stugger maken achtervering

Stevenstunt

MF'er
26 feb 2013
249
3
Brecht (België)
heb een tijdje bezig geweest met het verbouwen van mijn Black Widow (iets meer in de richting van een bobber).

Heb nu het probleem dat, wanneer ik in een put rij, de vering iets te hard werkt en m'n spatbord tegen m'n zadel slaat. Het gebeurt echt niet vaak maar de verf komt er reeds een beetje af.

heb getwijfeld om er een hard tail van te maken, maar heb vernomen dat het echt nadelig is voor de baanvastheid?

Nu, weet er iemand of ik de bestaande vering stugger kan maken zodat hij iets minder veert?
Of zijn er betaalbare setjes op de markt? (keep in mind, heb pas een huis gekocht en ben volop aan het verbouwen dus beperkt budget :D)
 
Veervoorspanning opdraaien zodat je wat meer veerweg krijgt. Of anders stuggere veren om de schokdempers of vervangen door b.v. een set Hagons met wat stuggere veren dan gebruikelijk.
 
zadel verhogen

Heb ik ook overwogen maar zit net goed :D
Eventueel kan ik het nog wel een beetje naar voor plaatsen maar niet veel.
full
 
Hey Dutch, veervoorspanning heb ik al opgedraaid om meer veerweg te krijgen.

Nieuw setje kost al gauw 200 euro en dan heb je volgens mij gewoon standaardveren, weet niet of stuggere ook meer kosten...

Linkstuk?
Iets minder, stuggere veren is geen meerprijs. Linkstuk heeft ie niet dus die opmerking kun je vergeten. Als ik zo de foto vergelijk met een standaard zwarte weduwe: kan het zijn dat je het bovenste ophangpunt hebt verplaatst? Als de dempers schuiner komt te staan moet ie ook stugger zijn om hetzelfde effect te bereiken.
 
Zet tussen de veren van het zadel een stang, zodat het zadel zelf niet veert. Denk dat dat al genoeg is.

nu gaat bij een bobbel het zadel naar beneden EN het spatbord omhoog.~[/quote]


Bedoel je dan het zadel gewoon volledig vast zetten? Of gewoon een soort 'stop' op de veren van het zadel? Dit laatste was in het begin eigenlijk ook het geval toen de bouten van de montage iets langer waren en dus het veren stopte...was ook niet zo'n geweldig gevoel...

But I like the way you guys are thinking...laat de suggesties maar komen.
 
Iets minder, stuggere veren is geen meerprijs. Linkstuk heeft ie niet dus die opmerking kun je vergeten. Als ik zo de foto vergelijk met een standaard zwarte weduwe: kan het zijn dat je het bovenste ophangpunt hebt verplaatst? Als de dempers schuiner komt te staan moet ie ook stugger zijn om hetzelfde effect te bereiken.~[/quote]

Dat heb je inderdaad goed gezien. het ophangpunt is wat naar voor geplaatst en de veren staan dus schuiner. Er waren sommigen die zelfs vreesden dat ze té schuin zouden staan en dus de krachten verkeerd op zouden vangen. Dit zou dan uiteindelijk de dempers beschadigen of buigen...tot nu toe nog niet veel van gemerkt maar het kan nog komen mss?
 
Zet tussen de veren van het zadel een stang, zodat het zadel zelf niet veert. Denk dat dat al genoeg is.

nu gaat bij een bobbel het zadel naar beneden EN het spatbord omhoog.\


Bedoel je dan het zadel gewoon volledig vast zetten? Of gewoon een soort 'stop' op de veren van het zadel? Dit laatste was in het begin eigenlijk ook het geval toen de bouten van de montage iets langer waren en dus het veren stopte...was ook niet zo'n geweldig gevoel...

But I like the way you guys are thinking...laat de suggesties maar komen.[/quote]
zadel vast zetten. Je kan eventueel deurstoppers in de veren doen, maar wel zo dat de veren helemaal niets meer doen

images
 
Laatst bewerkt:
heb een tijdje bezig geweest met het verbouwen van mijn Black Widow (iets meer in de richting van een bobber).

Heb nu het probleem dat, wanneer ik in een put rij, de vering iets te hard werkt en m'n spatbord tegen m'n zadel slaat. Het gebeurt echt niet vaak maar de verf komt er reeds een beetje af.

heb getwijfeld om er een hard tail van te maken, maar heb vernomen dat het echt nadelig is voor de baanvastheid?

Nu, weet er iemand of ik de bestaande vering stugger kan maken zodat hij iets minder veert?
Of zijn er betaalbare setjes op de markt? (keep in mind, heb pas een huis gekocht en ben volop aan het verbouwen dus beperkt budget :D)

Schokdempers uit elkaar halen en iets meer olie in doen zodat de luchtkamer wat kleiner wordt.
 
Schokdempers uit elkaar halen en iets meer olie in doen zodat de luchtkamer wat kleiner wordt.
Dat werk met een voorvork zo omdat je de luchtkamer tot 1/10 verkleint.
Een achterschokkerluchtkamer zal weinig kleiner worden van dat stangetje dat in de cilinder verdwijnt.
 
achtershocks staan veel te schuin. Hebben weinig effect nu, zeker als je vering er niet op hebt aangepast. Ik zou het ophangpunt onder het zadel een paar cm. naar achteren proberen te verplaatsen zodat de achterbrug wat meer ruimte heeft EN de shocks rechter staan, ze werken dan effectiever en misschien is dat al net genoeg voor je. tijdelijk je zadel vaster zetten met een deurstopper oid in de veren helpt natuurlijk ook al wel.
 
Benno, ik was al gewaarschud dat de veren niet zo goed gingen werken omdat ze wat te schuin staan...maar ze blijken nog wel redlijk goed te werken anders zou het spatbord niet zo ver omhoog komen bij een bobbel :)

Zal waarschijnlijk het zadel gewoon een cm ofzo hoger zetten achteraan...
 
Wat is dat nou voor onzin, stugheid is niet afhankelijk van aantal windingen. de veerconstante blijft es. gewoon gelijk in deze. Met een bus zorg je er alleen maar eerder voor dat de veerweg beperkt wordt omdat de windingen op elkaar gaan liggen. Dan heb je helemaal geen vering meer en wordt de motor op dat moment een hardtail. Fantastisch voor de wegligging en je nieren en onderrug. Dom advies FZRrene

De veer zal dikker moeten worden voor het goed zijn OF de ingaande demping moet een eind omhoog. dat laatste zal niet lukken met deze demper denk ik. Hagon kan je vast een vervangingsveer leveren van de goede lengte met een hogere veerconstante. dat zal de beste oplossing zijn denk ik. Het spatbord komt denk ik zo ver omhoog omdat de veer amper meer belast wordt op veren, zodra hij een beetje inveert gaat het spatbord en achterwiel gewoon bijna roteren om de veer heen. De veer werkt dan helemaal niet meer.

Beetje lastig uit te leggen zonder plaatjes erbij. Als de veer haaks op de te veren richting staat heeft hij het meeste effect, een kleine hoek is geen probleem maar een te grote veerhoek zorgt dat hij amper meer werkt, de schokdemper gaat roteren om zijn ophangpunt en het geheel werkt amper meer. Vandaar mijn advies om de ophangpunten van de veer aan te passen. Of op de vork naar voren komen of op het frame naar achteren om de veerhoek tov de veerweg aan te passen en meer richting 90 graden te krijgen. een paar graden is wellicht al voldoende.

Benno
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat nou voor onzin, stugheid is niet afhankelijk van aantal windingen. de veerconstante blijft es. gewoon gelijk in deze. Met een bus zorg je er alleen maar eerder voor dat de veerweg beperkt wordt omdat de windingen op elkaar gaan liggen. Dan heb je helemaal geen vering meer en wordt de motor op dat moment een hardtail. Fantastisch voor de wegligging en je nieren en onderrug. Dom advies FZRrene

De veer zal dikker moeten worden voor het goed zijn OF de ingaande demping moet een eind omhoog. dat laatste zal niet lukken met deze demper denk ik. Hagon kan je vast een vervangingsveer leveren van de goede lengte met een hogere veerconstante. dat zal de beste oplossing zijn denk ik. Het spatbord komt denk ik zo ver omhoog omdat de veer amper meer belast wordt op veren, zodra hij een beetje inveert gaat het spatbord en achterwiel gewoon bijna roteren om de veer heen. De veer werkt dan helemaal niet meer.

Beetje lastig uit te leggen zonder plaatjes erbij. Als de veer haaks op de te veren richting staat heeft hij het meeste effect, een kleine hoek is geen probleem maar een te grote veerhoek zorgt dat hij amper meer werkt, de schokdemper gaat roteren om zijn ophangpunt en het geheel werkt amper meer. Vandaar mijn advies om de ophangpunten van de veer aan te passen. Of op de vork naar voren komen of op het frame naar achteren om de veerhoek tov de veerweg aan te passen en meer richting 90 graden te krijgen. een paar graden is wellicht al voldoende.

Benno

Gefeliciteerd Benno, je maakt hiermee een fantastische kans op de "hoe verberg ik in zoveel mogelijk zinnen dat ik eigenlijk geen ene reet verstand heb van een onderwerp waar ik toch ontzettend graag over mee wil praten" prijs. Een top 3 notering moet er zeker inzitten voor je, doe je best. *O*

Een kleine toelichting, helaas voor Benno zonder plaatjes erbij maar iedereen met een IQ dat wel hoger is dan hun schoenmaat zou dat moeten snappen:

Een spiraalveer is in principe slechts een opgerolde torsiestang, meer niet. De kracht om een stang te torderen wordt bepaald door dikte en lengte van de stang. Bij een spiraalveer wordt de lengte van de stang vertaald door diameter van de wikkeling en aantal wikkelingen. Haal er wikkelingen af en de lengte van je torsiestaaf neemt af, waardoor hij stugger wordt.


Gesnapt Benno of moet ik het nog een keer heeeeel langzaam uitleggen? :+
 
Laatst bewerkt:
Wat is dat nou voor onzin, stugheid is niet afhankelijk van aantal windingen. de veerconstante blijft es. gewoon gelijk in deze. Met een bus zorg je er alleen maar eerder voor dat de veerweg beperkt wordt omdat de windingen op elkaar gaan liggen. Dan heb je helemaal geen vering meer en wordt de motor op dat moment een hardtail. Fantastisch voor de wegligging en je nieren en onderrug. Dom advies FZRrene

De veer zal dikker moeten worden voor het goed zijn OF de ingaande demping moet een eind omhoog. dat laatste zal niet lukken met deze demper denk ik. Hagon kan je vast een vervangingsveer leveren van de goede lengte met een hogere veerconstante. dat zal de beste oplossing zijn denk ik. Het spatbord komt denk ik zo ver omhoog omdat de veer amper meer belast wordt op veren, zodra hij een beetje inveert gaat het spatbord en achterwiel gewoon bijna roteren om de veer heen. De veer werkt dan helemaal niet meer.

Beetje lastig uit te leggen zonder plaatjes erbij. Als de veer haaks op de te veren richting staat heeft hij het meeste effect, een kleine hoek is geen probleem maar een te grote veerhoek zorgt dat hij amper meer werkt, de schokdemper gaat roteren om zijn ophangpunt en het geheel werkt amper meer. Vandaar mijn advies om de ophangpunten van de veer aan te passen. Of op de vork naar voren komen of op het frame naar achteren om de veerhoek tov de veerweg aan te passen en meer richting 90 graden te krijgen. een paar graden is wellicht al voldoende.

Benno
Als een veer van 20cm lang 10cm in veert dan zal iedere cm 0,5cm inveren.
Als je 2 cm van die veer afhaald zal de veer geen 10cm inveren maar nog maar 9cm.
Hoe moeilijk kan het zijn :?
 
Hoe moeilijk kan het zijn :?

Nou, ik ken toch zeker 1 forumlid voor wie dat behoorlijk moeilijke materie is... ;)


Leg het ons nog eens uit Benno. :')


OK, ik zal stoppen met dat ietwat sarcastische gedoe, sorry daarvoor. Kan er alleen een beetje slecht tegen als iemand hier advies vraagt en je geeft een goede tip waar hij wat mee kan en 1 of andere perenplukker begint meteen te schreeuwen hoe dom je wel niet bent, vergezeld van zijn eigen uitleg waaruit overduidelijk blijkt dat hij het technisch inzicht heeft van een zeekomkommer. (no offence naar de zeekomkommer)

Back on topic: De topicstarter kan zijn veren wel stugger maken door ze in te korten, alleen zul je het lengteverschil op moeten vangen en je gaat uiteraard veerweg inleveren, maar dat was de bedoeling nietwaar?

Kost niet veel ook, je zal alleen een beetje moeten experimenteren met hoeveel je eraf haalt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan