niets aan. Het is spul van de rol, per meter.. de ogen moeten er nog aangeperst worden en dat kun je zelf niet. Ik heb mijn leidingen van www.heutsmotoren.nl , is vrij goedkoop met die remleidingen en ze maken ze ook op maat. Je kunt dan dus je bestaande leidingen opmeten en dan krijg je precies dezelfde in rvs terug. Richtprijs is iets meer dan 40 euro per stuk.

edit: oja, en ze werken idd. Als je je remblokjes al vervangen hebt en alles is schoon, dan moet het haast aan de remleidingen liggen. Het verschil dat je merkt is dat je de hendel minder ver in kunt knijpen. In trapfietstermen is het het verschil in hendelgevoel tussen een oude trapfiets en een nieuwe goede mountainbike. Dat betekent dat alle kracht uit je handen ook daadwerkelijk voor het remmen gebruikt wordt, en niet verspild wordt aan het laten uitzetten van de leidingen.
Dat je de remhendel minder kunt intrekken met nieuwe remleidingen ben ik met je eens, maar dat ze harder gaan remmen niet.
Of je leiding nou uitzet of niet , er veranderd daardoor niks aan de druk en de remkracht blijft daardoor gelijk.
 
Dat je de remhendel minder kunt intrekken met nieuwe remleidingen ben ik met je eens, maar dat ze harder gaan remmen niet.
Of je leiding nou uitzet of niet , er veranderd daardoor niks aan de druk en de remkracht blijft daardoor gelijk.

Weet nog niet of ik het met je eens ben... actie is min reactie. Als een leiding uitzet betekend dus dat ie minder tegendruk levert en er druk verloren gaat of heb ik het mis...?
 
Weet nog niet of ik het met je eens ben... actie is min reactie. Als een leiding uitzet betekend dus dat ie minder tegendruk levert en er druk verloren gaat of heb ik het mis...?
Ja je hebt het mis.
Je leverd dezelfde kracht aan de remhendel, doordat de leiding uitzet moet je de remhendel verder aantrekken. Je druk even hard tegen de cilinder dus de remkracht blijft gelijk.
 
als je sportiever rijd zou ik gelijk denken aan andere klauwen, als je nu 4 zuiger klauwen hebt, zoek dan 6 zuiger klauwen. kan best 2ehands als ze nog goed zijn!
staan er ontzettend veel op www.ebay.com

en als je ze ergens vandaan kunt vissen kun je ook betere schijven kopen, die o.a. hitte sneller afvoeren e.d.

ik heb zelf ook stalen remleidingen voor en achter van Goodyear. ze remmen echt super goed.



succes!



Je bedoelt goodridge :$
 
Ja je hebt het mis.
Je leverd dezelfde kracht aan de remhendel, doordat de leiding uitzet moet je de remhendel verder aantrekken. Je druk even hard tegen de cilinder dus de remkracht blijft gelijk.

nee hoor de druk op de remblokken zal zeer zeker afnemen als de rubber slangen niet stug genoeg meer zijn...
Normaal zal de druk die jij met je zuiger in de rempomp uitoefent direct worden omgezet in druk op de remzuiger/blokken, maar als de binnenkant van de slang uitzet door verzwakking , zal de druk op de remzuiger afnemen en omgezet worden in uitzetten van de slang
 
nee hoor de druk op de remblokken zal zeer zeker afnemen als de rubber slangen niet stug genoeg meer zijn...
Normaal zal de druk die jij met je zuiger in de rempomp uitoefent direct worden omgezet in druk op de remzuiger/blokken, maar als de binnenkant van de slang uitzet door verzwakking , zal de druk op de remzuiger afnemen en omgezet worden in uitzetten van de slang
Doordat je remleiding uitzet zal je hendel lichter gaan en daardoor trek je hem vanzelf verder in.
Het verlies in de leiding compenseer je door de hendel verder in te trekken.
 
Doordat je remleiding uitzet zal je hendel lichter gaan en daardoor trek je hem vanzelf verder in.
Het verlies in de leiding compenseer je door de hendel verder in te trekken.


Uitrekken van de leiding betekent in mijn visie ook verlies van tegendruk en dus minder drukopbouw mogelijk in het totale systeem dus minder remdruk.... heb ik het weer mis ?
 
als je sportiever rijd zou ik gelijk denken aan andere klauwen, als je nu 4 zuiger klauwen hebt, zoek dan 6 zuiger klauwen. kan best 2ehands als ze nog goed zijn!
staan er ontzettend veel op www.ebay.com

en als je ze ergens vandaan kunt vissen kun je ook betere schijven kopen, die o.a. hitte sneller afvoeren e.d.

ik heb zelf ook stalen remleidingen voor en achter van Goodyear. ze remmen echt super goed.



succes!

betere klauwen en betere remschijven zijn een investering die ik liever niet aan deze motor maak, aangezien deze dingen meestal een stuk duurder zijn dan mijn budget.

in principe gebruik ik deze motor grotendeels om ervaring op de doen met "sportief" rijden voor dat ik een andere peperdure motor koop. (waar ik wel dat soort investeringen in wil doen)

en die remleidingen lijken me zeker wel wat.
volgens een hoop mensen is het effect van nieuwe stalen remleidingen versus 20 jaar oude kunststof leidingen een wereld van verschil. en de prijs is meestal ook niet al te veel.
 
Dat je de remhendel minder kunt intrekken met nieuwe remleidingen ben ik met je eens, maar dat ze harder gaan remmen niet.
Of je leiding nou uitzet of niet , er veranderd daardoor niks aan de druk en de remkracht blijft daardoor gelijk.

je hebt in principe een goed punt hoor. de druk die opgebouwd word binnen je leiding, staal of niet, blijft natuurlijk hetzelfde.

alleen is het heel logisch dat je zelf minder kracht hoeft te leveren als je stalen remleidingen hebt. het is denk ik dat je kracht levert om je remzuigers en remleiding uit te zetten of alleen de remzuigers.
dit verzin ik overigens ter plekke zonder enige studie of research dus kan het ook mis hebben, alleen klinkt naar mijn idee logisch.

en volgens mij zijn er ook remhendels verkrijgbaar die je in kan stellen hoever je ze in kan trekken, dus kan je ze zo makkelijker doseren?

mijn conclusie: je hoeft met stalen remleidingen minder kracht te leveren om DEZELFDE remwerking te krijgen als een standaard leiding. + misschien meer gevoel over je remmen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan