start vraagje

grego_ras

MF'er
6 aug 2004
87
0
Hoi peeps,
Ik heb een srad 750 uit 1999 injectie en de motor wil niet starten. Motor draait wel rond. Heeft een tijdje(5mnd) stilgestaan. Kunnen jullie me hiermee helpen.
Iemand wat tips.
Als nog bedank.

grt,
Greg
 

CatchDude

MF veteraan
12 apr 2003
6.023
0
Arnhem
Tja, het kunnen wel een aantal dingen zijn. Erg makkelijk: Zit er benzine in? Ik begrijp dat je startmotor het wel doet, toch? Klinkt die zoals een startmotor zou moeten klinken, of maakt die heel veel loze toeren? Doet de startmotor het niet -> Accu in orde? Als je probeert te starten, pakt hij wel een beetje, of blijft het echt helemaal uit?

Is 'ie verzopen? Is het luchtfilter vuil? Krijgt ie een vonk? En ga zo maar door...

Is hij met volle tank weggezet, of niet? Ik ken verhalen dat benzine na een aantal maanden dikke sludge gaat vormen, dus ik kan me zomaar voorstellen dat er een leiding verstopt zit. Even de search gebruiken zal al wat op moeten leveren denk ik...
 

hplaverda

MF veteraan
24 sep 2002
22.952
5
Bezoek site
Kans is groot dat de zaak verstopt zit dankzij die "geweldige" loodvrije benzine van tegenwoordig. Proberen brandstof systeem (injectoren) even te reinigen met speciaal reinigingsspul..(te krijgen bij je dealer).
Dat probleem doet zich vaker voor tegenwoordig als iets langer dan 3 maanden stilstaat.

succes
 

grego_ras

MF'er
6 aug 2004
87
0
ben nu de motor aan het starten via een auto accu. Zal daar niet aan liggen. zal morgen mijn injectoren schoonmaken.

als nog bedank voor de tips.

grt,
Greg
 

Xenon

MF veteraan
17 mrt 2003
1.840
0
56
Uelsen (Dld)
Succes dan! Ik hoop dat je 'm komend weekend weer aan het lopen hebt. Schijnt zondag nogal redelijk :] -weer te worden...
 

hplaverda

MF veteraan
24 sep 2002
22.952
5
Bezoek site
Hé, HPLaverda; hielp dat loodethyl van vroeger ook tegen vlokken/rubberen dan?
Geen flauw idee :P
Moet je een benzineexpert hebben maar dat gelode beter was is 100% zeker.

Gelode benzine gaf vrij weinig aanslag in de kanalen enz. Ik kon motoren vaak na jaren stilstand zo starten en na wat spoelen was alles schoon. Soms hier en daar een vel of zo en dat was het..Essobenzine gaf altijd een soort menieverf drap weet niet waarom andere merken niet.
Met de tegenwoordige benzine zit elk klein kanaal in carburateur of injector al na een paar maanden kompleet verstopt (heb dit al meegemaakt bij grasmaaiers, buitenboord motoren, scheepmotoren, auto's en motorfietsen) en rest nogal eens niets anders dan de ultrasoon reiniger. Als er nog iets van stroming is dan volstaat dat cleanup spul in hoge dosis.
 

Xenon

MF veteraan
17 mrt 2003
1.840
0
56
Uelsen (Dld)
Geen flauw idee :P
Moet je een benzineexpert hebben maar dat gelode beter was is 100% zeker.

Gelode benzine gaf vrij weinig aanslag in de kanalen enz. Ik kon motoren vaak na jaren stilstand zo starten en na wat spoelen was alles schoon. Soms hier en daar een vel of zo en dat was het..Essobenzine gaf altijd een soort menieverf drap weet niet waarom andere merken niet.
Met de tegenwoordige benzine zit elk klein kanaal in carburateur of injector al na een paar maanden kompleet verstopt (heb dit al meegemaakt bij grasmaaiers, buitenboord motoren, scheepmotoren, auto's en motorfietsen) en rest nogal eens niets anders dan de ultrasoon reiniger. Als er nog iets van stroming is dan volstaat dat cleanup spul in hoge dosis.
Soortgelijk verhaal hoorde ik enkele maanden geleden ook van een prof-monteur. De moderne benzine zou in vergelijking tot 'vroegâh' idd veel sneller verouderingsverschijnnselen hebben: krijgt dan andere geur, andere kleur (wordt geler/donkerder) en vooral 't vergommen, wat verstoppingen veroozaakt B| .
Hij heeft me zelfs de verschillen laten ruiken en zien :} .

[me]Xenon laat de motor ('s winters) minstens 1x/maand lekker warmdraaien en houdt de tank nokkie vol gevuld. Heeft misschien ook nadelen, maar werkt tot op heden v.w.b. dit soort probs...[/me]
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
In ieder geval de benzine in tweetakt gaf altijd al bij te lange stilstand verstoppingen, rubber-achtig; dat weet ik van brommertjes sinds 1959. Maar dat was altijd al ongelood en er werd trouwens steeds gewaarschuwd dat je vooral geen gelode benzine in een tweetakt moest gooien.