Start problemen Fireblade 1996!

Insane Bane

MF veteraan
14 apr 2005
2.164
0
Zaanstad
Graag wil ik jullie advies over het volgende probleem met mijn Blade.

S'morgens als ik hem start, loopt hij meteen.
Na ff stationair te hebben gelopen valt hij terug in toeren en slaat af.
Soms krijg ik hem weer aan de praat met veel starten en als hij eenmaal weer loopt doet hij het perfect.

Ik heb inmiddels de bougies vervangen, brandstof/cabarateurreiniger in de tank gedaan. En dacht toen dat het opgelost was, dus niet, toen heb ik vochtverdrijver in de tank gedaan maar nog is probleem niet weg.

Wie o wie weet raad?
 
Ik ben persoonlijk nooit zo'n fan van al die lapmiddeltjes die je overal in moet gooien, het hoort zonder gewoon goed te lopen. Is je mengsel goed? Ff een stuk goed volgas rijden en dan ineens stoppen, en bougie eruit draaien. Hij moet koffie met melk-bruin zijn. Is ie zwart: teveel benzine. Issie wit/grijs: teveel lucht.
 
Klinkt als een benzine-aanvoer probleem. Hij krijgt te weinig benzine dus, dat kan je makkelijk testen (zoals rambabbbel al zegt). Waar dit aan ligt is lastig te zeggen... Het is wel opvallend dat hij dit probleem alleen heeft als de motor koud is, zodra die warm is krijgt ie ineens wel genoeg benzine... :? :? Zelf denk ik aan iets met je kleppen (afstelling) omdat die de aanvoer reguleren...

Succes
 
Graag wil ik jullie advies over het volgende probleem met mijn Blade.

S'morgens als ik hem start, loopt hij meteen.
Na ff stationair te hebben gelopen valt hij terug in toeren en slaat af.
Soms krijg ik hem weer aan de praat met veel starten en als hij eenmaal weer loopt doet hij het perfect.

Ik heb inmiddels de bougies vervangen, brandstof/cabarateurreiniger in de tank gedaan. En dacht toen dat het opgelost was, dus niet, toen heb ik vochtverdrijver in de tank gedaan maar nog is probleem niet weg.

Wie o wie weet raad?


Klinkt alsof je een vrouw bent die niet met de choke overweg kan O-)
 
Ik ben persoonlijk nooit zo'n fan van al die lapmiddeltjes die je overal in moet gooien, het hoort zonder gewoon goed te lopen. Is je mengsel goed? Ff een stuk goed volgas rijden en dan ineens stoppen, en bougie eruit draaien. Hij moet koffie met melk-bruin zijn. Is ie zwart: teveel benzine. Issie wit/grijs: teveel lucht.


De oude bougies zagen er nog goed uit maar ik heb ze even goed vervangen. (is nog al een kut klus bij een Blade).

De luchtfilter is ook keurig schoon. Ik heb me wel laten vertellen dat er soms een ringetje van je gasnaald af kan schieten en dat die voor zo'n soort probleem kan zorgen.
 
Klinkt als een benzine-aanvoer probleem. Hij krijgt te weinig benzine dus, dat kan je makkelijk testen (zoals rambabbbel al zegt). Waar dit aan ligt is lastig te zeggen... Het is wel opvallend dat hij dit probleem alleen heeft als de motor koud is, zodra die warm is krijgt ie ineens wel genoeg benzine... :? :? Zelf denk ik aan iets met je kleppen (afstelling) omdat die de aanvoer reguleren...

Succes


Dat was ook mijn eerste ingeving maar hij doet niet altijd raar en als hij het doet, doet hij het als nieuw. Hij is in november nog op de testbank geweest en de brandstof/lucht verhouding was perfect, hij liep zelfs zoals hij 10 jaar terug de fabriek verliet.
 
Haal je tank van de motor, en kijk het vacuumslangetje na, die vanaf cilinder... uhmmm 3 volgens mij (iig onder 1 van de carbs op de cilinderkop) naar de benzine kraan loopt, kijk deze na op uitdrogen, scheurtjes, enz ...

Succes ;)
 
Toch is dat het meest waarschijnlijk zoals jij het probleem omschrijft.

Als het een brandstof aanvoer probleem zou zijn, heb je daar veel meer last van als je echt gaat rijden.

Wanneer slaat ie precies af? Na het uitzetten van de choke?


Nee, op het moment dat ik normaal de choke iets in zou doen om dat hij toeren begint
te maken slaat hij nu af(ook als ik gas bijgeef). En als ik hem weer start pakt hij hem wel maar zet niet door(volgens mij brandstof te kort) dit alles is met choke en zonder choke pakt hij hem helemaal niet. Als hij het eenmaal weer doet kan ik prima rijden en starten zonder choke.

Vandaar dat ik dacht aan vervuilde leidingen/cabarateurs of bougies maar dat is het dus allemaal niet. Mijn volgende stappen zijn de slangetjes onderaan mijn tank en eventueel de werking van mijn choke controleren.

Dit alles ga ik morgen doen het kl*tige is, dat ik al een paar keer dacht het probleem te hebben opgelost maar dan kwam het na verloop van tijd toch weer terug.
 
Probeer het eens met de tankdop er af.

Als dat niet helpt, vlotterpentipje(s) bekijken onder vergrootglas, op mogelijke slijtage/vervorming, vooral indien rubber/plastic-achtig.

Controleer ook dichtheid van evt rubber-achtig spruitstuk tussen carbs en blok, je kunt daar iets op spuiten dat niet rubber-onvriendelijk mag zijn maar dat ook niet in je luchtfilter moet ademen, om vast te stellen of er daardoor iets (kort) verandert.
 
Probeer het eens met de tankdop er af.

Als dat niet helpt, vlotterpentipje(s) bekijken onder vergrootglas, op mogelijke slijtage/vervorming, vooral indien rubber/plastic-achtig.

Controleer ook dichtheid van evt rubber-achtig spruitstuk tussen carbs en blok, je kunt daar iets op spuiten dat niet rubber-onvriendelijk mag zijn maar dat ook niet in je luchtfilter moet ademen, om vast te stellen of er daardoor iets (kort) verandert.


Tankdop is 1 van de eerste dingen die ik probeerde maar die ontluchtings gaatjes staan keurig open. De rubbers tussen de luchtfilter en de carbs zagen er goed uit.
 
"Zagen er goed uit" zou mij te vaag zijn. Meten is weten. Een klein scheurtje, poreusheid (natuurlijk aan een kant die je niet kunt zien) of on-gladde montage (in heet - niet kokend - water leggen of voorzichtig föhnen tijdens het werk) kunnen op die plek echt verziekend werken, een klein spoortje valse lucht en de hel is los.

Afstrepen wat iets NIET is.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt alsof je een vrouw bent die niet met de choke overweg kan O-)
:^
Een Fireblade heeft amper choke nodig, meestal helemaal niet zelfs :Y

Edit: ff verder gelezen, klinkt als een verstopt benzinefilter/benzinetoevoer? Of rijdt ie verder wel? Lijkt alsof ie z'n vlotterbakjes leeg zuigt en vervolgens benzine te kort komt. Net alsof je met de benzinekraan dicht staat te starten.
 
Laatst bewerkt:
:^
Een Fireblade heeft amper choke nodig, meestal helemaal niet zelfs :Y

Edit: ff verder gelezen, klinkt als een verstopt benzinefilter/benzinetoevoer? Of rijdt ie verder wel? Lijkt alsof ie z'n vlotterbakjes leeg zuigt en vervolgens benzine te kort komt. Net alsof je met de benzinekraan dicht staat te starten.


Dat dacht ik ook maar ik heb er brandstofreiniger in gegooit en als hij weer loopt doet hij het perfect.
 
"Zagen er goed uit" zou mij te vaag zijn. Meten is weten. Een klein scheurtje, poreusheid (natuurlijk aan een kant die je niet kunt zien) of on-gladde montage (in heet - niet kokend - water leggen of voorzichtig föhnen tijdens het werk) kunnen op die plek echt verziekend werken, een klein spoortje valse lucht en de hel is los.

Afstrepen wat iets NIET is.


Mee eens! Goeie tip ga ik ook ff naar kijken.
 
FF een update!!

Vandaag bij de Honda koning Frank Lemstra geweest, die dacht dat het mijn vacuum membraam in mijn benzine kraan was.

Dus ik naar Roukama om te sleutelen, membraam bleek goed te zijn.
Ik alles nagelopen wat ik maar kon zien, alles is goed.

Nadat ik alles weer gemonteerd had startte ik hem weer en vertoonde weer dezelfde kuren. Stond mijn benzine kraan nog dicht, niet erg snugger maar nu weet ik wel dat het een brandstof probleem is want hij deed precies het zelfde.

Dus mocht het weer voorkomen is het een kwestie van de slang van de kraan en starten. Stroomt het eruit dan ligt het probleem bij de Carbs, stroomt het niet dan zit het in het benzinekraan gebeuren.
 
Zet eens op afstand van je tank een zaklantaarn aan, dop open en naar binnen loeren of er troep/bladders over de bodem dalven en/of samengepakt op een zeefje dat ik bovenop de kraan vermoed.

Dop dicht en op enige afstand lantaarn uit (vonkje in schakelaar, vooral bij uit-doen).
 
:^

Gewoon starten zonder choke.

Als die als die warm is wel goed draait kan je nooit problemen hebben met de benzine toevoer.

Als je op hoge toeren draait zuigt die iets meer benzine in dan nij het starten.


Dat klopt helemaal, maar als hij kuren heeft is het net of de benzinekraan dicht zit hij reageert precies het zelfde. Dus dat moet het wel zijn, of in het kraangedeelte of in mijn carbs. Een brandstof pomp heeft een Blade niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan