Suzuki gs500e Tik in het blok

QVC

Rookie
28 feb 2022
24
12
Hallo!

Ik heb sinds kort een GS500e gekocht met het idee hier op te gaan rijden met het warmere weer en mogelijk ook langere ritten met wat meer bochten aangezien dit een stuk sportiever rijdt dan mijn F650 BMW.
Nou heb ik hem voor een schijt prijs gekocht en hier zitten uiteraard zijn risico's bij maar dat terzijde bij aankoop klonk alles goed blok liep lekker remmen functioneren naar behoren etc. etc.

Ik heb sinds aankoop binnen laten we zeggen 2 a 3 weken maar 500-600 km gereden. en nu lijkt er een tik in het blok te zitten.
ik heb nu de olie pijl weer bijgevuld hier ging toch iets meer in dan ik gehoopt had zeg 400-600 ml. Dus hij lijkt wat meer te verbruiken/ mogelijk zweet een beetje.

Maar dat ga ik aanpakken in de volgende onderhoud beurt hij rijd momenteel niet omdat ik niet het risico wil lopen nog meer te slopen.
De tik in het blok is het meest merkbaar als het blok warm is koud hoor ik niks terwijl dit model (van 1990) juist wel zou mogen tikken bij een koud blok maar niet bij een warm blok.

Zie video om te horen wat ik bedoel het lijkt bij de nokkenas te zitten maar ik weet het niet zeker dus voordat ik alles open trek heeft er iemand nog advies?

Alvast dank voor de hulp ik kan het goed gebruiken!
Ik heb namelijk even geen idee waar ik mij het beste op kan voorbereiden als in wat zal ik preventief alvast moeten bestellen?
 

Bijlagen

  • 20230524_084029.mp4
    27,4 MB
  • 20230524_172149.mp4
    67,1 MB
Van wat ik kon vinden valt het mee maar de tik zat er eerst niet vandaar dat ik toch liever wil dubbel checken zou je anders misschien een korte vergelijking kunnen sturen?
Dan heb ik een betere referentie.
 
Heb em helaas op stalling staan. Heb paar weken een nieuwe motor gekocht en de GS is nu promoveert tot decoratiestuk. Zit ook geen accu enz. meer in dus kan helaas geen opname maken.
 
Lang geleden ook een GS500E gehad, klonk naar mijn idee ook zo. Om het uit te sluiten kun je natuurlijk de klepspeling (laten) checken. Ik heb bij die van mij toen de nokkenasketting en spanner vervangen. Je zou ook alleen de spanner kunnen vervangen, is makkelijk zelf te doen.
 
Warme olie is makkelijker weg te duwen dan koude dikke olie. Dus ook dat klopt met drijfstang theorie. Waren die dingen ook niet redelijk gevoelig voor te weinig olie..?!
Door de jaren heen hier op het forum meerdere van dit soort gevallen voorbij zien komen van de GS500 en toen ik de titel las, dacht ik al: foute boel.

Voor TS:
Zelf heb ik nog nooit zo'n motor gehad, maar dit probleem is me wel bijgebleven. Wellicht toch maar de olie aflaten en kijken of hier geen metaal in ronddrijft, dan hoef je ook niet meer verder te zoeken als dat wel het geval is.
 
Nu ik het fragment gehoord heb, kan ik je vertellen dat dit niet van de kleppen komt in ieder geval. Dat klinkt nml meer als tiekke-tiekke-tiekke en dit is tokke-tokke-tokke, wat wijs op grotere metalen objecten die op elkaar inslaan. Ik vrees het ergste voor je

Dit heb ik ook wel eens gehoord (live) bij een GS500. Dat blok was overleden......daar zat heel veel metaalgruis in de olie. Big end kapot.
 
Tijdje terug ondertussen maar kleppen zijn gesteld en hij loopt:
Alleeen nog niet helemaal lekker lijkt alsof ik de carbs niet goed synchroon heb lopen hij blijft hangen bij 5000 toeren en trekt alleen door bij vol gas……
Hij is nog niet warm genoeg geweest om goed te kunnen horen of de tik er nog inzit dus dit is nog even afwachten.

Er staat momenteel bijna 70.000 op de teller.
Hoeveel kilometers staan erop?
 
Door de jaren heen hier op het forum meerdere van dit soort gevallen voorbij zien komen van de GS500 en toen ik de titel las, dacht ik al: foute boel.

Voor TS:
Zelf heb ik nog nooit zo'n motor gehad, maar dit probleem is me wel bijgebleven. Wellicht toch maar de olie aflaten en kijken of hier geen metaal in ronddrijft, dan hoef je ook niet meer verder te zoeken als dat wel het geval is.
Dit wordt inderdaad de eerst volgende stap als hij weer goed loopt olie aftappen!
 
Neej, ga nu eerst klepspeling tjekken en meld je dan weer.
Je kan (bij)geluiden van verschillende motoren NIET met elkaar vergelijken..
Klep spelling was op beide uitlaat poorten 13 mm +
En in laat zat een onder de 0.3 en de ander op 0.9
Alle maal buiten de service limits die tussen 0.3 en 0.8 is
 
Dit wordt inderdaad de eerst volgende stap als hij weer goed loopt olie aftappen!
Doe maar eerst olie aftappen. Kleppen ga je horen wanneer de spelling te groot is of er te weinig olie in het blok zit. Dit gebonk uit jouw blok kan nooit van de kleppen af komen. Bespaar jezelf een hoop moeite en kijk eerst hoe de olie eruit ziet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan