Stroom/accu probleem CBR600F

EasyRider86

MF'er
22 mei 2005
77
0
Heerlen
Sinds een week heb ik eindelijk mn motor rijbewijs en rij ik rond op een CBR600F op 25 kw (licht rijbewijs vandaar). Nu is het me al 2x gebeurd dat ik na een tocht van 150 km met een lege accu bijna thuis stond... Aanduwen lukt dan wel en snel naar huis...
Accu aan de lader gehangen en t leek weer in orde. maar weer stond ik na een wat langere rit met een lege accu thuis. Ik ben toen maar een nieuwe accu gaan halen ervan overtuigd dat het daaraan lag. Met de nieuwe accu stond ik vanmiddag 80 km van huis weer stil... weer aangeduwd en thuis het onderhoudsboek geraadpleegd.

Waarschijnlijk levert de dynamo doordat mijn vermogen begrenst is op 25 kw te weinig stroom (ongeveer 12 watt bij 5000 tpm) terwijl mn dimlicht 45 watt en t achterlicht 10 watt verbruikt... Zo loopt je accu dus gestaag en vrij snel leeg...
Door het gereduceerd vermogen haal ik max 8000 rpm, gewoonlijk schakel je bij 7000rpm daarboven is t vermogen weg. ook rij ik vrij veel rond de 3000 of 4000 rpm op een 80 of 50 weg.
Is er iemand die dit absurde probleem al eens meegemaakt heeft? ik zou ook graag willen weten wat het maximaal laadvermogen van die dynamo is wanneer je wel 13000rpm kunt draaien om zo mn theorie te kunnen bevestigen.
voorlopig maar zonder lichten rijden :(
 
Onzin, vanaf stationair toerental moet je dynamo al voldoende leveren om je accu te laden.
Meet je laadspanning eens, die moet ongeveer tussen 13.8 en 14.2 liggen, als die te laag is dan verder meten of je dynamo of je spanningsregelaar kapot is. (kapotte regelaar is erg bekend probleem bij jouw motor)
 
"Meten" heeft voornamelijk zin als de accu buiten verdenking is; indien mogelijk, een goede lenen want anders is geen meet-resultaat betrouwbaar.

Doormartelen met een in slechte conditie verkerende accu kan schadelijk zijn voor zowel de accu als voor de stroomverzorgende onderdelen.

Kijk vóór alles of het soms een "klassieke" accu is met dopjes en zo ja, of het vloeistofniveau wel tussen de merkstrepen staat in elke cel (of grofweg tot een krappe centimeter boven de plaatkoppen).
Vooral met de afgelopen hittegolfjes was de kans op vochtverlies groot maar soms komt dat na niveau-herstel weer wonderlijk goed.
 
100%, nou ja, 99% dan: spanningsregelaar kapot! is een "kwaal" en heb het laatst ook gehad!

TIP: kijk op ebay duitsland, daar gaan ze gemiddeld weg voor 60 euro terwijl je bij de dealer het dubbele betaald.

edit: heb zelf ook 2 jaar met 25kw rondegereden op een cbr600 uit '94, dus dat je dynamo niet genoeg laad is het zeker niet!
 
Ik heb zelfde probleem denk ik '(
Laatst aan het rijden geweest schommelde hij eerst wat in toerental ik dacht bezine is op kraantje even om en klaar.
Sta ik voor stoplicht te wachten slaat ie af kreeg hem niet meer aan de praat accu leeg maakte alleen nog maar klikker de klik geluid.
Wat kan dit zijn?
Ps accu is nieuw maar 1 week oud.

Dennis
 
Als ik zo'n topic titel zie, schreeuw ik al SPANNINGSREGELAAAAAAAAR!!!!
Ik heb het ook gehad toen ik mijn CBR'etje net had. De accu laadde bij mij niet meer bij als ik mijn lichten aanhad. Typisch Honda probleem die spanningsregelaar.

LUISTER EN HUIVER: Koop de imitatieversie van die spanningsregelaar, geen Honda regelaar dus. De imitatie is sterker en heeft koelribber voor een langere levensduur.
Succes
 
Inderdaad regelaar...

Imitatieregelaar is tegenwoordig niet meer beter dan het originele Honda exemplaar: Honda heeft de regelaar gemodificeerd (oude artikel vervangen), is nu ook een modelletje met koelribben geworden.
 
jullie roepen allemaal spanningregelaar maar vaak heb je dan VEEEEEEEL te veel laadstroom.
Deze cbr heeft te weinig laadstroom (wat ook door een defecte spanningregelaar kan) dus de dinamo zou ook defect kunnen zijn, als dat het geval is kun je die laten wikkelen wat ongeveer 40 euro kost.


Maar meten is weten.
 
jullie roepen allemaal spanningregelaar maar vaak heb je dan VEEEEEEEL te veel laadstroom.
Deze cbr heeft te weinig laadstroom (wat ook door een defecte spanningregelaar kan) dus de dinamo zou ook defect kunnen zijn, als dat het geval is kun je die laten wikkelen wat ongeveer 40 euro kost.


Maar meten is weten.

Heb bij een vfr nu 2 regelaars versleten, de eerste gooide er 18 volt uit, dat vond mijn accu niet lekker, de tweede regelaar die er aan ging liet helemaal geen stroom meer door, dus beide is mogelijk.

Uit de dynamo komen 3 gele draden, zet daar een voltmeter op in de stand wisselstroom en hij moet er tussen de 60 en 80 volt uitgooien.
 
rij idd nu al een tijdje rond zonder licht aan niet de ideale oplossing :N , maar heb ook niet meer stil gestaan *O*
Als er weer geld is toch maar ff zo'n regelaar kopen.
Kan het eigenlijk ook kwaad dat ik nu nog door rij?????
Bedankt voor de reacties

Dennis
 
rij idd nu al een tijdje rond zonder licht aan niet de ideale oplossing :N , maar heb ook niet meer stil gestaan *O*
Als er weer geld is toch maar ff zo'n regelaar kopen.
Kan het eigenlijk ook kwaad dat ik nu nog door rij?????
Bedankt voor de reacties

Dennis

Als die te weinig voltage geeft, neuh maakt niet uit, alleen heb je kans dat je op een gegeven moment stil komt te staan.

Teveel voltage? Beter niet doorrijden en gelijk maken. Tenzij je al je elektronische componenten wilt slopen. (accu, lampen, cdi, toerenteller etc.)
 
hoe weet je of je teveel voltage krijgt(meten is weten), maar merk je het ook ergens anders aan?

Dit kun je niet merken. Je gaat het pas merken zodra er echt dingen stuk gaan. Vaak zijn dit lampjes of de accu.

Het is heel makkelijk te meten. Gewoon een multimeter op je accu zetten met draaiende motor. Even een zwengel aan het gas. Het zou dan onder de 14-15V moeten blijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan