Stotteren bij warme motor

5 sep 2019
169
31
Oldemarkt
Goedemiddag!

Ik heb sinds 2 maanden een Honda shadow 600 uit 1994.
Eerst reed hij super, niks aan de hand. Maar sinds een korte tijd begint hij te haperen en stotteren wanneer de motor warm is.. Vooral als ik een dot gas geef stottert en sputtert die dan..

Laatst viel die ook 2x uit, startte daarna wel makkelijk..

Met een koude motor is er niks aan de hand, wel is het zo dat wanneer hij koud is gestart en ik dan gas geef, hij direct uitvalt. Even wachten en dan is er niks aan de hand..
 
5 sep 2019
169
31
Oldemarkt
Voordat je de carbs er af haalt zou ik dan eerst even de benzinekraan checken of die goed doorloopt, even de slangen van je carb en je inlaat (vacuum) en goed zuigen aan de vacuumslang. Misschien zit er toch wat verstopt omdat ie op res bijna niet stottert..
Ja doe ik dat ook even, maar hoe verklaart het zich dan dat het gebeurd vanaf 80 graden?
 

Speed2Win

Trophy & Speed Twin pilot
20 mrt 2020
3.222
1.451
Zandkruuersgat
Uit een ander forum:
I suggested to check for spark because I've seen a lot of these bikes have a faulty pulse generator. The pulse generator is a coil of wire that's thinner than a hair. Sometimes the heat and vibration (and perhaps a manufacturing defect) causes this coil to work perfectly until it gets hot, then the wire expands and the coil quits. When it cools, the wire contracts and connects again, making everything work as it should.

Check for spark to be sure this isn't your problem!


 
Laatst bewerkt:

Per#77

MF'er
8 jul 2020
174
79
Middelburg
Zoals gezegd ook door andere mf ers kan het van alles zijn, choke die niet goed afdicht, sproeier losgetrild, verstopping ergens in de carbs... ik zou eerst de benz kraan checken dan carbs das het meest waarschijnlijke dat het euvel daar ergens zit. Zoals ook gezegd is het erg warm momenteel, als hij dan te rijk loopt merk je dat met die hitte nog beter... maar indien het niet aan de carbs ligt zou het eventueel ook nog aan je bobines kunnen liggen.. het komt wel voor dat als ze niet meer in orde zijn en ze goed warm worden dat hij ook gast stotteren..
 
5 sep 2019
169
31
Oldemarkt
Zoals gezegd ook door andere mf ers kan het van alles zijn, choke die niet goed afdicht, sproeier losgetrild, verstopping ergens in de carbs... ik zou eerst de benz kraan checken dan carbs das het meest waarschijnlijke dat het euvel daar ergens zit. Zoals ook gezegd is het erg warm momenteel, als hij dan te rijk loopt merk je dat met die hitte nog beter... maar indien het niet aan de carbs ligt zou het eventueel ook nog aan je bobines kunnen liggen.. het komt wel voor dat als ze niet meer in orde zijn en ze goed warm worden dat hij ook gast stotteren..

Bedankt. Ik begin bij het begin en zal het euvel vanzelf vinden. Eerst even vergadering nu tot 16 00. Daarna ga ik het checken
 
5 sep 2019
169
31
Oldemarkt
Heb net even nieuwe bougies gestoken, maar dat heeft niks veranderd. Verder ben ik er inmiddels achter dat hij ook stottert wanneer de kraan op reserve staat. Ook de temperatuur maakt niet uit van het blok, begon daarnet al met koude motor..
Nu heb ik geen idee wat ik moet doen..
 

Per#77

MF'er
8 jul 2020
174
79
Middelburg
Idd even brandstoftoevoer checken, daarna de carbs, als dat allemaal in orde is de bobines doormeten. Ik las vanmiddag dat dat toch n gevoelig puntje is bij deze machines. Ik weet niet of je een werkplaats handboek/service manual hebt? Daar staat exact in hoeveel ohm ze moeten hebben in en output.
 
5 sep 2019
169
31
Oldemarkt
Benzine toevoer heb ik gecheck d.m.v. een slang bij de benzinepomp los te trekken, motor uit natuurlijk. Debenzine spoot eruit.

Verder kan ik ook stukken helemaal prima rijden, dus dat is het gekke. Het is dus niet iets wat constant aanwezig is..
 

W.Berenschot

Die hard MF'er
Donateur
23 mrt 2020
615
191
E10 getankt? Misschien is je brandstofkraan verstopt geraakt. De ethanol in E10 schijnt best snel te gaan rotten, ik weet natuurlijk niet hoe vaak je rijdt. In ieder geval 'hapt' je brandstofkraan op reserve een stukje lager in je tank. Mogelijk is de 'main' verstopt en de 'reserve' niet?

Kan ook nog dat je blok erg arm loopt. Het is nu warm dus dan krijg je daar sneller last van. Bij koude start zou je choke dan compenseren dat je weinig benzine krijgt. Dan kun je de brandstofpomp, carburateur of eventueel brandstoffilter verdenken. Verklaart echter niet waarom je tank op reserve zetten lijkt te helpen. Je kunt testen door bij stationair draaien heel langzaam je gas open te draaien. Als de motor dan uitvalt zit er een sproeier dicht.
Ter info Hoe warmer, hoe armer
 
5 sep 2019
169
31
Oldemarkt
Manuals

Kun je in ieder geval een service manual downloaden voor t geval je er nog geen hebt.. kan wel eens handig zijn.voor bijv demonteren carbs. Wel even opletten dat je t juiste bouwjaar kiest, er staan er verschillende op..
Indien het en benzine kwestie is zou je eerder denken dat ie te rijk staat, als ie te arm staat kom je vermogen te kort en als hij te rijk staat gaat ie juist stotteren..
Bedankt! Maar een WPH had ik al inderdaad!

Maar wat verklaart dan dat dit probleem er ineens is? Als het de afstelling is zou het toch eerder al moeten hebben gespeeld, lijkt me?
 

Per#77

MF'er
8 jul 2020
174
79
Middelburg
Bedankt! Maar een WPH had ik al inderdaad!

Maar wat verklaart dan dat dit probleem er ineens is? Als het de afstelling is zou het toch eerder al moeten hebben gespeeld, lijkt me?
Je vlotterhoogte staat verkeerd?, of je vlotternaald sluit niet goed af of soms wel, soms niet?, luchtfilter verstopt met iets?, verstopte luchtsproeier? De bougies zien behoorlijk zwart uit wat ook duidt op een te rijk mengsel. Of n slechte ontsteking. Ze horen ongeveer koffiebruin te zijn. Bij de electrodes valt t echter wel mee maar de randen zijn te zwart.
 
5 sep 2019
169
31
Oldemarkt
Je vlotterhoogte staat verkeerd?, of je vlotternaald sluit niet goed af of soms wel, soms niet?, luchtfilter verstopt met iets?, verstopte luchtsproeier? De bougies zien behoorlijk zwart uit wat ook duidt op een te rijk mengsel. Of n slechte ontsteking. Ze horen ongeveer koffiebruin te zijn. Bij de electrodes valt t echter wel mee maar de randen zijn te zwart.
Ja dat viel mij ook al op. Maar ik ga vanmiddag/vanavond na mijn werk de carbs er af halen en schoonmaken. Daarbij luchtfilter eens uitkuizen enzo.
 
Bovenaan Onderaan