Stekkertjes startrelais op welke plek? Aprillia Atlantic sprint

Thea-van-Roon

Rookie
23 mrt 2021
7
0
In de zoektocht naar de oorzaak van het niet meer willen starten, heeft mijn vriend de stekkertjes van het startrelais afgehaald en weet nu niet meer welk draadje op welk stekkertje hoort.
Het garage handboek helpt hem nog niet erg. Iemand tips. Welke kleur op welk stekkertje?
 

Bijlagen

  • IMG-20220602-WA0007.jpg
    IMG-20220602-WA0007.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 56
  • IMG-20220602-WA0005.jpg
    IMG-20220602-WA0005.jpg
    99,6 KB · Weergaven: 61
  • IMG-20220602-WA0004.jpg
    IMG-20220602-WA0004.jpg
    111,5 KB · Weergaven: 57
in eerste instantie niet in paniek raken . Kijk goed naar principe aansluitschema .werking startrelais is, druk knopje op stuur indrukken deze maakt nu contact met - accu spoeltje wordt aangetrokken daardoor
wordt er een verbinding (zware stroomdraad ) gemaakt met + accu naar startmotor.







 
Weet je wel zeker dat dit het startrelais is? Mij lijkt het meer een gewoon relais dat wordt gebruikt om lampen en claxons e.d. aan te sluiten; alle startrelais die ik ken hebben twee hele dikke draden eraan zitten, net zo dik als de accukabels. Maar misschien dat het bij jouw Aprilia anders is.
 
Je hebt gelijk. Ik heb nog even gekeken of er misschien een auto type startmotor met met een bendix in zat. Maar het is een motorfiets type startmotor. Met dit type startrelais.
Wees daar maar niet zo zeker van.
nr 4 is het startrelais.
104245.jpg

 
En google is op AP8124636 ( nummer 6 tekening) idem een startrelais. Die herken ik idd ook van de rsv modellen eb blijkbaar ook op de Atlantic toegepast.
 
De relais in de automotive hebben een standaard klemcodering (DIN 72552)

> 30 is altijd de plus van de accu
> 87 hoofdstroomaansluiting, dus als dit het startrelais is naar de startmotor
> 85 en 86 voor het stuurstroompje dus naar je startknop

Dus je drukt op je startknop, er gaat een stroompje lopen tussen 85 en 86, dat "blokje met schuine streep er door" wordt magnetisch, die trekt daardoor de schakelaar tussen 30 en 87 dicht. (zie stippellijntje op je relais) Startmotor gaat draaien. Daarom tikt een relais van dit type altijd, dat is het dichtklappen van de hoofdschakelaar door het magneetje.

Klopt ook met de tekening op je relais. Zou trouwens even een teepje doen om dat kale stuk bij 87.
 
Laatst bewerkt:
Wees daar maar niet zo zeker van.
nr 4 is het startrelais.
Bekijk bijlage 1767755
Waarom staat er bij vier dan "additional stop light"? Nummer zes is het startrelais met touwtje 12 naar de startmotor.
 
Bedankt voor de reacties, hints en tips. Ik a hier iemand aan het werk zetten })
Ook ik zag in het schema 2 relais die worden aangemerkt als "startrelais" maar goed, het is zaak dat deze stekker hoe dan ook weer netjes op zn plekje komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan