EasyRider86
MF'er
Sinds een week heb ik eindelijk mn motor rijbewijs en rij ik rond op een CBR600F op 25 kw (licht rijbewijs vandaar). Nu is het me al 2x gebeurd dat ik na een tocht van 150 km met een lege accu bijna thuis stond... Aanduwen lukt dan wel en snel naar huis...
Accu aan de lader gehangen en t leek weer in orde. maar weer stond ik na een wat langere rit met een lege accu thuis. Ik ben toen maar een nieuwe accu gaan halen ervan overtuigd dat het daaraan lag. Met de nieuwe accu stond ik vanmiddag 80 km van huis weer stil... weer aangeduwd en thuis het onderhoudsboek geraadpleegd.
Waarschijnlijk levert de dynamo doordat mijn vermogen begrenst is op 25 kw te weinig stroom (ongeveer 12 watt bij 5000 tpm) terwijl mn dimlicht 45 watt en t achterlicht 10 watt verbruikt... Zo loopt je accu dus gestaag en vrij snel leeg...
Door het gereduceerd vermogen haal ik max 8000 rpm, gewoonlijk schakel je bij 7000rpm daarboven is t vermogen weg. ook rij ik vrij veel rond de 3000 of 4000 rpm op een 80 of 50 weg.
Is er iemand die dit absurde probleem al eens meegemaakt heeft? ik zou ook graag willen weten wat het maximaal laadvermogen van die dynamo is wanneer je wel 13000rpm kunt draaien om zo mn theorie te kunnen bevestigen.
voorlopig maar zonder lichten rijden
Accu aan de lader gehangen en t leek weer in orde. maar weer stond ik na een wat langere rit met een lege accu thuis. Ik ben toen maar een nieuwe accu gaan halen ervan overtuigd dat het daaraan lag. Met de nieuwe accu stond ik vanmiddag 80 km van huis weer stil... weer aangeduwd en thuis het onderhoudsboek geraadpleegd.
Waarschijnlijk levert de dynamo doordat mijn vermogen begrenst is op 25 kw te weinig stroom (ongeveer 12 watt bij 5000 tpm) terwijl mn dimlicht 45 watt en t achterlicht 10 watt verbruikt... Zo loopt je accu dus gestaag en vrij snel leeg...
Door het gereduceerd vermogen haal ik max 8000 rpm, gewoonlijk schakel je bij 7000rpm daarboven is t vermogen weg. ook rij ik vrij veel rond de 3000 of 4000 rpm op een 80 of 50 weg.
Is er iemand die dit absurde probleem al eens meegemaakt heeft? ik zou ook graag willen weten wat het maximaal laadvermogen van die dynamo is wanneer je wel 13000rpm kunt draaien om zo mn theorie te kunnen bevestigen.
voorlopig maar zonder lichten rijden