stroom schema bobine xv750

ik ben opgegroeid op het platteland en moest toch overal wat verstand van hebben, 30 jaar geleden hadden we de techniek van deze tijd nog niet, was meer van analoge en simpele relais. als toen de auto of motor niet wilde starten of lopen dan dan wist je waar je ongeveer moest gaan zoeken, een zekering of een relais an als dat de oorzaak niet was ging je het mechanisch na kijken of andersom
 
Oke, dus je hebt ook wat basiskennis, of nog iets meer.

Tegenwoordig is het wel heel anders. Relais bestaan bijna niet meer in de tegenwoordige systemen.
Dat is bijna allemaal vervangen door plc's.

Een relais is wel heel betrouwbaar. Het word nog steeds toegepast als motorschakelrelais. Voornamelijk voor de hoge aanloopstromen.

En veiligheidsrelais zijn kut om in een schema te herleiden hoe het precies werkt.

Een oud schema is makkelijker te lezen en te begrijpen dan de tegenwoordige schema's met plc's en veiligheidsrelas.
Het mooie van plc's is wel dat je snel wijzingen aan kunt brengen in de software. Vroeger moest je het hele zaakje ombouwen. Relais erbij en draden trekken.
En de plc heeft lampjes zodat je kunt zien wat er op dat moment schakelt, en hij geeft foutmeldingcodes.

Ik mis eigenlijk nog de praktijkervaring om zo'n schema goed te kunnen lezen. Ik kan nog niet altijd de link leggen hoe bijv jouw schema precies werkt. (bijv dat reed-contact, waar dient dat voor)

.
 
Laatst bewerkt:
op de meeste motoren heb je bij de koppelingshendel een schakelaarswitch om er voor te zorgen dat als die in de versnelling staat niet zo 123 de motor kan starten, tenzij de koppeling intrekt, dat is ook hetzelfde bij de zijstandaard. is puur veiligheid. mocht je de motor op de zijstandaard staat en in de versnelling staat en die veiligheid buitenwerking is gesteld en je toch gaat starten zonder de koppeling en de standaard indoen dan kun je aardig wat brokken maken
 
ja, en eigenlijk moet er nog een schakelaar op, voor als de zijstandaard niet helemaal uitgeklapt staat.
Lag al een keer half onder de motor geplet tegen de tankstelle, omdat de standaard weer inklapte :(
Er waren vrouwen bij die mij uitlachten :+

En dan moet er eigenlijk ook nog in de display verschijnen, "smeer draaipunt standaard".


Andersom is ook lekker trouwens, rijden met een half ingeklapte zijstandaard.
Vonkt wel mooi in de linkerbochten. Ik dacht eerst van, Goh wat ben ik toch goed :o
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan