Steib TR500 namaken

denk dat dat prima gaat zolang je maar zorgt dat er genoeg lucht aangezogen kan worden... zit er zelf ook wel eens aan te denken om iets om mijn compressor heen te bouwen... als die aanslaat terwijl ik in de werkplaats ben klappen je trommelvliezen tegen elkaar....
 
Mijn buurvrouw is stoffeerster en heeft zo'n low noise compressor en is daar rondom gelukkig mee. Echt veel en veel stiller.
 
Laatst bewerkt:
Om te nieten heb je ook niet veel compressor nodig. Daar zijn die 125 euro dingetjes prima geschikt voor. Maar voor verf spuiten heb je meer dan 200 liter/min nodig. Omdat ik misschien eens in de drie jaar verf spuit kan ik wel leven met de herrie.
 
ik heb voor meestal gebruik een scroll compressor, is zeer stil en als ik moet stalen gebruik ik een aute 2 cil luchtpomp 500cc van daf .
die blaft echt
 
Om te nieten heb je ook niet veel compressor nodig. Daar zijn die 125 euro dingetjes prima geschikt voor. Maar voor verf spuiten heb je meer dan 200 liter/min nodig. Omdat ik misschien eens in de drie jaar verf spuit kan ik wel leven met de herrie.
Stofffeerders nieten niet alleen, die spuiten ook contactlijm
 
De herrie is echt wel een belangrijk punt. Die van mij is net of ze met een drilboor vlak naast je staan. Ik moet ook nog aan de buren denken. Ik wil niet eerst oordopjes hoeven uitdelen voordat ik iets ga klussen met dat ding. 70 db is wat ze noemen bij een stofzuiger. Dat is dus veel acceptabeler.
Die decibelen daar hoort altijd een afstand bij. Airpress doet dat netjes die noemt de dB bij 0 meter, 4 meter en 7 meter. Dat maakt echt een groot verschil. HBM doet dat dan natuurlijk weer niet. Ik heb ze dus maar een maar een mailtje gestuurd met de vraag op welke afstand dat gemeten is.

Een 3 pk compressor die stil zou moeten zijn heb ik nog niet gevonden.

Gelukkig heeft het geen haast. Ik kan rustig rond kijken.
 
Langzaam aan eens begonnen met het achterdeel. Dit is best een precisieklusje. Want hoewel jullie een scheef zijspan allemaal geen probleem vinden, moet je wel ergens recht en symmetrisch beginnen. Foutjes komen er uiteindelijk vanzelf wel in. Eens kijken of ik met Pasen nog wat vrije tijd overhoud om er aan te werken.

IMG_3266.JPG
 
Tussen alle paaseieren door is het toch gelukt wat quality time in de garage te boeken. En met resultaat. Deze achterkant van de zijspanbak is wel een stuk simpeler dan de voorkant. Meest ingewikkeld was nog een mooie overgang creëren van de nog wat bolle vorm voorin naar de hele vlakke plaat achterin. Daarvoor heb ik wat ijzerdraden (Tig lasstaven) van voor naar achter op de zijkant gelegd en met tape vastgezet. Zo vind je een mooie vloeiende lijn.
IMG_3278.JPG


Daarlangs nog wat supports gebogen om deze vorm vast te leggen in het draadmodel. Je ziet hier goed hoe hij voorin nog een gebogen vorm heeft, meer naar achteren wordt dat steeds vlakker tot hij helemaal vlak wordt achterin. Het wordt nog spannend hoe ik dit in plaatstaal vorm ga geven, ik ben benieuwd.

IMG_3279.JPG


En zo staat hij er nu bij, klaar voor gebruik. Komend weekend ben ik ook weer de hort op, dus de vaart zit er echt niet meer in zo. Maar goed, ooit komt hij wel eens af.

IMG_3281.JPG
 
Ha ha, ja het blijft nog even een obsessie, dus elk vrij kwartiertje gaat er in zitten. Ik zou graag eens een paar echte volle dagen er aan buffelen, maar dat zit er voorlopig niet in. Ergens in mei heb ik een weekje vrij, maar dan wou ik eigenlijk eindelijk weer eens gaan motorrijden. Maar hopen dat het dan rotweer is...
 
Vooruit, ik zal het woord "vaart" proberen te vermijden. Ik wil niemand onrustig maken natuurlijk ;)

Vanavond nog even gekeken hoe het staat met de combi voor en achterkant, of daar iets werkbaars uit te maken valt. En ik ben lang niet ontevreden. Dit zou zomaar eens kunnen gaan werken! Vanavond doe ik verder niks, lekker een avondje bankhangen.

IMG_3283.JPG
IMG_3284.JPG
 
Vooruit, ik zal het woord "vaart" proberen te vermijden. Ik wil niemand onrustig maken natuurlijk ;)

Vanavond nog even gekeken hoe het staat met de combi voor en achterkant, of daar iets werkbaars uit te maken valt. En ik ben lang niet ontevreden. Dit zou zomaar eens kunnen gaan werken! Vanavond doe ik verder niks, lekker een avondje bankhangen.
Ja, zo komt’ie natuurlijk nooit af O-)
 
Ik was heel erg benieuwd hoe de zijkanten hier achterin gevormd zouden moeten worden. Dus maar snel een patroontje uitgelegd met papier, staalplaat schoongeboend, patroon er op uitgetekend en uitgezaagd. En dan dus op het draadmodel gelegd. En wat ik stiekem al had gehoopt, met een rij klemmen rondom kan je hem zo heel makkelijk strak erop leggen.

IMG_3285.JPG


En toch was ik er niet over te spreken. Helemaal achterin, waar ik meende dat de plaat helemaal vlak moet zijn, zat een raar effect. Er kwam een soort golf tussen het voorste, wat rondere deel en het vlakke achterdeel. En de plaat daar vertoonde een sterk kikker effect, zo'n heen en weer klikkende plaat als je er op drukt. Oilcanning zoals de Amerikanen dat zo mooi zeggen. Ik heb besloten de plaat toch een heel klein beetje bol te walsen op het Engelse wiel. Dus met het wiel met de grootste radius, en heel weinig druk gewoon een paar keer het hele oppervlak gewalst. Alles bij elkaar ben ik geen drie minuten bezig geweest. Ziet er veel beter uit! Van onder zie je dat het niet meer helemaal strak op het draadmodel ligt, maar zo van buiten af ziet en voelt het oppervlak er een stuk natuurlijker uit. En die kikker ben ik kwijt.

IMG_3287.JPG


Dat idee dat het achterin helemaal vlak zou moeten zijn was ook maar wat ik geïnterpreteerd heb vanuit de foto's. In werkelijkheid kan daar ook best iets van bolling zitten. Uiteindelijk wordt dit gewoon mijn zijspan, zoals het mij het beste uitkomt. Leuk als het dicht in de buurt komt van het origineel, maar perse noodzakelijk is dat ook weer niet natuurlijk.
 
Jullie zullen wel denken, is de vaart er nu echt uit _O-. Maar ik was in het weekend ziek en daarna slap en lamlendig natuurlijk. Gisteren een dagje rondkeutelen en de boel maar weer eens op de meettafel gezet. Nu is het belangrijk om de nog rechte achterkant aan de scheve voorkant aan te passen en gelijk de snij en profiellijnen uit te tekenen.

IMG_3307.JPG
IMG_3312.JPG


Dat met de profiellijn is hier nog ingewikkeld. Voorin is alles op 3 cm van de rand, hoef je verder niet over na te denken. Maar hier achter loopt het mooi langs het deksel van de kofferbak en dat deksel heb ik nog niet. Gelukkig heb ik wel heel veel foto's van diverse TR500's. Dus met karton en plakband maar een mooi zijaanzicht van het deksel geknutseld en net zo lang geschoven en geknipt en geplakt tot het er uit zag als op de foto's. En dan het lijntje getrokken. Maar nu staat het weer even stil. Bovenin, net daar bij die 3 klemmen komt een gat waar een buis doorheen gestoken wordt. In die buis worden de bladveren vastgezet en rondom die buis zit een rozet. En het profiel loopt dan weer mooi rond dat rozet. Maar die heb ik ook nog niet. Dus eerst maar eens wat onderdelen besteld in Berlijn.
 
Bijna vergeten waarom ik dat zijspan aan het bouwen ben. Er moet nog wel een motor aan vast! Gelukkig heb ik nog een BMW R69 staan uit 1958. Die heb ik al een jaar of 30, toentertijd gerestaureerd, veel mee gereden, ook een tijdje met zijspan, en daarna heeft hij weer een jaar of 20 in de hoek staan verkwijnen. Af en toe wel mee gereden maar ik was met andere dingen bezig. Tijdens corona heb ik mijn andere motor, een R25 gerestaureerd en daarna heb ik deze R69 weer eens uit elkaar gehaald en vooral mechanisch nog eens gerenoveerd (best veel foutjes in mijn eerdere werk gevonden). Hij was net zo'n beetje klaar in het najaar toen het regenseizoen begon en ik had er nog niet veel mee gereden. Vandaag dan eindelijk eens tijd en mooi weer, en mezelf losgescheurd van het Steib project. Heerlijk dagje Groene Hart. Wat rijdt dat ding toch lekker. Vorig jaar veel met de R25 gereden, die heeft 12 pk en is echt net pionieren. Dit is gewoon een volwaardige motor met wel 35 echte pk's en een top van 160 *O*
IMG_3316 (1).JPG
 
of je kietelt het blok een beetje wel de klassieke look bewaren.... maar zorgen dat je 60-70pk heb..
Dan kun je prima met het moderne verkeer meehobbelen en is 140-150 geen probleem.
O-)
 
Ha ha, dat gaat dus niet gebeuren, de R69 is het non plus ultra van de 50-er jaren. Dat blijft zo ;)
Trouwens, met 120 km/h topsnelheid kan je prima meekomen in het huidige verkeer. Op de snelweg in de rechterbaan rijden ze niet harder dan 85-90.

Je zou de R69 motor kunnen opschroeven naar de R69S specs met 42 pk met andere zuigers en nokkenas. Maar dat gaat wel ten koste van de betrouwbaarheid. In de R69S zat een dikkere krukas en die past niet zomaar in mijn carter. Sommige mensen hangen een 70-er jaren blok in dit frame met 50 pk of zo, maar dat ga ik zeker ook niet doen. Ik hou hem liever origineel. Dan maar wat langzamer rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan