Stilvallen suzuki gs500e

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daanm

Rookie
11 feb 2022
1
0
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Sinds kort heb ik mijn motorrijbewijs en ook een motor. De motor die ik heb is een suzuki gs500e uit '89. Heb echter een probleem. Als de motor nog koud is moet ik met de choke nog best wat bijstellen om m goed stationair te laten lopen. Daarnaast valt hij wel eens uit als ik een minuut of 30 a 45 heb gereden. Dan krijg ik m ook niet echt gestart tenzij ik 20 min wacht dan start hij met moeite. Weten jullie waar dit probleem vandaan kunnen komen? Zat zelf te denken aan de inlaatrubbers maar weet niet of dit een goede gok is. Hooelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.
 
gokken doe je in het casino of online, In de techniek stel je diagnose (een soort valsspelen noemen de gokkers dat.)

vwb het uitvallen, zou ik eerst naar de tank beluchting kijken. Het koud choke moeten gebruiken en mee frutselen hoort bij dat ding.
 
Laatst bewerkt:
Kan door de koude lucht zijn waardoor de verbranding niet optimaal is. Iemand in deze forum heeft dat opgelost met een normale gloeilampje in de luchtfilter. Dan wordt de aangezogen lucht warm genoeg voor de verbranding. Heb wat verhittings elementen gekocht, maar heb zelf niet de tijd om dat uit t gaan proberen. Dat zijn aluminium koelers met een weerstand (verwarmings element) erin.

Ik zelf heb ook zoiets wat jij zegt. klein verschil: bij mij loopt ie totdat ik stil ga staan bij bijv. een verkeerslicht 2 km verder. Dan moet ik wachten en de motor niet starten, daarna starten perfect. Maar als ik kan doorrijden zonder een stop, blijft de motor een of ander manier niet optimaal qua verbranding. De motor moet perse 1 keer gestopt hebben. Maar merk een verschil nu ik ruim 50% synthetische olie gebruik. Motor loopt iets beter, vlotter. nog steeds 10W40 zowel met alleen half syn of half syn + vol syn motor olie. Maar 50% half syn + half 100% syn olie maakt wat verschil.
in mijn geval dan...
 
Kan door de koude lucht zijn waardoor de verbranding niet optimaal is. Iemand in deze forum heeft dat opgelost met een normale gloeilampje in de luchtfilter. Dan wordt de aangezogen lucht warm genoeg voor de verbranding. Heb wat verhittings elementen gekocht, maar heb zelf niet de tijd om dat uit t gaan proberen. Dat zijn aluminium koelers met een weerstand (verwarmings element) erin.

Ik zelf heb ook zoiets wat jij zegt. klein verschil: bij mij loopt ie totdat ik stil ga staan bij bijv. een verkeerslicht 2 km verder. Dan moet ik wachten en de motor niet starten, daarna starten perfect. Maar als ik kan doorrijden zonder een stop, blijft de motor een of ander manier niet optimaal qua verbranding. De motor moet perse 1 keer gestopt hebben. Maar merk een verschil nu ik ruim 50% synthetische olie gebruik. Motor loopt iets beter, vlotter. nog steeds 10W40 zowel met alleen half syn of half syn + vol syn motor olie. Maar 50% half syn + half 100% syn olie maakt wat verschil.
in mijn geval dan...

Jij zou eigenlijk een verbod moeten krijgen in Techniek te posten :X
 
Klinkt als te weinig brandstof OF een te laag toerental stationair. Choke bij een koude start is normaal. Na een minuut of 5-10 is hij warm en kan de choke eraf.
- Hoeveel toeren draait hij stationair als hij warm is? dit moet rond de 1000-1200 ongeveer zijn. Is dit lager, kan je het toerental afstellen met een draaischroef onderaan de carburateurs.

Probleem niet opgelost?
- Controleer het brandstoffiltertje die aan je brandstofkraan eens (deze zit in de tank). Kijk met een lamp in de tank of je roest/viezigheid zit.
- Daarnaast zou ik de carburateurs eens open halen en controleren op vuil. Advies is daarom schoonmaken en VLOTTERHOOGTE AFSTELLEN(!!!). Dat wordt vaak vergeten.
- Hoe is het onderhoud? Draai er eens een bougie uit en kijk eens naar het luchtfilter.

Klinkt dit te ingewikkeld? Breng hem dan naar een motorzaak of goede vriend die het wel ziet zitten. Succes!
 
Als de motor nog koud is moet ik met de choke nog best wat bijstellen om m goed stationair te laten lopen.
Dat is geen probleem, dat is nou net precies waar een choke voor bedoeld is.

Daarnaast valt hij wel eens uit als ik een minuut of 30 a 45 heb gereden. Dan krijg ik m ook niet echt gestart tenzij ik 20 min wacht dan start hij met moeite. Weten jullie waar dit probleem vandaan kunnen komen? Zat zelf te denken aan de inlaatrubbers maar weet niet of dit een goede gok is. Hooelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.
Inlaatrubbers zijn daarbij een verschrikkelijk slechte gok, ik zie geen enkele relevantie en vraag me af waarop die gok gebaseerd is ?

Als je motor nu warm gedraaid is weer afslaat, doe dan de tankdop s open en kijk of ie dan wel weer start.
De ontluchting van je tank zou verstopt kunnen zitten waardoor hij langzaam vacuüm trekt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan