Storing koplamp

smeltertje

Rookie
1 mei 2010
6
0
Alkmaar
Hallo Allemaal,

Ik heb het volgende probleem:
Heb al enige weken last van storing in me koplamp.
Tijdens het rijden valt het licht van me koplamp uit.
Zekering bekeken en die was door.
Nieuwe zekering in gedaan, brande enige tijd ook weer door.
Naar de motorzaak geweest hebben gekeken en zeggen dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg.
Heb ook een wat zwaardere zekering geprobeerd maar na enige tijd sloeg deze erook uit.
Zoek me eigen nu rot waar het aan kan liggen en hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen.

Gr. Smeltertje
 
Denk dat dit beter past in techniek.
En om maar eens een wedervraag te stellen, wat voor motor en wat voor koplamp hebben we het hier over? Is het origineel spul wat er in zit of heb je e.a. verbouwd?
En belangrijker nog: heb je iets aan de motor gedaan vlak voordat de storing begon of heb je door een enorme hoosbui gereden vlak daarvoor??
 
Laatst bewerkt:
om te beginnen eens een kabeldiagram opsnorren, en dan even kijken welke kabels mogelijk voor sluiting kunnen zorgen. die kleine voorbereiding kan je later heel veel kopzorgen schelen ;)
 
Als de boel origineel is, niks veranderd dus, geen zwaardere zekering erin als aangegeven in je kastje. Die zekering zit er om te voorkomen dat er meer dingen mis gaan. Meestal duid dit idd op een kortsluiting.
Dit kun je meten met je multimeter. Zet je meter op weerstand (Ohm), hou de puntjes van je meter even tegen elkaar en kijk of hij uitslaat. Zet nu een van de puntjes op de plus van je koplamp en de andere ergens op je massa, je frame of minpool. Als de meter uitslaat heb je dus kortsluiting, zoniet rommel dan een beetje door je bedrading en kijk of hij alsnog uitslaat. Dit alles wel met een goede zekering natuurlijk. Dan nog zoeken waar het zit.

Spuit de hele elektrische zooi ook even in met WD40 of ander vochtwerend middel. Dit kan nooit kwaad en voorkomt ellende door wateroverlast.

Als je er niet uitkomt zoek dan een monteur die er wel zin in heeft. Die van jou komt er zo te horen wel erg makkelijk vanaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan