Ik zou 3 en 4 omdraaien. De - van de motoraccu of een metalen deel van de motor is vaak wat moeilijk te bereiken terwijl de - van de autoaccu goed bereikbaar is.Dus als ik de draadjes niet van de motorfiets moet loshalen:
1. rode kabel op de + pool van de motorfiets
2. rode kabel op de + pool van de losstaande auto accu
3. zwarte kabel op de - pool van de losstaande auto accu
4. zwarte kabel op de - pool van de losstaande auto accu of juist een metalen deel?
In omgekeerde volgorde.Oja, en welke volgorde moet je aanhouden met het eraf halen?
Met een losse auto accu zal er weinig vervelends kunnen gebeuren. Als die goed is doorgeladen geeft hij 12.6 a 12.7 volt en veel vuurwerk hoef je niet te verwachten.
Wat je nooit moet doen is startkabels aansluiten op een autoaccu met draaiende automotor. Bij het loshalen van de startkabel kun je een enorme spanningspiek krijgen en de electronica kan daar niet tegen.
Wat je nooit moet doen is startkabels aansluiten op een autoaccu met draaiende automotor. Bij het loshalen van de startkabel kun je een enorme spanningspiek krijgen en de electronica kan daar niet tegen.
Waar zou die spanningspiek vandaan moeten komen?
Ik heb er erg veel moeite mee dit te geloven.Als jouw motor aanslaat zal de meeste stroom van jouw dynamo naar de accu van de auto gaan omdat die minder weerstand heeft dan jouw lege accu. Op het moment dat je een van de startkabels losneemt kan jouw dynamo een korte spanningpiek geven van 70 a 80 volt.
De wegenwacht zal nooit startkabels gebruiken tussen de twee accu's, maar altijd een professionele starthulp gebruiken die tegen dit soort pieken is beveiligd.
Als jouw motor aanslaat zal de meeste stroom van jouw dynamo naar de accu van de auto gaan omdat die minder weerstand heeft dan jouw lege accu. Op het moment dat je een van de startkabels losneemt kan jouw dynamo een korte spanningpiek geven van 70 a 80 volt.
De wegenwacht zal nooit startkabels gebruiken tussen de twee accu's, maar altijd een professionele starthulp gebruiken die tegen dit soort pieken is beveiligd.
Nou geloof ik het nog minder.Hoe gebruik je startkabels?
Let op:
Bij het losnemen van de startkabels kan er een piekspanning ontstaan.
Schakel na het starten van het hulpvoertuig (tijdelijk) de achterruitverwarming en de kachel aan zodat de hoge laadstroom kan worden opgevangen.
Over broodjes aap dus. Ik heb mijn informatie van een baas van de wegenwacht, dus ik zuig het niet uit mijn linkerduim.
Maar ga gerust je gang hoor, het is jouw motor met jouw electronica.
Ik lees wel wat er staat maar ik zie nergens een uitleg.Verwijderen startkabels – schade elektronica auto:
Tijdens het verwijderen van de kabels de motor van beide auto’s laten lopen. Ook zet je voordat je de kabels verwijderd bij beide auto’s grote stroom verbruikers aan. Denk hierbij aan de achterruit verwarming en kachel. Het op deze manier handelen is, omdat er anders door een piekspanning mogelijke schade aan het elektronische systeem kan worden veroorzaakt. Auto’s van de laatste jaren zijn door toevoeging van steeds specifiekere elektronica steeds gevoeliger voor. Ook is hierbij de volgorde van het verwijderen van de startkabels van belang. U verwijderd als eerste de zwarte startkabel van de probleem auto. Vervolgens verwijderd u deze zelfde zwarte kabel van de hulp auto. De rode startkabel verwijderd u eerst van de hulp auto. En als laatste van de probleem auto. Vervolgens gaat u een stuk auto rijden om de accu weer bij te laden. Als u iets aan heeft laten staan weet u de mogelijke oorzaak van de lege accu. Mocht er geen reden zijn is het verstandig de accu te laten testen.
http://www.autoweetjes.com/Startkabels-jumpstarter-gebruiken.html
Ik denk dat ik er gewoon geen verstand van heb, laten we het daar maar op houden.
Hoe gebruik je startkabels?
Let op:
Bij het losnemen van de startkabels kan er een piekspanning ontstaan.
Schakel na het starten van het hulpvoertuig (tijdelijk) de achterruitverwarming en de kachel aan zodat de hoge laadstroom kan worden opgevangen.
Over broodjes aap dus. Ik heb mijn informatie van een baas van de wegenwacht, dus ik zuig het niet uit mijn linkerduim.
Maar ga gerust je gang hoor, het is jouw motor met jouw electronica.
Nou geloof ik het nog minder.
Wat heeft het verbruik van de achterruitverwarming met de laadstroom te maken?
Welke hoge laadstroom?
Die laadstroom is maar een paar ampere en als de motor van de auto loopt dan is hij bijna nul.
Zet je ook je achterruitverwarming aan als je denkt te gaan remmen zodat je geen spanningspiek krijgt door de hoge stroom die naar je remlichten gaat en plotseling wegvalt?
Ze zijn wel lekker konsekwendVerwijderen startkabels – schade elektronica auto:
Tijdens het verwijderen van de kabels de motor van beide auto’s laten lopen. Ook zet je voordat je de kabels verwijderd bij beide auto’s grote stroom verbruikers aan. Denk hierbij aan de achterruit verwarming en kachel. Het op deze manier handelen is, omdat er anders door een piekspanning mogelijke schade aan het elektronische systeem kan worden veroorzaakt. Auto’s van de laatste jaren zijn door toevoeging van steeds specifiekere elektronica steeds gevoeliger voor. Ook is hierbij de volgorde van het verwijderen van de startkabels van belang. U verwijderd als eerste de zwarte startkabel van de probleem auto. Vervolgens verwijderd u deze zelfde zwarte kabel van de hulp auto. De rode startkabel verwijderd u eerst van de hulp auto. En als laatste van de probleem auto. Vervolgens gaat u een stuk auto rijden om de accu weer bij te laden. Als u iets aan heeft laten staan weet u de mogelijke oorzaak van de lege accu. Mocht er geen reden zijn is het verstandig de accu te laten testen.
http://www.autoweetjes.com/Startkabels-jumpstarter-gebruiken.html
Nee he. niet nog eenEven een volle accu aan een lage accu hangen.....de laadstroom kan wel tot ruim over de 100 ampere zijn, waarom denk je dat die kabels zo dik zijn?
Piekspanningen komen doordat het snel onderbreken van stroom in iedere inductieve belasting een piekspanning oplevert. Je kan het vergelijken met waterslag in huis.
Dan krijg je een mooi vuurwerkDus + is rood en - is rood.