Straatverlichting vaker uit

Ton-up

MF veteraan
13 mei 2004
11.369
64
Lelystad
Straatverlichting vaker uit
Uitgegeven: 12 juni 2007 10:13
Laatst gewijzigd: 12 juni 2007 10:14

DEN HAAG - De straatverlichting kan duurzamer. Een meerderheid van CDA, PvdA en ChristenUnie zou dat graag zien. Lantaarnpalen langs de openbare weg kunnen snel energiezuiniger worden. Dat kan gemeenten een derde schelen op hun energierekening.

"Dit kabinet wil spaarlampen verplicht stellen. Iedereen moet z'n steentje bijdragen: de overheid moet voorop lopen", licht Ger Koopmans (CDA) toe. Hij doelt op een initiatief van minister Jacqueline Cramer (Milieu, PvdA) om de gloeilamp in de ban te doen om energie te besparen.



Volgens Koopmans moet verkeersminister Camiel Eurlings, die dinsdag een overleg heeft met de Tweede Kamer, snel met een plan komen om ook straatverlichting duurzaam te maken.

Veiligheid

Hij moet dat wel doen in overleg met provincies en gemeenten. Vooral daar kan het een tandje minder met de verlichting langs wegen. "Zonder concessies aan de verkeersveiligheid en de sociale veiligheid", aldus Diederik Samsom van de PvdA.

(c) ANP

BRON: www.nu.nl



Nog een reden om een goede koplampverlichting te hebben, dus MotoVision, XENON etc. :]
 
Laatst bewerkt:
Goed punt! Ik ben enthousiast amatuer-astronoom (NERD!!!! :P ) en wordt gek van al die verlichting die nutteloos staat te branden. Zie soms geen reet door m'n telescoop door die lichtvervuiling!

Maar ik denk dat ze beter eerst al die loze lampen binnen een dorp/stad uit kunnen gaan doen. Lijkt me veiliger... :Y
 
Toch goed om te weten dat alle andere problemen al opgelost zijn, zodat dit kabinet zich nu zorgen kan maken over gloeilampen versus spaarlampen |(

Volgende punt wordt denk ik of er misschien niet ook melkpakken moeten komen van 3/4 liter :z
 
Laatst bewerkt:
Toch goed om te weten dat alle andere problemen al opgelost zijn, zodat dit kabinet zich nu zorgen kan maken over gloeilampen versus spaarlampen |(

Volgende punt wordt denk ik of er misschien niet ook melkpakken moeten komen van 3/4 liter :z

ach, wees blij dat ze zich nu druk maken om iets wat daadwerkelijk vooruitgang boekt (zuiniger met energie omgaan) dan bijvoorbeeld een dubbele nationaliteit van iemand of iets dergelijks...
 
Binnen de bebouwde kom kunne rustig de helft van de lampen uit na 24:00h, gewoon om en om en is ook beter voor de nachtrust.
als ze wat verkeersborden weghalen (want die waren er ook al teveel) kan op de snel- en B wegen ook minder verlichting want je hebt ook wel grootlicht op de motor en met minder verkeersboren wordt je minder snel verblind door die reflecterende stukken ellende.
Alleen moeten ze op sommige plekken de belijning wat beter maken want soms zie je niet eens fatsoenlijk waar de weg loopt in het donker maar daar zullen ze zeker niet naar kijken want dat zijn al punten waar weinig/geen licht is.
 
~Straatverlichting vaker uit
"Dit kabinet wil spaarlampen verplicht stellen. Iedereen moet z'n steentje bijdragen: de overheid moet voorop lopen", licht Ger Koopmans (CDA) toe.

Vervolgens denken mensen massaal van "ik heb toch spaarlampen dus kan ze wel continue aan laten". Laat ze mensen eens meer bewust van hun gedrag maken... als dat haalbaar is.... Trouwens, spaarlampje voor 1 minuut ofzo aan is helemaal niet zo zuinig... kun je net zo goed een gloeilamp voor nemen.
Wat betreft de verlichting op snelwegen, doe 's nachts alleen bij knooppunten verlichting. Als je in het donker op de A28 rijdt tussen Harderwijk en Zwolle gaat dat ook prima.

Men is overigens een beetje aan het doorslaan over milieubewust gedoe enzo... hadden ze 40 jaar geleden al moeten doen en niet opeens nu. Je hoort het in alle reclames (auto's die goed voor het milieu zijn enzo (yeah right), banken die groene stroom sponsoren... ga maar door... Laat ze eens wat aan de wereldwijde overbevolking doen, haal je veel meer voordeel uit op veel meer vlakken.
 
vooruitgang boekt? Met minder straatverlichting neemt de criminaliteit toe en de onveiligheid van het verkeer. Het is maar wat je vooruitgang noemt. Straks moeten we onze motoren ook inleveren omdat dat ook slecht is voor het milieu en krijgen we weer paarden.
 
Als je in het donker op de A28 rijdt tussen Harderwijk en Zwolle gaat dat ook prima.
De A50 tussen apeldoorn en Zwolle zijn ze juist weer overal aan het verlichten met (nieuwe) lantaarnpalen, waar het voorheen juist helemaal donker was. Vond dat wel wat hebben .... zo in het donker over de veluwe .

(en snachts (als het heeeel rustig is/was) ook een stukkie eigen licht uit en puur op maanlicht rijden :P )
 
ach, wees blij dat ze zich nu druk maken om iets wat daadwerkelijk vooruitgang boekt (zuiniger met energie omgaan) dan bijvoorbeeld een dubbele nationaliteit van iemand of iets dergelijks...
Hmmnee, ik ben er niet echt blij om. Ik maak me best zorgen om ons Mickey Mouse kabinetje -O-
 
vooruitgang boekt? Met minder straatverlichting neemt de criminaliteit toe en de onveiligheid van het verkeer. Het is maar wat je vooruitgang noemt. Straks moeten we onze motoren ook inleveren omdat dat ook slecht is voor het milieu en krijgen we weer paarden.

natuurlijk jongen :z

Criminaliteit neemt niet perse toe als er op bepaalde plekken minder verlichting is, en de verkeersveiligheid al helemaal niet. Er moet niet zomaar overal een schakelaar omgezet worden, maar gericht kijken waar t wel en niet kan, en vooral wanneer. Bij mij in de wijk hoeft echt niet 24/7 verlichting aan, is compleet overbodig.
 
Straatverlichting kan je ook op minder vermogen laten branden. Dat is hier in lichtenvoorde het geval. Lijkt me toch stroombesparend om dat in heel nld door te voeren. Maargoed, aan de andere kant vind ik de lichtintensiteit te laag. Geeft een heel duf gevoel...

Misschien is 'om-en-om' toch een betere optie, hoewel dit voor mijn gevoel ook aardig wat werk vergt om in heel nld in te voeren.

Wat betreft spaarlampen verplicht stellin ipv gloeilampen vind ik bullshit. Onderzoek wees uit dat het energieverbruik van gloeilampen voor maar 0,4 procent bijdraagt aan het totale verbruik binnen een huishouden!

Misschien moeten mensen eens wat vaker de stekker uit de contactdoos trekken ipv alles maar standby te laten staan. En mag de overheid wat beter voor gaan lichten dat een uitgeschakeld apparaat met een stekker in de doos nog net zo goed energie kan verbruiken.
Leuk voorbeeld is de digitale kijkdoos van een bekende kabelexploitant. Dit apparaat is niet uit te schakelen. Beschikt alleen over een standby-modus die 'maar liefst' 1watt minder verbruikt dan wanneer het ding aanstaat. Is toch absurt! B|
 
Laatst bewerkt:
Toch goed om te weten dat alle andere problemen al opgelost zijn, zodat dit kabinet zich nu zorgen kan maken over gloeilampen versus spaarlampen |(

Volgende punt wordt denk ik of er misschien niet ook melkpakken moeten komen van 3/4 liter :z

Weet je wat voor chaos dat zal opleveren? dan betalen mensen meer voor minder melk. dat alleen zal al resulteren in rellen. bovendien wordt er dan voor de pakken minder karton gebruikt. dat leidt weer tot werkloosheid in de melkpakken-fabrige-sector. al die ontslagen mensen moeten dan wat anders gaan doen. wat doe je als je nergens meer aan de bak kan? dan wordt je agent. zit straks het hele land vol met agenten. hoe meer agenten, hoe meer vuurwapens er in omloop zullen komen. dat resulteerd weer in een toename van geweld omdat burgers zich bedreigd voelen omdat de verhouding burger- agent 3:1 wordt. dus breekt er een burgeroorlog uit. uiteindelijk zal een melkpakken sekte (Church of the Evolved Milk Cartons)de dijken opblazen en zal nederland overstromen. alle overlevenden zullen dan naar Belgie moeten vluchten. maar omdat Hollanders geen vignet hebben om daar te rijden wordt het weer knokken geblazen met de belgen. De rest van de EU moet dan de oorlog verklaren aan de Nederlanders omdat ze België binnen vallen. Uiteindelijk zal Europa zichzelf vernietigen door de grote 1e Melk Pakken Oorlog. ;( ;( ;(

Laat het niet zo ver komen en koop spaarlampen :Y
 
Op snelwegen kan het me nauwelijks boeien of er verlichting is of niet.
Maar als ik thuis aan kom rijden kan ik me echt niet voorstellen dat alle lichten uit zijn.

Tijd terug was er een stroomstoring in onze buurt. Weird hoor als je om 0200 thuis komt en het is pikkedonker in de straat.
 
Weet je wat voor chaos dat zal opleveren? dan betalen mensen meer voor minder melk. dat alleen zal al resulteren in rellen. bovendien wordt er dan voor de pakken minder karton gebruikt. dat leidt weer tot werkloosheid in de melkpakken-fabrige-sector. al die ontslagen mensen moeten dan wat anders gaan doen. wat doe je als je nergens meer aan de bak kan? dan wordt je agent. zit straks het hele land vol met agenten. hoe meer agenten, hoe meer vuurwapens er in omloop zullen komen. dat resulteerd weer in een toename van geweld omdat burgers zich bedreigd voelen omdat de verhouding burger- agent 3:1 wordt. dus breekt er een burgeroorlog uit. uiteindelijk zal een melkpakken sekte (Church of the Evolved Milk Cartons)de dijken opblazen en zal nederland overstromen. alle overlevenden zullen dan naar Belgie moeten vluchten. maar omdat Hollanders geen vignet hebben om daar te rijden wordt het weer knokken geblazen met de belgen. De rest van de EU moet dan de oorlog verklaren aan de Nederlanders omdat ze België binnen vallen. Uiteindelijk zal Europa zichzelf vernietigen door de grote 1e Melk Pakken Oorlog. ;( ;( ;(

Laat het niet zo ver komen en koop spaarlampen :Y
_O- _O- _O-
 
In de wijk waar ik mn kranten moet bezorgen , zijn elke avond tot smorgens amper straatverlichting aan
Zo om de 5 a 6 lantaarnpalen is er 1 aan op zwak of matig licht

Maar het lijkt me ook erg zinnig om mega grote gebouwen hun Spotlights uit te laten doen , zoals bij kerken.. elke nacht staan er van die mega lampen op gericht

Beetje zonde van al die energie

O ja, en dan de anticonceptie gratis laten verstrekken, want door al dat anti licht gedoe duiken er een hoop stelletjes op en inelkaar .. je raad t al.. 9 maanden later :X

Scheelt bergen luiers :X _O-
 
vooruitgang boekt? Met minder straatverlichting neemt de criminaliteit toe en de onveiligheid van het verkeer. Het is maar wat je vooruitgang noemt. Straks moeten we onze motoren ook inleveren omdat dat ook slecht is voor het milieu en krijgen we weer paarden.

En dan worden de Friese paarden verboden omdat ze zwart zijn . Valt niet op in het donker .
 
Terug
Bovenaan Onderaan