Startkabels > rookpluim

26 mrt 2014
17
0
Barneveld
Vanochtend heb ik de motor moeten starten met de startkabel via mijn eigen auto(, de accu van mijn motor werd al wat zwak en was aan vervanging toe). De motor gelukkig aan het rijden gekregen, waarna ik hem vol heb gegooid bij het benzinestation.
Je raad het al.. Bij het benzinestation kreeg ik hem niet meer gestart.

Gelukkig iemand kunnen regelen met een auto en startkabels. De startkabels op mijn motor had ik goed aangesloten, ik was in de veronderstelling dat die op de ook auto goed waren aangesloten door de eigenaar van de auto.
Lampen, verwarming, achteruit verwarming, radio en alles aan laten zetten in de auto om piekspanning tegen te gaan. Bij het starten van de auto kwam er helaas een mooie witte rookpluim van mijn motor af.
Snel de min en de plus er afgehaald, maar dit was al te laat; er zat geen teken van leven meer in de motor.

2 mogelijke scenario's:
- De startkabels zijn goed aangesloten. Wat kan er door zijn gebrand?
- De startkabels zijn verkeerd aangesloten. Wat kan hier door kapot zijn gegaan?

Mvg,
 
Laatst bewerkt:
Was de accu niet goed meer dan?
Te leeg, of iets anders?

Ik zou zelf toch wel graag willen weten wat er gerookt heeft, en waarom.

Je hebt nu wel gevonden waarom het eerst niet startte, maar nog niet waar die rook vandaan kwam, denk ik.

Motor startte niet door een accu die leeg was en niet meer kon opladen. Vervolgens startkabels aangesloten waarbij de plus en min( waarschijnlijk) waren verwisseld op de donorauto. Bij het starten van de donorauto kwam er een rookpluim bij de accu van mijn motor vandaan.
Vervolgens heb ik de accu vervangen, alsmede 2x een zekering van 30 ampère.

De rook kwam dus waarschijnlijk van de accu vandaan.
 
Dat schelden niet jou grootste talent is hadden we al gemerkt Hans50.
Fijn dat je dat hebt gemerkt, schelden is inderdaad een van mijn mindere talenten. Al kan ik soms aardig nukkig zijn. Vraag me wel af wie die ''we'' zijn die dit al gemerkt hadden, kan eigenlijk alleen maar een schizofreen zijn, die zijn nooit alleen.
Een excuus naar jou lijkt me wel op zijn plaats, soms reageer je wèl twee keer in een topic en niet, zoals ik zei, maar één keer. Sorry. Alleen jammer dat je die tweede post niet benut om (vrij naar Zot) je verbale diarree te ontkrachten.
 
Laatst bewerkt:
Hmm, heel vriendelijk gaat het hier niet aan toe. Dat vind ik jammer.

Het enige wat ik geleerd heb en wat is blijven hangen is, is van Topic starter en de ANWB man en dat is diep triest.
Als dat het enige is dat je hier geleerd hebt zou ik het topic nog eens doornemen.
iemand op zijn fouten wijzen is niet per definitie onvriendelijk.
Het word er in ieder geval wel duidelijk wie je hier wel en wie je vooral niet serieus moet nemen.
 
Motor startte niet door een accu die leeg was en niet meer kon opladen. Vervolgens startkabels aangesloten waarbij de plus en min( waarschijnlijk) waren verwisseld op de donorauto. Bij het starten van de donorauto kwam er een rookpluim bij de accu van mijn motor vandaan.
Vervolgens heb ik de accu vervangen, alsmede 2x een zekering van 30 ampère.

De rook kwam dus waarschijnlijk van de accu vandaan.

ik snap hier iets niet van :

wat heeft het starten van de donorauto te maken met het plots in rook opgaan van (vermoedelijk) de batterij ?
de donorbatterij kan meer dan stroom genoeg leveren om direkt bij aansluiting de boel op te fikken, de donorbatterij kan immers meer leveren dan de alternator van de donorauto .
 
Piekspanning zou ik niet verwachten. Er zal eerder een spanningsdip kortstondig optreden als de motor gestart wordt, omdat de accu van de auto meer belast wordt.

Het kan goed mogelijk zijn dat alleen je accu heeft staan roken omdat die toch al erg slecht was.

Heb je kortsluiting gehad dan kun je de zekeringkast eens nakijken of er zekeringen zijn doorgebrand.
Bij een degelijk ontwerp van een elektrische schakeling zouden zekeringen de rest van de electronica moeten beschermen bij kortsluiting.

Voortaan ALTIJD zelf opletten of de startkabels goed zijn aangesloten ! En, ook in de juiste volgorde.
Een goede massaverbinding is ook belangrijk bij starten met startkabels.
Kabels aansluiten, altijd EERST de + aansluiten, DAARNA de -. En bij het afkoppelen omgekeerde volgorde.
 
Laatst bewerkt:
Het word er in ieder geval wel duidelijk wie je hier wel en wie je vooral niet serieus moet nemen.

Ach, ik zit hier ook enkel in mijn vrije tijd en ter vermaak, en het is wel gezellig hier. :W
Ik hoef niet perse serieus genomen te worden (want ik denk dat dit wat hierboven staat, op mij slaat). Het leven is al serieus genoeg en ik sta er heerlijk neutraal in.

En laten we eerlijk wezen... 90% van alles wat hier voorbij komt is een gezellige partij geneuzel waar in feite niemand iets aan heeft. We zitten nu al aan de 5 pagina's in dit topic, terwijl de daadwerkelijke oplossing op een halve pagina had gekund :+

Maar gezellig en leuk is het wel *O* , en als je er soms nog iemand mee kan helpen, is dat mooi mee genomen.
Ik was in ieder geval in de veronderstelling dat dit idee zo'n beetje de doelstelling was van dit forum, als dat anders is, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Dan zal ik elders een plek moeten zoeken om in mijn eigen tijd in contact te komen met motor enthousiastelingen :]

Nog een fijne kerst allemaal *:)
 
Laatst bewerkt:
Ach, ik zit hier ook enkel in mijn vrije tijd en ter vermaak, en het is wel gezellig hier. :W
Ik hoef niet perse serieus genomen te worden (want ik denk dat dit wat hierboven staat, op mij slaat). Het leven is al serieus genoeg en ik sta er heerlijk neutraal in.

En laten we eerlijk wezen... 90% van alles wat hier voorbij komt is een gezellige partij geneuzel waar in feite niemand iets aan heeft. We zitten nu al aan de 5 pagina's in dit topic, terwijl de daadwerkelijke oplossing op een halve pagina had gekund :+

Maar gezellig en leuk is het wel *O* , en als je er soms nog iemand mee kan helpen, is dat mooi mee genomen.
Ik was in ieder geval in de veronderstelling dat dit idee zo'n beetje de doelstelling was van dit forum, als dat anders is, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Dan zal ik elders een plek moeten zoeken om in mijn eigen tijd in contact te komen met motor enthousiastelingen :]

Nog een fijne kerst allemaal *:)
Ik heb niks tegen niet serieus zijn, sterker nog, ik vind het vaak wel komisch.
Het word alleen vervelend als antwoorden serieus bedoeld zijn maar kant noch wal raken en door de vragensteller als waar worden aangenomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan misschien aan mij liggen dan (is een persoonlijke opvatting), maar als ik sommige vragen hier voorbij zie komen, is het ook erg lastig om daar serieus op in te gaan. No offence, maar als ik alles wat ik hier voorbij zie komen serieus zou moeten nemen... nou ja, je vat em wel denk ik :+

En nu wil ik niet zeiken, maar het antwoord wat ik eerder in dit topic gaf, wat vond jij daar niet serieus aan dan? Probeer alles zo goed mogelijk uit te leggen in Jip-en-Janneke-taal zodat iemand er ook iets mee kan. Probeer echt niet mensen op het verkeerde been te zetten, of iets dergelijks.

Net zoals dat topic waar een paar posts terug op werd gedoeld, je kan er lang of kort over praten, maar de bewuste ANWB man, had het wel bij het goeie eind en alhoewel de redenatie misschien niet helemaal logisch klonk, was het mooi wel de oorzaak van het probleem. Dat te danken aan een stukje ervaring uit de praktijk en zo is de TS aldaar mooi bespaard gebleven van allerlei dure reparatie's die uiteindelijk toch niets hadden opgeleverd.
Het gene wat mij persoonlijk in dat topic een beetje tegen de borst aanstootte was het feit dat er een beetje lacherig door een bepaald persoon werd gedaan over mijn beroep en er ergens door deze zelfde persoon werd geschreven dat hij op dit gebied toch altijd zou "winnen", net alsof het een competitie is over wie wat zegt. B|
Verschil tussen mij en hem was echter wel, dat hij full time als professional in de motoren techniek werkzaam is, en ik alles moet weten van alles wat rijdt. (fietsen, motoren, auto's, vrachtauto's, touringcars en dan in de varianten diesel, benzine, lpg, aardgas en elektriciteit)
Einde van dat draadje had hij niet "gewonnen", maar de TS daar heeft uiteindelijk wel de tip gekregen die hij nodig had. :}

Dus ja, ik hoef niet altijd even serieus genomen te worden, maar nee, ik blaat niet in de ruimte over dingen waar ik geen verstand van heb.
En als er mensen zijn, die op basis van een post op dit forum iemand proberen te veroordelen, zegt dat vaak meer over de persoon die oordeelt, dan over het doelwit |(
 
Laatst bewerkt:
jeroen, als ik het goed heb begrepen is deze post
Hmm, heel vriendelijk gaat het hier niet aan toe. Dat vind ik jammer.

Het enige wat ik geleerd heb en wat is blijven hangen is, is van Topic starter en de ANWB man en dat is diep triest.
te lezen alsof peter alleen de topic opening en jouw verhaal onthouden heeft en dat hij het triest vind dat de rest (volgens hem) nergens over gaat.

tot nu toe van mij uit geen waarde oordeel, dat komt nu pas
ik heb je posts tot nu toe met veel aandacht gelezen, naar mijn mening voegt jouw kennis zeer veel toe aan dit forum :Y
 
Het kan misschien aan mij liggen dan (is een persoonlijke opvatting), maar als ik sommige vragen hier voorbij zie komen, is het ook erg lastig om daar serieus op in te gaan. No offence, maar als ik alles wat ik hier voorbij zie komen serieus zou moeten nemen... nou ja, je vat em wel denk ik :+

En nu wil ik niet zeiken, maar het antwoord wat ik eerder in dit topic gaf, wat vond jij daar niet serieus aan dan? Probeer alles zo goed mogelijk uit te leggen in Jip-en-Janneke-taal zodat iemand er ook iets mee kan. Probeer echt niet mensen op het verkeerde been te zetten, of iets dergelijks.

Net zoals dat topic waar een paar posts terug op werd gedoeld, je kan er lang of kort over praten, maar de bewuste ANWB man, had het wel bij het goeie eind en alhoewel de redenatie misschien niet helemaal logisch klonk, was het mooi wel de oorzaak van het probleem. Dat te danken aan een stukje ervaring uit de praktijk en zo is de TS aldaar mooi bespaard gebleven van allerlei dure reparatie's die uiteindelijk toch niets hadden opgeleverd.
Het gene wat mij persoonlijk in dat topic een beetje tegen de borst aanstootte was het feit dat er een beetje lacherig door een bepaald persoon werd gedaan over mijn beroep en er ergens door deze zelfde persoon werd geschreven dat hij op dit gebied toch altijd zou "winnen", net alsof het een competitie is over wie wat zegt. B|
Verschil tussen mij en hem was echter wel, dat hij full time als professional in de motoren techniek werkzaam is, en ik alles moet weten van alles wat rijdt. (fietsen, motoren, auto's, vrachtauto's, touringcars en dan in de varianten diesel, benzine, lpg, aardgas en elektriciteit)
Einde van dat draadje had hij niet "gewonnen", maar de TS daar heeft uiteindelijk wel de tip gekregen die hij nodig had. :}

Dus ja, ik hoef niet altijd even serieus genomen te worden, maar nee, ik blaat niet in de ruimte over dingen waar ik geen verstand van heb.
En als er mensen zijn, die op basis van een post op dit forum iemand proberen te veroordelen, zegt dat vaak meer over de persoon die oordeelt, dan over het doelwit |(



Kritiek was er op deze post. Niet over de jouwe.

Wrong Route in "Startkabels > rookpluim"
 
serieus...een motor starten met startkabels aan een auto.

Een motor kun je gewoon aan duwen of steppen en dan in zijn 2 de koppeling omhoog.
Ik zou me suf lachen als ik iemand op die manier zijn motor zag staan starten :+
 
serieus...een motor starten met startkabels aan een auto.

Een motor kun je gewoon aan duwen of steppen en dan in zijn 2 de koppeling omhoog.
Ik zou me suf lachen als ik iemand op die manier zijn motor zag staan starten :+
Kijk eens naar buiten en probeer nou je moor eens aan te duwen.
Wat is er mis met starten via de accu van de auto?
 
Terug
Bovenaan Onderaan