Super Magna of Intruder 800/1400

Geert2012

MF'er
17 mrt 2012
64
0
Aarschot
Beste motorrijders,

Hoewel ik veel plezier beleef aan mijn Vulcan 800 classic, blijven de Super Magna en Intruder door mijn hoofd spoken. Waarom ?
Ik vind het kleinere voorspatbord mooier, de ducktail, het grote voorwiel, het zadel (vorm en zitcomfort).

Voornaamste reden van twijfel ligt bij het volle achterwiel van de Super en het feit dat ik de open lichte vorm v-twin van de Intruder dan weer mooier vind dan de massieve (lees overvolle) vorm van de Super V4.
Anderzijds vind ik dan de kleine spaakjesvorm van de Intruder eigenlijk niet mooi waarbij ook het fietsband formaat van de voorvelg van de 800 mij te smal is. (Was destijds ook 1 van de redenen waarom ik niet voor de Vulcan 800 custom koos.)

Waarom dan destijds de Classic ?
Hmm.. eigenlijk geen idee. Hij sprak mij op dat ogenblik aan en de klik was er.
Maar een andere belangrijke reden is het overschakelen naar een cardan of riem.
Besluit staat daaromtrent vast en de redenen zijn niet relevant voor deze vraagstelling.

Wel belangrijk is de keuze tussen de Super Magna of de Intruder enerzijds en wat betreft de Intruder 800 of 1400 anderzijds. Voorkeur gaat naar de 1400 (iets volwassener voorband maat(+) & iets meer vermogen(+) maar luchtkoeling (- ?) tov 800 (waterkoeling (+ ?)).

Nou ben ik normaal best zelfstandig en besluitvaardig genoeg en ik zou liefts het ene model willen kopen en nadien het andere model proberen om zo een keuze te maken maar helaas groeien de euro’s hier niet aan een boom om de ene na de andere motor aan te schaffen/ te ruilen.
had ik graag jullie onderbouwde meningen en eventuele tips over de beide genoemde types.

Is het bvb mogelijk de 80/90 band van de Intruder 800 te vervangen door een 100 mm breed exemplaar en hebben jullie een idee van kostprijs.
Kan achtervelg van de Super vervangen worden door 1 met spaken en eventuele kostprijs.

PS. Ik rij het ganse jaar door, enkel bij glad weer, - temperaturen en sneeuwval blijft ie staan. In tegenstelling tot bij het heropstappen 3 jaar geleden, rij ik graag wat vlotter, hou best wel van bochtenwerk dus 80-85% secundaire wegen en de rest snelweg.

Dank voor jullie medewerking en vriendelijke groet,

Geert
 
Als je houd van het snelle bochtenwerk dan vergeet de Intruder maar. Dan is de Super oppermachtig.
Voor de rest is de keus smaakgebonden.

Het achterwiel van de super kan zo vervangen worden door een lelijk spaakwiel, zelfde idee spaak als het voorwiel wat er al inzit. Niet aan beginnen. Echt spaakwiel word moeilijker omdat je een passende naaf voor de cardan moet zien te vinden.
Het voorwiel met echte spaken is eenvoudiger.
 
Het zou zomaar kunnen dat jouw voorwiel van jouw Intruder 800 1 op 1 past in de supermagna. Tenminste de standaard VT800 doet dat wel. (ik weet niet wat je verstaat onder classic?).


Foutje, ik bedoel de Shadow.
 
Laatst bewerkt:
@boevie rechtuit rijden kan iedereen en is behoorlijk saai. bochtenwerk hoeft voor mij niet snel te gaan maar wel vlot.
Spaakwielen zoals de classic versies zijn ook niet meteen mijn smaak en bovendien onpraktisch voor all year round gebruik.

@ukkel ik had begrepen dat de 1400 Intruder enkel luchtkoeling heeft.
 
@boevie rechtuit rijden kan iedereen en is behoorlijk saai. bochtenwerk hoeft voor mij niet snel te gaan maar wel vlot.
Spaakwielen zoals de classic versies zijn ook niet meteen mijn smaak en bovendien onpraktisch voor all year round gebruik.

@ukkel ik had begrepen dat de 1400 Intruder enkel luchtkoeling heeft.

Dus je bedoeld dat de intruders ook goed sturen?
Bij de overburen staan er 2. Vrouwtje heeft een 800, man waarschijnlijk een 1400.
Het ziet er zo lomp uit dat je denkt dat er niet mee te sturen is. Maar het zou best nog wel mee kunnen vallen. We hebben het er eigenlijk nooit over. Ik ben de snellere rijder, zij de toerders.
 
een collega van mij rijdt op een 800 intruder, ikzelf heb een supermagna. ik ben behoorlijk veel sneller weg uit bochten/rotondes. hoe het vermogen van een 1400 is tov de super kan ik niet direct zeggen. de super bevalt mij in ieder geval prima. heb je geen mogelijkheid om ze allebei in ieder geval te proefrijden?
 
Intruder is een 2cilinder net als een Shadow. Mijn zwager had een 86er VT1100. Ehh vet man zei iedereen, dat zal wel lopen _O-
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er zo lomp uit dat je denkt dat er niet mee te sturen is. Maar het zou best nog wel mee kunnen vallen. We hebben het er eigenlijk nooit over. Ik ben de snellere rijder, zij de toerders.

Zonder uw mening in de wind te slaan, mijn Vulcan 800 lijkt ook log en lomp maar kan ook behoorlijk snedig. dit wil zeggen naar mijn mening.

@johan,
dat is uiteindelijk wel de bedoeling maar ik vraag het eerst eens hier op het forum.

Overigens heb ik een dealer in de buurt die zowel Honda als Suzuki verdeelt maar als je als enige klant in de showroom 15-16 minuten moet wachten om gewoon een inlichting terwijl hij aan de telefoon een praatje aan t maken is, (niet eens een dringende zaak) en mij zelfs nauwelijks bekijkt, dan zakt mijn klantentevredenheidsmeter toch meteen een een heel stuk.
Enfin, ook nog twee andere dealers bezocht en dezelfde vragen als hier gesteld maar ik kreeg een beetje de indruk dat zij niet staan te springen de genoemde aanpassingen uit te voeren.
Daarom ook dit topic.

Als je van een ducktail houdt én een bredere voorband.....heb je dan al een Intruder M800 overwogen?
http://i699.photobucket.com/albums/vv360/shotsailor/th_33b97bb97b6f72f72e5745e4199dc548.jpg

Vind ik ook heel mooi maar ik zit nu al zo'n 2-3 jaar met de Super Magna en iets minder lang de Intruder 800/1400 in mijn hoofd om de beschreven redenen. En, behalve dan de cardan lijkt die dan weer zeer sterk op mijn Vn800.
Overigens gaat het mij net om de 19-21" voorvelg. Alleen vind ik de VS800 voorvelg van 80/90 zo op een fietsband lijken.
De 100/90 voorband van de Super vind ik dan weer wel stoer.

Mvg,

Geert
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik ben meer van de 4cilinder, misschien dat ik over de 2cilinder wat negatief overkom. Zoals ik in de eerste post al zei, iedereen zijn smaak.

Denk dat het qua onderdelen voor een supermagna wel steeds moeilijker gaat worden op termijn. Vooral cosmetisch, bijv. als je onderweg de Ferrari zijkap verliest. Van dit model zijn er niet veel gefabriceerd omdat de hele motormarkt in elkaar klapte toendertijd. En de produktie is stopgezet.

Het voordeel van een spaakwiel is dat je de orginele naaf kunt houden en relatief goedkoop naar een bredere velg/band kunt gaan. Even het voorwiel van je intruder omspaken en klaar.

Ik dacht trouwens te lezen in 1 van je eerdere posten dat je al eerder een supermagna gereden hebt? Of heb ik dat mis?
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik ben meer van de 4cilinder, misschien dat ik over de 2cilinder wat negatief overkom. Zoals ik in de eerste post al zei, iedereen zijn smaak.

Denk dat het qua onderdelen voor een supermagna wel steeds moeilijker gaat worden op termijn. Vooral cosmetisch, bijv. als je onderweg de Ferrari zijkap verliest. Van dit model zijn er niet veel gefabriceerd omdat de hele motormarkt in elkaar klapte toendertijd. En de produktie is stopgezet.

Het voordeel van een spaakwiel is dat je de orginele naaf kunt houden en relatief goedkoop naar een bredere velg/band kunt gaan. Even het voorwiel van je intruder omspaken en klaar.

Ik dacht trouwens te lezen in 1 van je eerdere posten dat je al eerder een supermagna gereden hebt? Of heb ik dat mis?

Nee hoor, dat heb je goed. Om één of andere reden ligt mijn hart dan ook bij dat model en toch misschien wat minder bij de Intruder.
Ik begin dan ook meer en meer naar de Super over te hellen. De hoofdreden voor de twijfel naar de Trudy is dan eigenlijk ook enkel de v-twin. Het model van het motorblok en de zogenaamde soepelheid in de lagere toeren van de v-twin. Anderzijds herinner ik mij toch wel dat de Super destijds ook best soepel was.

mvg,
Geert
 
Terug
Bovenaan Onderaan